Toon lef en noem je concurrent in je blogs
- Content
- 8 jan 2015 @ 10:44
- Link
-
Aleksandra Andjelic
director pr
Co-Workx - Website
- 8 jan 2015 @ 10:44
- Aleksandra Andjelic
Als het gaat om contentmarketing wil iedere organisatie vooral zijn eigen content delen. Het laatste dat je wilt, is verwijzen naar materiaal van een van je grootste concurrenten. Toch? Softwarebedrijf SAP denkt daar heel anders over. En dat blijkt niet geheel onverdienstelijk te zijn.
Als pr-bureau van SAP kijken we zeer regelmatig naar de content die wordt geplaatst op de corporate blog. We halen de nodige inspiratie uit de blogs van de experts, klanten, partners en andere thought leaders uit hun vakgebied. De blog probeert zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Geen product push dus, maar relevante inzichten over belangrijke uitdagingen. Het is dan ook niet vreemd dat hier af en toe ook namen van concurrenten worden genoemd. Wie zich onafhankelijk opstelt, moet ook andere aanbieders durven noemen. Tot zover voldoet hun strategie precies aan de regels van contentmarketing.
Fout in de strategie
Maar wat schetst onze verbazing? SAP blijkt in een blog te linken naar een white paper van een van de grootste concurrenten. Het artikel met daarin de link naar de white paper werd al snel meerdere keren op social media gedeeld. Alle alarmbellen gingen af en de interne organisatie dacht dat de contentafdeling een fout had gemaakt. De verantwoordelijke voor de contentmarketingstrategie kreeg daardoor tal van waarschuwingen, zodat hij de content zo snel mogelijk kon verwijderen. Hij wilde echter niets verwijderen. Want hij had de stellige overtuiging dat de blog wel eens heel goed kon gaan scoren qua aantal bezoekers. Hij kreeg gelijk.
Analytics bewezen succes
Het succes van deze strategie staat zwart op wit, zo verraden de webstatistieken. Binnen vijf dagen is de blog meer dan 2.000 keer bekeken. Dat is het dubbele van het reguliere aantal lezers. Meer dan 200 bezoekers blijkt zelfs op de website actief te zoeken naar de oplossingen die het concern biedt. Ter vergelijking: het standaard aantal mensen dat doorklikt naar de SAP website, blijft normaliter hangen op een stuk of tien per artikel.
De marketeer als uitgever
Tal van bedrijven zetten online tools in om te achterhalen op welke manier de concurrentie online successen boekt. Zodat ze hier zelf ook hun voordeel mee kunnen doen. SAP doet het anders. Het getuigt van lef om de concurrent op je eigen blog in de aandacht te zetten. Ze durven te experimenteren met contentmarketing en af te wijken van de ‘regeltjes’. En zoals Ingeborg van Beusekom, de Nederlandse pr-manager van SAP, altijd zegt: ‘wie content voor een blog produceert, hoort zich te gedragen als een uitgever. Niet als marketeer.’
Dit blog werd geschreven door gastblogger Aleksandra Andjelic, Co-Workx
-
Aleksandra Andjelic
- Werkt bij: Co-Workx
- Functie: director pr
- Website:http://www.co-workx.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Plastic Soup Foundation lanceert AI-campagnefilm 'Life of...
- Wervingscampagne zet in op mooie kanten openbaar vervoer
- Campagne “Doe ff lekker niet” leert jongeren geen schulden te...
- Campagne tegen MS laat de ziekte door kinderogen zien
- Grote AR-activatie voor 'Kingdom of the Planet of the Apes'
- ABN Amro en Straat ontwerpen postzegel tegen fraude
Laatste Nieuws
- ANWB kiest MPG 23-05-2024
- ICI Paris XL Benelux start... 23-05-2024
- Plastic Soup Foundation lanceert... 17-05-2024
- Wervingscampagne zet in op mooie... 16-05-2024
- ABN Amro en Straat ontwerpen... 16-05-2024
- Campagne “Doe ff lekker niet” leert... 15-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing