[Ondernemer van de Week] Rutger Anema - Allerhande

[Ondernemer van de Week]  Rutger Anema - Allerhande
  • Food-en-retail
  • 20 dec 2013 @ 11:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieConsumenten

In de rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen of opmerkelijke resultaten hebben geboekt, sprak de redactie Food & Retail met Rutger Anema (foto zie onder), marketing manager Allerhande, Albert Heijn. Intrapreneur Anema was met zijn team de laatste weken zeer druk met de Kerst-Allerhande, crossmediaal in de markt gezet, en deelt zijn ervaringen. En het laatste nieuws.

1. Stel je zelf graag voor.
Rutger Anema – marketing manager Allerhande, Albert Heijn. Inmiddels twee jaar werkzaam bij Albert Heijn in huidige functie, hiervoor gewerkt bij Mars en Douwe Egberts in diverse marketing & sales functies.

2. OK, de Kerst Allerhande, kun je aangeven waarop dit medium gericht is? Wat is het kernconcept? Er is zie ik in de abri’s een begeleidende campagne, kun je kort toelichten hoe deze is uitgevoerd?
Allerhande is er voor iedereen en draait om inspiratie, altijd en overal. Allerhande zit bovenop de trends en vertaalt die vervolgens naar dagelijkse haalbare recepten. Allerhande helpt niet alleen bij het koken, maar vooral bij het bedenken wat er gekookt moet worden. Uit onderzoek blijkt dat dat voor veel mensen iedere dag weer een opgave is. Die inspiratie dicht bij huis, dat is echt het geheim van Allerhande.
Het is dit jaar de tweede keer dat we Allerhande zo'n prominente rol laten spelen in de Albert Heijn kerstcampagne. De abri-campagne hebben we opgezet omdat we weten dat meer dan de helft van de mensen die koken met kerst het best spannend vinden of het recept gaat lukken. Met de Allerhande kookvideo’s lukt elk recept - hoe moeilijk of makkelijk ook - en daar willen we klanten graag op wijzen.

3. Hebben jullie voor de productie van de Kerst Allerhande samengewerkt met bureau(s)? Welk(e)? Ging goed?
We werken voor de productie van Allerhande al jarenlang naar volle tevredenheid samen met drie verschillende bureaus: Mediapartners (productie), Studio Room (concepting) en Fabrique (digital). Met Mediapartners werken we zelfs al samen sinds de start van het magazine, 30 jaar geleden.

4. Is de retailmarkt rond de kerstdagen een ingewikkelde, ingewikkelder dan anders, licht graag toe?
Kerst is voor de retailbranche een buitengewoon belangrijke periode en je ziet dan ook dat iedere supermarkt z’n uiterste best doet om klanten in deze periode iets bijzonders te bieden. Het is natuurlijk geen toeval dat het vernieuwde Allerhande-platform rond kerstmis wordt geïntroduceerd. Tijdens de kerstdagen eten zes miljoen Nederlanders een gerecht uit Allerhande. Met onze acht complete menu’s bieden we inspiratie waarmee het kerstdiner niet kan mislukken. De meeste gerechten staan stap voor stap gefotografeerd in het magazine en zijn ook als kookvideo te vinden op de website. Nieuw is de Allerhande koken app, de kookhulp in de keuken, een app waarmee elk recept lukt. Onze koks loodsen je met behulp van stap-voor-stap video's door elk recept heen. Daarnaast is Allerhande in december ook live in de winkel te vinden. In de grootste winkels worden bijvoorbeeld kookdemonstraties gegeven.

5. Kun je al resultaten melden inzake de Kerst Allerhande waar jullie erg blij mee & trots op zijn? Wil je die delen?!
We zijn op een paar dingen erg trots. Op de eerste plaats zijn we trots op het fors stijgende aantal websitebezoeken waaruit blijkt dat Nederland massaal inspiratie uit Allerhande haalt. Deze week werd de website ruim een miljoen keer bezocht en op basis van de populaire recepten en kookvideo’s hebben we een goeie indruk van de gerechten die deze kerst in Nederland op tafel staan. Op de tweede plaats zijn we blij met het enthousiasme waarmee onze nieuwe Allerhande koken app voor iPad ontvangen is. De app is al meer dan 90.000 keer gedownload.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wij begrijpen dat er een nieuwe site van Allerhande aankomt?
We hebben onze website onlangs uitgebreid met meer dan driehonderd kookvideo’s waardoor bijna alle recepten uit het magazine vanaf nu als kookvideo te vinden zijn op onze website. En momenteel testen we de nieuwe site van Allerhande. De nieuwe site is nog lekkerder door de grotere beelden van de gerechten. De site biedt nog meer hulp om de recepten te maken door middel van de stap-voor-stap weergave van recepten en meer dan 350 kookvideo’s. De nieuwe site is overal bereikbaar: van je smartphone, tablet tot en met je laptop of PC. Op elk moment heb je toegang tot meer dan 13.000 recepten en meer dan 350 kookvideo’s.

7. Nog ander nieuws over Allerhande te melden?
We hopen in januari de Allerhande koken app ook beschikbaar te hebben voor Android-tablets. Ook zijn we recent gestart met Allerhande kookworkshops die ontzettend populair zijn. Elke maand bieden we onze klanten een interessante kookworkshop aan die samenhangt met het Allerhande-thema om de kneepjes van het vak te leren en bovenal een leuke dag te hebben.


Rutger Anema (AH)


tekst: Peter van Woensel Kooy




Allerhande - Albert Heijn

Dit is het zesde interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail.

Eerder publiceerden wij:

5. [Ondernemer van de week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl 4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne 3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG 2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos 1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

(vindbaar op deze site via zoekterm "ondernemer" of diens naam)


Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl
 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken