Van bloem tot bloeiende business - Het verhaal achter Bloom & Wolf
.jpg)
- Food-en-retail
- 21 jul 2025 @ 11:30
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 21 jul 2025 @ 11:30
- Imke Walenberg
Toen Gwen van de Pas de eerste ontwerpen van Bloom & Wolf voor zich zag liggen, had ze nooit kunnen voorspellen hoe snel het zou gaan. ‘Afgelopen zomer kwamen we voor het eerst op deze plek’, vertelt ze terwijl ze om zich heen kijkt in het atelier. ‘Toen dachten we nog: dat krijgen we nooit vol. En eigenlijk past het nu al bijna niet meer...’
Wat begon als een stijlvolle bloemenservice voor consumenten, groeide in een paar jaar tijd uit tot een merk dat vaste plekken verovert in hotellobby’s en kantoorpanden, en inmiddels samenwerkt met grote merken als Rituals. De beweging van B2C naar B2B kwam niet gepland, maar organisch. ‘We begonnen echt met een focus op de consument’, vertelt Van de Pas. ‘Maar we merkten dat B2B niet alleen interessant is, het is misschien zelfs een betere markt.’ Inmiddels draait 80% van de B2B-klanten op een abonnementsmodel. ‘Kantoren willen vaak maandelijks wisselen, hotels per seizoen. Dat vraagt echt om maatwerk en gevoel voor timing.’ Waar de B2C-tak zich richt op gifting, ‘vaak onder de honderd euro, een vaasje met één bloem in een mooie box’, draait B2B meer om beleving over tijd. ‘De seizoenen zijn daarin essentieel. In de herfst werk je met warme, diepe kleuren. Diezelfde composities voelen in de lente ineens zwaar. Vorig jaar waren we supertrots op onze herfst-wintercollectie, maar die ligt nu in de opslag. Past gewoon niet bij dit moment.’
Partnerschap
Een belangrijke katalysator voor groei was de samenwerking met Rituals. ‘Dat was onze eerste grote commerciële samenwerking. We hadden wel eerder met merken gewerkt, maar dan meer voor shoots of winacties. Met Rituals is het echt een tweejarig partnership.’ Die samenwerking legde niet alleen Bloom & Wolf naast een gevestigde naam, maar zette ook de verschillen tussen groot en klein scherp in beeld. ‘Zij werken met planningen en afdelingen. Bij ons kan ik ’s middags nog besluiten om iets op Instagram te zetten. Dat contrast vonden zij ook heel verfrissend.’ Internationale ambities zijn er zeker, al blijft Van de Pas realistisch. ‘Op dit moment doen we abonnementen alleen in Nederland. Vanuit Europa krijgen we wel al orders, puur organisch. Volgend jaar willen we starten met abonnementen in één extra land: België of Duitsland. De VS? Dat blijft een droom, maar door alles wat daar speelt hebben we daar wat minder haast mee. Het Midden-Oosten zien we ook als interessante markt.’ Waar veel bedrijven krampachtig aan trends proberen vast te houden, kiest Bloom & Wolf voor een meer intuïtieve benadering. ‘We werken samen met een modemerk dat ons input geeft over opkomende kleuren en stijlen, dat nemen we mee. Maar bloemen zijn eindig, je kunt het wiel niet elke keer opnieuw uitvinden. Soms komt er ineens iets terug, zoals de anthurium. Mensen weten vaak niet wat hip is in bloemen, dus daar kunnen wij juist richting in geven.’
Rachel Ruysch
Reflecterend op haar eigen ondernemerspad, noemt Van de Pas de samenwerking met haar voormalige co-founder als leerzaam én pittig. ‘Het is eigenlijk een huwelijk. Ik zou het nog steeds aanraden om met iemand te starten, maar durf afscheid te nemen als het niet werkt. Nu heb ik een team om me heen en werk ik met iemand die die rol deels heeft overgenomen. Ik heb de ideeën, zij waarborgt de uitvoering.’ Ook de naam van het merk draagt een verhaal in zich. ‘Ik raakte geïnspireerd door Rachel Ruysch, een schilderes uit de Gouden Eeuw. Zij schilderde bloemstukken met soorten die niet eens in hetzelfde seizoen bloeiden, een truc die ze van haar vader had geleerd. Ze woonde op de Bloemgracht in de Wolvenstraat. We wilden eigenlijk ‘Wolf en Bloom’, maar de .com was bezet. Toen werd het Bloom & Wolf. Dat voelde eerst even gek, maar nu klinkt het juist helemaal goed.’ Op het gebied van marketing kijkt Bloom & Wolf bewust verder dan de grote namen. Van de Pas: ‘We doen nog wel wat met influencer marketing, maar ik geloof meer in micro-influencers. Grote accounts leveren niet per se conversie op. Wel merkbekendheid, dat mensen zeggen: “Oh cool dat je met die werkt”. Maar qua echte impact zijn kleinere, gerichte accounts vaak waardevoller.’ Over vijf jaar hoopt Van de Pas dat Bloom & Wolf niet alleen een gevestigde naam is in Nederland, maar ook daarbuiten. ‘Ik wil dat als iemand vraagt: waar koop ik goede bloemen? mensen meteen zeggen: “Bloom & Wolf”. Voor iedereen die iets zoekt dat nét even anders is, of dat nu gaat om duurzaamheid, stijl of prijs.’
Fotografie Bloom & Wolf
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
- Crisp versnelt groei en breidt uit naar foodservice
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
- Campina serveert ontbijt op Lowlands 2025
- Balr failliet - focus verschuift naar voetbalplatform
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Van bloem tot bloeiende business21-07-2025
- Jeremy Clarkson schittert in... 21-07-2025
- Crisp versnelt groei en breidt uit... 18-07-2025
- Bol lanceert online én fysieke... 16-07-2025
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers