[Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

[Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
  • Food-en-retail
  • 27 jun 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

In het 30ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Rik Vegter, bedenker en oprichter van Greendaddy, een nieuw merk dat staat voor basiskleding op basis van bamboetextiel. 'Voor wat betreft de betaalde marketing ben ik altijd voorzichtig', zegt Vegter, die onlangs het Nederlandse crowdfunding-record brak, met een kwart miljoen euro binnen 48 uur.

1. Stel jezelf graag voor.
Ik ben Rik Vegter, oprichter en directeur van Greendaddy. Ik woon in Utrecht met mijn gezin, het kantoor van Greendaddy staat in Bilthoven. Ik heb een sales- en marketingachtergrond, ook in consumentenmarketing uit de tijd van de Seiko MessageWatch. Ik heb een paar omzwervingen gemaakt. In mijn laatste baan was ik namelijk advocaat. Dat is totaal iets anders, maar ik wilde iets met mijn Rechtenstudie doen, die ik in de avonduren was gestart. Dan kom je er achter dat het niet jouw vak is. Wel interessant, niet om fulltime te doen. Wat ik wel leuk vond waren de marketingactiviteiten voor het advocatenkantoor, die ik naast mijn praktijk deed. Dat was succesvol, het aantal advocaten groeide in één jaar van 3 naar 6.

2. OK, de Greendaddy-case. Kun je aangeven waardoor het idee ontstond, waarom je dit doet en hoe het idee wordt uitgevoerd?
Het idee ontstond uit de behoefte om een online business te starten. Ik had reeds een onderneming die juristen detacheert -Legallyyours- die ik was gestart nadat ik was gestopt met de advocatuur. Dat bedrijf heeft een ingenieus online matchingsmodel. Op die wijze ontdekte ik de "wondere wereld" van e-commerce en dat smaakte naar meer. Ik heb toen een lijst met ideeën gemaakt, waaruit een ranking ontstond op basis van criteria die ik belangrijk vond. Denk daarbij aan onderscheidend vermogen, herhalingsaankopen, duurzaamheid, grens-overschrijdend product, et cetera. Daar is basiskleding op basis van bamboetextiel uit ontstaan. Ik ben daar na ruim 2 jaar nog steeds razend enthousiast over.

3. Werkt Greendaddy met PR- of communicatiebureaus, een uitgeverij of andere stakeholders? Wat ging er goed en eventueel minder? 
In het begin heb ik de marketing zelf gedaan. Dat heeft ook met budgetten te maken en de wijze waarop de meeste bureaus menen te moeten declareren. Op internet regeert het prestatie-model. Daar wordt een bureau op afgerekend. Niks vaste kosten. Bijvoorbeeld PR bureaus. Daar had ik voor Legallyyours nogal wat geld aan uitgegeven, nul resultaat. Wel facturen… Dat is toch niet meer van deze tijd? Als advocaat zat ik al zoveel mogelijk op prestatiebonussen. Dus voor Greendaddy heb ik zelf persberichten opgesteld. En toen geleerd dat je daar geen response op krijgt. Redacties zijn gewoon te druk en worden overspoeld met berichten. Dus zelf bellen met redacties. Dat is altijd spannend, maar je ontdekt dat journalisten graag naar je luisteren en heel snel kunnen beoordelen of iets interessant is. En dat was zo, dus stond Greendaddy snel in alle landelijke dagbladen, van De Telegraaf tot NRC. Dat smaakte naar meer, dus de stoute schoenen aangetrokken en Edwin Evers gebeld in de show. Hupsakee, in de uitzending. Want ook zij vonden het onderwerp wel grappig denk ik. Toch ruim 10 minuten met ze gepraat. En ik maar tellen hoe vaak Greendaddy werd genoemd. Dan gaat de bal rollen en wordt je voor meer programma's uitgenodigd, zoals bij Paul van Liempt, waar ik bijna een half uur zendtijd kreeg. Dat soort aandacht helpt een startende onderneming geweldig op weg, we waren in business.

Voor wat betreft de betaalde marketing ben ik altijd voorzichtig. Even een verkeerd medium of een verkeerde boodschap en het geld ligt in de sloot. Bij het verkeerd inkopen van producten kan je het verlies nog beperken door die weer in de uitverkoop te doen. Maar advertentiegeld is gewoon weg. Ook daar heb ik leergeld in betaald. Dus start ik altijd met een test en de bijbehorende testbudgetten. Zo ben ik bij NRC Handelsblad gestart met advertenties, zo'n twee jaar geleden. Eerst in Lifestyle en daarna kwart pagina's in het eerste katern. Helaas is niet ieder medium bereid om op die manier met je mee te denken. Dat is jammer, partijen die je helpen als je nog klein bent hebben een streepje voor als je gaat groeien vind ik. Greendaddy meet alles, dus we weten exact wat werkt. Als het niet werkt gaan we in overleg. Als ik niet overtuigd kan worden beperk ik het verlies en stop ermee, daar ben ik niet zo gecompliceerd in. Alle mooie verhalen van account-managers ten spijt, waarvan er overigens maar erg weinig zijn die met je willen (of kunnen) meedenken, ik ken er tot nu toe 1.

Wij beginnen nu bijvoorbeeld met landelijke radiocampagnes, uiteraard beginnen met testen. Radiocampagnes zijn ingewikkelder vind ik. GRP's, bereik, etc. Bovendien wil ik altijd creatief onderhandelen, uiteindelijk zoveel mogelijk naar een prestatiemodel. Daar zit uiteraard een upswing in voor de zender, dat is de prijs die ik betaal voor het dempen van risico's. Dan heb je een specialist nodig, die denkt op onze manier. Ik ben daarover in gesprek met De Media Maatschap uit Amsterdam. Die houden ook niet van geld verspillen en zoeken naar manieren om optimaal rendement te krijgen uit je marketinginvestering. Als het met minder kan, dan doen ze het minder. Zij verdienen dan wellicht de eerste keer ook minder, maar bouwen zo wel een relatie voor de lange termijn op. En ze laten zien dat ze geloven dat je groter wordt, omdat ze bereid zijn om in je te investeren. En ik ben wel van de lange relaties, steeds switchen kost bovendien veel tijd en energie. Uiteraard heeft dat een grens, maar loyale partijen krijgen meer ruimte. Zo wil ik zelf ook behandeld worden.

4. Waarom wil een mens bamboekleding?
Die reden is voor iedereen verschillend, maar het product is gewoon beter dan kleding op basis van katoen. Kleding met bamboe als basis is gewoon veel zachter, ventileert beter, is hypo-allergeen, etc. Het begint in mijn optiek altijd met een goed, bij voorkeur beter product. Dat is de basis van je propositie. Je kan het nog zo goed verkopen, maar het bewijs zit in het product. En dan volgt bij ons op korte afstand de duurzaamheid als aankoopmotief. Bamboe is naar mijn mening de duurzaamheidsbelofte van de 21e eeuw. Dat ligt aan de plant (eigenlijk een grassoort) en dat verandert de mens niet zo makkelijk. Vanuit dat startpunt zijn alle andere menselijke bewerkingen verder te verduurzamen, waar nodig.

5. Jullie melden resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?! Zeker. In de eerste plaats de Thuiswinkel Waarborg nominatie voor Beste Startende Webwinkel van Nederland, die we al na een jaar ontvingen. Ik heb die ruim uitgevent, maar die is nu wel uitgewerkt. Het wordt nu tijd voor een nominatie in de "volwassen" categorie. Daarnaast uiteraard de duizenden klanten die we in korte tijd hebben mogen ontvangen. En onlangs het Nederlandse crowdfunding record, een kwart miljoen binnen 48 uur. Dat was in twee ronden, omdat de eerste al binnen 20 uur was uitverkocht. Opeens heb ik er meer dan 400 aandeelhouders bij, dat geeft wel een gezonde druk.  

tekst: Peter van Woensel Kooy

Zie hieronder de links naar eerdere interviews


Rik Vegter, oprichter en directeur van Greendaddy

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:
29.  [Ondernemer van de Week] - Kirstin Hanssen & Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] - Jan Kienhuis - Vondelpark Festival 150 jaar

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts & Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver 

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken