[column] Contentmarketeers, beetje meer zelfkritiek graag
- Content
- 16 jan 2019 @ 14:22
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - Content
- 16 jan 2019 @ 14:22
- Sak van den Boom
Het gemor over de afnemende kwaliteit van content groeit. Hoog tijd voor de sector om de verbanddoos ter hand te nemen. Niet in de laatste plaats voor verhalen waar promoted, advertorial of commercieel boven staat.
Want hoe verleidelijk de pecunia ook zijn, de professionele marketing en contentplatforms bezorgen zichzelf behoorlijk wat schade door slechte verhalen toe te laten.
Wat kan ik me storen aan sommige artikelen die je met oprechte interesse begint te lezen, zoals een verhaal over het gebruik van Excel. Regel voor regel voel je je steeds kleiner worden omdat je de grootste mislukkeling blijkt te zijn als je nog steeds gebruik maakt van het programma, bijvoorbeeld bij het maken van een marketingplanning. En als je na anderhalf A-4tje tot volledige nietsnut bent verworden, klinkt de verlossing: de planningstool. De digitale planner brengt de oplossing en geeft je de handvatten om binnen je organisatie weer een hero te worden in plaats van de Excel-loser die je nu bent. Wanneer leert dit vak eens een fatsoenlijk verhaal te vertellen waarvan we smullen in plaats gruwen? Het is schering en inslag om deze methode te gebruiken om je waar aan te prijzen. En het zal niemand verbazen dat aan het eind van het verhaal een type marketingplanner wordt aangeprezen. Een artikel als opmaat om een product aan te prijzen. Goedkope content, waar weliswaar ‘promoted’ boven staat, waaraan ik mijn tijd moet verspillen. Wie is hier tevreden mee? De uitgever moet toch zien dat dit niet werkt, en de redacteur die zijn pen hiermee bevuilt heeft vast ook wat beters te doen.
Net zo erg zijn artikelen waarin de woorden zich aaneenrijgen en je na 300 stuks nog niet weet waar het naartoe gaat. Alsof het verhaal per woord betaald wordt. Content moet veel meer to the point zijn, om de aandacht vast te kunnen houden. Mijn vingers jeuken om uit te leggen hoe je een goed verhaal opbouwt. Laten de zelfbenoemde schrijvers een cursus volgen, oefenen en nog eens oefenen alvorens ze zich aan een artikel wijdden en dat ook nog eens publiceren. Wat meer zelfkritiek graag.
Als eigenaar van een platform waar commerciële content wordt toegelaten zou ik eisen gaan stellen aan de verhalen van derden. Als ze redactioneel een kwalitatieve toets niet kunnen doorstaan, weiger ze dan. Voorkom reputatieschade. Wees helder in uw kritiek want alleen dan leren de nonsens-schrijvers dat ze professionals moeten inhuren als ze een boodschap goed over het voetlicht willen krijgen.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers