De 5 gouden tips voor meer marketing-magie

De 5 gouden tips voor meer marketing-magie
  • Algemeen
  • 3 jan 2013 @ 00:00
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Insight-led innovation professional
    The Conversation Studio
  • Marketing

Hoe kun je het als marketeer dit jaar beter doen dan de afgelopen jaren, je hoofd boven het maaiveld steken en gelaudeerd worden in je expertise en kennis over de merken die je vermarkt? Marc Mathieu (Unilever’s VP of Marketing) streeft de komende jaren naar doorvoering van een ‘more magic, less logic approach’: een strategie waarbij het draait om marketingbeslissingen minder te laten leiden door cijfers, meer risico’s durven te nemen en op zoek te gaan naar creatieve ideeën. Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vijf gouden tips waardoor elke marketeer magie in zijn marketingpresentatie toe kan voegen.

  1. Denk als een ondernemer
    Als je kijkt naar de manier waarop (kleine) ondernemers praten over hun product of dienst, dan voel je de bevlogenheid en de emotie. Je ziet de glans in zijn ogen en de alsmaar roder wordende wangen van enthousiasme. Dit gevoel, deze passie - dat is waar je als marketeer iets van zou willen gebruiken. Stel je zelf daarom de vraag: als ik als zelfstandig ondernemer de producten die ik in mijn portfolio heb succesvol zou willen maken, wat zou je dan doen?
  2. Kijk naar merken met DNA-overeenkomsten
    Inventariseer welke merken jouw doelgroep ook gebruikt of dezelfde waarden nastreven. Surf naar de websites van deze merken, bekijk hun advertenties en schrijf 5 gemeenschappelijke elementen op. Welk van deze merken heeft het meeste aspiratie binnen jouw doelgroep? Wat doet dit merk anders dan de anderen? Wat betekent dit voor jouw merk?
  3. Gebruik websites als Pinterest en Springwise ter inspiratie
    Er zijn veel websites waar inspiratie te halen valt. Mijn favorieten zijn Pinterest.com en Springwise.com. Door eenvoudig een zoekterm in te typen die te maken heeft met jouw product, kom je in een wereld vol nieuwe ideeën. Pik er vijf voorbeelden uit die je laten fronzen, lachen of raken.
  4. Het antwoord ligt op straat
    Cijfers zijn een goede houvast, maar de cijfers krijgen meer kleur en dus meer 'emotie' als je ze kunt koppelen aan verhalen van je doelgroep. Stel jezelf tot doel om in ieder geval 1 keer per maand iemand 'van de straat' aan te spreken die binnen jouw doelgroep past en vraag hem naar zijn idee over de categorie, specifieke producten en ideeën hoe het anders/beter kan. Schrijf citaten op die je hebt gehoord.
  5. Formuleer eigen trends
    De top-10 lijstjes met marketing trends lijken oneindig. Iedereen lijkt wel de waarheid in pacht te willen hebben over wat de trends voor het nieuwe jaar worden. Vaak zullen de trends je niet verrassen, het zijn tenslotte conclusies van hetgeen er gebeurt in de wereld om ons heen. Veel uitdagender is het om los van wat anderen zeggen, zelf na te denken over trends. Steeds als je iets hoort, ziet of leest in vakbladen, websites, actualiteitenprogramma's, maak een aantekening in je 'more magic, less logic' (online) aantekeningenschrift.

Work that Magic!

Marketeers gebruiken hun ‘magic’ te weinig. Velen hebben wel ideeën, maar denken dat zij onvoldoende ervaring hebben of laten zich belemmeren door wat anderen denken. Terwijl succesvolle marketeers in ieder geval één overeenkomstige eigenschap vertonen: ze hebben een eigenwijze en duidelijke visie ontwikkeld. Zij voegen ‘magic’ aan iets toe door deze unieke visie scherp te formuleren en sterk (intern en extern) te promoten.

Ik heb ervaren dat wanneer bovengenoemde vijf tips als huiswerk worden gegeven aan een marketingteam, de marketingpresentaties en discussies creatiever en intenser worden. Door de ‘magic’ (de 5 tips gebruiken om over de wereld om je heen na denken) te combineren met de ‘logic’ (conclusies trekken uit de cijfers van onderzoeken) onstaat er een sfeer van creativiteit en lef. En laat dat nou net de trend van 2013 zijn.

Marjolein van Ballegooij

Marjolein van Ballegooij
is oprichter van Verbalfabric, een marketing inspiratie consultancy waarbij ze intensief samenwerkt met marketing- en onderzoeksteams aan innovatietrajecten en conceptontwikkeling. In haar columns schrijft ze over de opmerkelijke kant van insights en innovatie.

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken