[column] Beste Allerhande

[column] Beste Allerhande
  • Content
  • 19 dec 2022 @ 08:35
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Geen tag

Uw kerstuitgave is magisch. Betoverend, bovennatuurlijk. Over hoeveel magische krachten moet je beschikken om het tijdschrift door te kunnen bladeren, ervan te genieten en in kerststemming te komen. Het blad is zo bijzonder dat het mijn begrip te boven gaat.

Ik snap bijvoorbeeld de cover wel, want als ‘oudere’ of misschien wel ‘ouderwetse’ bladenmaker weet ik dat je geen vlees of vis kunt laten zien om verschillende doelgroepen niet tegen het hoofd te stoten. Maar wie begint aan zo’n Eftelingtoetje zoals op de cover van uw kerstnummer? Wie beschikt over zoveel toverkracht? U spreekt in uw inleiding over leuke ideetjes voor de kersttafel, zou het ook kunnen zijn dat het grootste deel van uw doelgroep wordt afgeschrikt?

Slim om het blad te beginnen met ‘Kook de cover’ en te zien dat het Eftelingtoetje met andere kleurstoffen er ook heel anders uit kan zien. Maar gaat u hiermee niet over de hoofden van uw lezers. Ik snap dat je als bladenmaker alles uit de kast haalt om te laten zien wat u in huis hebt. Maar uw blad is toch geen handleiding voor chefs. Kan de gewone doorsnee klant met de recepten aan de slag. Ik ga de beatsteak uitproberen want ik heb vegaklanten aan tafel. En misschien de paarse bloemkool. Daar kan niet zoveel mee misgaan. Maar ik zeg erbij: ‘met grote aarzeling.’ Ik vind uw blad niet echt sfeervol. Daar ga je niet onderuitgezakt van genieten met een kop koffie of kopje thee.

Serious business
This is serious business. Voor welke doelgroep is deze uitgave gemaakt? Ik zou zeggen de klanten, maar ik kan me voorstellen dat de boomers waartoe ik behoor het een ver-van-hun-bed-show vinden. En boomers zijn er tegenwoordig heel veel. Eigenlijk is dit magazine niet echt een magazine. Het voelt een beetje als een vergaarbak vol recepten. Niet een strak vormgegeven overzichtelijk boek, maar een rommelige samenraapsel van ‘te veel’. Tweehonderd pagina’s opdringerig eten, met nauwelijks rustpunten om even op adem te komen. Want de spreads met mensen zijn in wezen niemendalletjes zonder verhaal. Die blader je snel door. Waarom eigenlijk 200 pagina’s en niet 150 of 250. Is dat de commercie die iets in de pap te brokkelen heeft?

De magie van kerst heeft niets met een overvolle tafel te maken

Ik blader het blad wel met bewondering door en kan me voorstellen dat de redactie zich nu al verheugt op kerst 2023.  Maar ik vraag me werkelijk af of hier geen sprake is van overdaad. De focus vergeten, de formule vergeten. Ik durf het aantal recepten en producten dat aan bod komt niet te tellen. Met honderd zit ik vast aan de zuinige kant. Is het niet een geforceerde krachttoer om je klanten zo’n nummer voor te schotelen? De bergen afval en de voedselverspilling zijn rond de feestdagen het grootst. Waarom zouden we kerst niet eens op een andere manier vieren? Enig besef van te grote inkomensverschillen, verborgen armoede, eenzaamheid kan mogelijk zouden kunnen sieren. Uw kerstuitgave versterkt de verschillen in de samenleving. Uw nummer overweldigt en past in de tijd waarin de prestatiedruk op alle leeftijden al maar toeneemt. Uw kerstnummer zal een stresstest waarschijnlijk niet doorstaan.

Stressvol
De magie van kerst heeft niets met een overvolle tafel te maken, maar veel meer met reflectie. Midwinter is een fijne tijd om herinneringen op te halen en vooruit te kijken. Met dit nummer van Allerhande wordt kerst een stressvolle tijd, terwijl het dat niet zou moeten zijn. Hoe zou je kerst kunnen vieren op een manier die meer betekenis heeft, en kerst die echt magisch is en voor herinneringen zorgt die niets met eten te maken hebben.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken