[branded content] De kracht van sport kan de toekomst van een kind bepalen

[branded content] De kracht van sport kan de toekomst van een kind bepalen
  • Algemeen
  • 30 apr 2024 @ 06:57
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 30 apr 2024 @ 06:57
  • Sales

Dat sporten fysiek en mentaal gezond is, is geen nieuws. Maar vooral voor kwetsbare kinderen is sporten meer dan dat: sporten draagt bij aan de individuele ontwikkeling van het kind en zorgt voor meer zelfvertrouwen, meer eigenwaarde en meer sociale cohesie. Daarnaast zorgt de kracht van sport ervoor dat maatschappelijke problemen aangepakt kunnen worden en kinderen gelijke kansen krijgen, waarbij iedereen betrokken wordt.

‘Sport is het middel, de groei van kinderen is het doel’ zegt directeur Micha van Herk van Laureus Nederland. Hoewel de stichting bij de gemiddelde Nederlander wellicht nog niet zo bekend is als bijvoorbeeld de Johan Cruyff Foundation of de Krajicek Foundation, is Laureus Nederland al sinds 2005 actief met de steun aan verschillende sportprogramma’s– en dus kinderen. Criterium voor de projecten, die ondersteund worden, is dat het programma een inhoudelijke meerwaarde heeft voor individuele kinderen, maar ook voor de maatschappij.

Alleen Jij Bepaalt Wie Je Bent

Het grootste project van Laureus is ‘Alleen Jij Bepaalt Wie Je Bent’, dat sinds 2016 in opdracht van het Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt uitgevoerd. Dit programma richt zich op jongeren van 12 tot 18 jaar uit het praktijkonderwijs of de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg van het VMBO. Via hun school kunnen deze jongeren aan allerlei teamsporten (voetbal, honkbal en basketbal) doen om ze een gestructureerde vrijetijdbesteding te bieden. En met succes. Van Herk: ‘Elke euro die we in dit programma investeren, levert minimaal 19 euro aan maatschappelijke kostenbesparing op.’

Kinderen het gevoel geven dat zij ertoe doen

De afgelopen jaren heeft Laureus allerlei verschillende sportprogramma’s gesteund. Van zwemles voor vluchtelingenkinderen – wat in een waterrijk land zeker geen overbodige luxe is -, een beweegprogramma voor meiden en een atletiekprogramma voor speciaal onderwijs. Tot een surfproject voor kinderen die opgroeien in een financieel lastige situatie of kinderen uit de jeugdzorg. Van Herk: ‘Als je kinderen de aandacht geeft die ze verdienen, dan zie je ze opbloeien. Het zijn vaak kinderen met een negatief zelfbeeld, die we het gevoel geven dat zij ertoe doen. Dat is wat telt en belangrijk is.’ In de sportprogramma’s van Laureus krijgen kinderen een vertrouwde en veilige omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen en plezier kunnen hebben.

Partnerships

‘Wij zien dat er groeiende maatschappelijke ambities zijn bij bedrijven. Die ambitie kunnen ze vertalen naar een samenwerking met Laureus, of liever naar een programma waarbij kwetsbare kinderen kunnen sporten.’ Van Herk: ‘Een partnership is wat mij betreft meer dan geld doneren. Wij willen echt een community bouwen, waar wij aan bijdragen via bijvoorbeeld lezingen of door een sportdag te organiseren. Elke samenwerking kan dan ook weer anders zijn. ’

Drie jaar

De bedoeling is dat Laureus een programma structureel drie jaar lang steunt. Dat betekent niet dat een programma daarna verdwijnt. ‘Het is mooi als we een programma na drie jaar kunnen overdragen aan één van onze partners, zoals bijvoorbeeld het zwemprogramma’ zegt Van Herk. Het gaat ook niet altijd om grote bedragen. ‘Ook met kleine bedragen kunnen we grote impact maken en veel kinderen via de kracht van sport op weg helpen naar een mooie toekomst.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Laureus Nederland
Tekst: BBP Media | Beeld: Laureus Nederland

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken