MarketingTroonrede 2019: meer impact als marketeer

  • B2b
  • 23 sep 2019 @ 09:51
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Wie droomt er nu niet van meer impact maken? We willen iedere dag nieuwe campagnes of merkverhalen laten landen, maatschappelijke ambities groots en meeslepend uitdragen, employer branding zich zien uitbetalen in de instroom van nieuw toptalent beleven.

Effectief beïnvloeden is misschien wel de essentie van het vak van de marketeer. De oudste definities van marketing gaan over het bevorderen en bespoedigen van ruilrelaties tussen klant en leverancier. Nu is het vak veel breder geworden dan we ooit voor mogelijk hielden. Marketing gaat al lang niet meer alleen om het beïnvloeden van transacties. Het gaat nu meer om het aangaan, onderhouden en uitbouwen van relaties met een breed netwerk aan partijen, van klanten tot (potentiële) medewerkers en van leveranciers tot branchevreemde partnerships of allianties. De marketeer moet vanuit een sterke merkbasis de organisatie helpen zich aantrekkelijk en onderscheidend te roeren in de markt, maar tegelijkertijd maatschappelijk relevant zijn.

Marketing gaat nu meer om het aangaan, onderhouden en uitbouwen van relaties met een breed netwerk aan partijen, van klanten tot (potentiële) medewerkers en van leveranciers tot branchevreemde partnerships of allianties.

Slagkracht

Door die enorme verbreding van het vakgebied is bij veel organisaties de marketingaandacht zodanig verwaterd, dat je je af kunt vragen hoeveel invloed men echt heeft. Het ontbreekt vaak aan slagkracht, omdat marketingmiddelen niet zijn meegegroeid met de omvang van de opgave. Nu is dat de marketeer misschien minder aan te rekenen (hoewel: zou goede interne marketing ons daar niet meer invloed op geven?). Vervelender is echter een gebrek aan focus op wat er echt toe doet. Simpel gezegd: als je te diep met je neus in de soep zit, zie je de rand van het bord niet meer.

Juist daarom ben ik altijd blij met momenten als de MarketingTroonrede, waarbij met vakgenoten vanuit een breder perspectief gekeken wordt naar wat er echt toe doet. Wat is de ‘stand van het land’ als het gaat om ons vak en waar moet je nu in 2020 echt op letten als je jouw impact wilt vergroten? Het thema van de MarketingTroonrede 2019 gaat me bijzonder ter harte: merk, mens en maatschappij staan centraal. Nou, dan heb je het over gebieden waar de marketeer zijn invloed echt kan en moet laten gelden. Het wordt van ons verwacht. Met een mooie line-up van onderzoekers, praktijkmensen en auteurs op alle drie de gebieden en een goede debatleider is de MarketingTroonrede in mijn ogen één van de meest inspirerende en uitnodigende events van dit najaar.

Deelnemen?
Je kunt je nog steeds aanmelden om erbij te zijn dinsdag 24 september: het MarketingTroonrede event 2019. Meld je snel aan via www.marketingtroonrede.nl Daar vind je ook meer informatie over het programma en de kosten.  

Deze blog is van Rob Beltman (H3ROES en MarketingTroonredenaar van de vorige editie)

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken