Eric Kramer (MEC): 'Tijd dat we merk alleen met zware tv-campagne konden bouwen ligt echt achter ons'

Eric Kramer (MEC): 'Tijd dat we merk alleen met zware tv-campagne konden bouwen ligt echt achter ons'
  • Bureaus
  • 10 jan 2014 @ 19:47
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingMobileDoelgroep

De advertentiemarkt zit in een enorm spannende en dynamische fase. Er zijn veel verschillende manieren om je merk voor het voetlicht te brengen en veel veranderingen. Toch is er een aantal duidelijke trends zichtbaar. De grote thema’s zijn: grenzen in media vervagen, crossmediaal is cruciaal en social media wordt massamedium.

Vervaging van media typen, content en advertising

Wanneer kijk je TV en wanneer kijk je video content op een zelf gekozen tijdstip en device? Die grenzen zijn in sneltreinvaart aan het vervagen. Door content partijen als Netflix en UPC enerzijds, en door snelle internet verbindingen – meer wifi beschikbaarheid en 4G – anderzijds. Merken kunnen en moeten daar iets mee. Enerzijds betekent dit namelijk dat we consumenten op alternatieve plekken moeten bereiken (op Netflix kun je niet adverteren). Anderzijds vragen consumenten meer audio visuele interactie van merken en niet alleen Facebook posts en platte banners. Deze gewenste interactie biedt kansen voor een merk om een veel sterkere band te creëren met consumenten. 

Alle media is crossmediaal

Cross mediaal is de standaard. De tijd dat we een merk alleen met een zware TV campagne konden bouwen ligt echt achter ons, hoe belangrijk TV vaak ook is. De consument vraag van ons real time omni presence. Als een campagne loopt wil de consument direct op zijn 2nd screen kunnen vinden wat er voor hem of haar inzit en kunnen reageren via sociale media. Dan moet je dus als merk aanwezig zijn. Met Search, maar in de nabije toekomst ook via bijvoorbeeld Twitter Sync.

Social media advertising is massamediaal booming

En dan hebben we het niet alleen over Facebook waar je engagement rate en fanbase steeds meer afhankelijk is van een effectieve advertising strategie. Ook Twitter en YouTube zijn zich steeds meer op advertising gebied aan het ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk dat advertising real time kan worden ingezet om de juiste content/post van de nodige engagement @scale te voorzien. Je zult dus ook zien dat klanten steeds meer content en advertising bij 1 partij neerleggen. Tenslotte is Facebook zo groot dat het middels advertising en viraliteit tot een echt massamedium is verworden.

Hoe speelt MEC hierop in?

MEC gelooft in de enorme ontwikkeling van digital en social enerzijds en de integratie van media anderzijds. Dat hebben we rigoureus doorgevoerd in onze business, onze organisatie en zelfs ons pand. Wij benaderen elk plan vanuit 1 insight en bepalen vervolgens hoe we dat crossmediaal het meest effectief @scale kunnen maken. Daarnaast is onze 18 man sterke social media afdeling niet alleen bezig met het maken van kwalitatieve content, maar ook nog eens fysiek dichtbij de advertising mensen, waardoor wij daadwerkelijk realtime kunnen schakelen.

Wat moeten klanten doen in 2014?

De consument denkt niet in nieuwe media en oude media, in online en offline. De consument gebruikt ook steeds meer verschillende devices. Dat vraagt van merken dat ze daar in mee gaan. Geïntegreerde merk, media en communicatiestrategie is cruciaal waarbij alles wat gemaakt wordt mobile proof moet zijn. Daarnaast is relevantie het toverwoord. Alles wat merken doen moet relevant zijn voor hun merk en de consument. Op het snijvlak tussen beide ligt de grote kans voor interactie. En die interactie moet vervolgens wel schaalbaar gemaakt worden.

Eric Kramer is CEO van MEC
www.mecglobal.nl

De visie van Eric Kramer is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.

Dat forum staat hier

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken