Nieuw inclusief merk: Silver Screen filmfestival Amsterdam starring ouderen

Nieuw inclusief merk: Silver Screen filmfestival Amsterdam starring ouderen
  • Food-en-retail
  • 22 jun 2018 @ 11:35
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • DoelgroepTrends

Bestudeer je als marketeer ook regelmatig de bevolkingspiramides van vergrijzende consumentenmarkten zoals in Nederland, die zich aan het omdraaien zijn? 50/50 is de nieuwe socio-demografische marketingtrend in wording, een nieuw festival speelt in.

Bestudeer je als marketeer ook regelmatig de bevolkingspiramides van vergrijzende consumentenmarkten zoals Nederland die zich aan het omdraaien zijn? 50/50 is de nieuwe socio-demografische marketingtrend in wording. Vanaf volgend jaar is de helft van de volwassen Nederlandse consumenten ouder dan vijftig jaar. Een nieuw initiatief in het kader van Age Friendly City Amsterdam is het Silver Screen festival. Een dubbele primeur, niet slechts een nieuwe inclusieve merkprimeur in Nederland, maar ook het nieuwe beeldmerk ervan gaat hier in première.

Ook voor de zakelijke doelgroep van marketeers, strategen en marktonderzoekers is dit filmfestival een laagdrempelige aanleiding om zich goed te kunnen gaan inleven in de nieuwe marktrealiteit van de gouden ‘twenty-twenties’ zoals die in de Angelsaksische vakpers al wordt voorspeld op basis van economische groeivoorspellingen. Het is even wennen in de nieuwe marketingdoelgroepmodellen, want de inclusie van oudere consumenten verhoogt niet alleen de gemiddelde leeftijd maar ook het gemiddelde inkomen en bezit in de steeds bredere doelgroepdefinities van ‘shoppers’, voorheen vooral met een focus op 25-49 jarige Nederlanders.

Inderdaad, consumenten die ouder zijn dan vijftig jaar doen ook boodschappen. Consumenten identificeren zich weliswaar graag met jongere (rol)modellen, maar meer dan tien jaar jonger dan de eigen leeftijd schept een bepaalde generationele afstand naar een reeds doorlopen levensfase; En ja, ook het grote nationale consumentencohort van de babyboomers blijkt toch niet voor altijd jong. 

Ouder worden, daar heeft iedereen wel een beeld bij. De beeldvorming van ouderen is vaak stereotype en doet geen recht aan de veelzijdigheid van het ouder worden. Het Silver Screen Filmfestival Amsterdam wil bijdragen aan een meer realistisch beeld. Met films die ouderen én jongeren aanleiding geven om na te denken over hun eigen beeld van ouderen. Films en documentaires die raken, inspireren en aanleiding zijn voor een gesprek.

Van 10 - 13 juli organiseert GGD Amsterdam een nieuw, jaarlijks terugkerend filmfestival met een selectie van films waarin actieve ouderen de hoofdrol spelen. Het festival wil een bijdrage leveren aan meer diversiteit in de beeldvorming over ouderen door middel van mooie, inspirerende en ontroerende films. De eerste editie van het Silver Screen filmfestival Amsterdam wordt gehouden in Bioscoop Het Ketelhuis en richt zich op een volwassen publiek filmliefhebbers. Naast filmvertoningen is er ruimte voor lezingen, zaaldiscussie en andere activiteiten.
 
Het is voor het eerst dat een filmfestival in Nederland zich volledig richt op films waarin beeldvorming over ouderen centraal staat. Het idee voor dit festival heeft zijn oorsprong in het Europäisches Filmfestival der Generationen: een festival dat begon in Frankfurt am Main met een programma van films en documentaires over oud zijn en ouder worden. Inmiddels vindt het festival in verschillende Europese steden plaats. De overkoepelende titel van de festivals is ‘Silver Screen’. In 2015 is Amsterdam toegetreden tot het netwerk van Age Friendly Cities (AFC), een wereldwijd concept om steden leeftijdsvriendelijker te maken. Sociale en maatschappelijke betrokkenheid zijn twee van de pijlers en het Silver Screen Filmfestival past daar goed bij.

Het Silver Screen Filmfestival Amsterdam presenteert een gevarieerd programma met films die ontroeren, je laten lachen en die aanleiding zijn voor een gesprek. Beeldvorming over ouderen en het contact tussen generaties zijn de rode draden van het festival. Daarnaast is er aandacht voor vriendschap, relaties en intimiteit op latere leeftijd en voor de kracht van kunst en cultuur.

Zo is de recent uitgebrachte documentaire Bewaren, of hoe te leven te zien. Filmmaker Digna Sinke - speciale gast van het festival - plaatst de nieuwe generatie tegenover 'bewaarders' als haar 91-jarige moeder die plezier beleeft aan de herinneringen die spullen bij haar oproepen. De Italiaanse ‘feel good’ film Pranzo di Ferragosto over een vrijgezel van middelbare leeftijd die zich ontfermt over vier oude dames op een nationale feestdag, is aanleiding voor het thema ‘vrienden maken als je ouder wordt’. Regisseur Menna Laura Meijer is aanwezig voor een gesprek over haar documentaire 69: liefde, seks, senior waarin ouderen op een ontwapenende en ontroerende manier vertellen over hun seksleven.

Petra van Horssen van Film Incompany, marketing & projectmanagement voor de filmbranche licht haar prikkelende merkuitdaging toe: 'Met dit Silver Screen filmfestival sluiten we aan bij diverse maatschappelijke trends en actuele ontwikkelingen in Amsterdam, Nederland en Europa. Er verschijnen steeds meer films met ouderen die schitteren in de hoofdrol in plaats van in een ondersteunende en vaak voorspelbare bijrol.  De doelgroep van art house films wordt ouder en heeft vaak meer tijd en geld te besteden dan jongere doelgroepen. De marketing om de oudere doelgroepen te gaan bereiken over dit filmfestival zal voornamelijk via Facebook gaan, omdat vooral zij nu bijdragen aan de groei van dat platform op de Nederlandse markt. Het is een vergissing in de samenleving - en zodoende ook de marketingwereld - dat ouderen vooral Plus magazine en kranten zouden lezen. Onlangs stond er nog een artikel in De Telegraaf over ouderen die steeds meer gaan daten via dating-sites en –apps. Silverscreen is een klein festival met niet een heel erg groot marketingbudget dus we zetten vooral in op vrije publiciteit als actueel nieuwsfeit en interessant inhoudelijk gegeven voor de media. Silverscreen is Europees en er zijn wat eenmalige evenementen geweest in Rotterdam, maar dit meerdaagse filmfestival is een primeur in Amsterdam en Nederland. Het is overigens niet de bedoeling dat er alleen maar ouderen komen, dus we koppelen ons ook aan de leeftijdsloze Cinevillepas. Wij zetten met dit eerste Silverscreen festival bewust in op een merkstrategie van intergenerationeel contact en inclusiviteit.'

Silver Screen filmfestival wordt georganiseerd door de GGD Amsterdam in het kader van Age Friendly City Amsterdam.  Het festival wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van het RCOAK en Fonds Sluyterman van Loo. Het volledige festivalprogramma staat hier en hier op Facebook staat nog meer. Komt dat zien!

drs. Klaus van den Berg
werkzaam in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden en goede doelen



PROGRAMMA-IMPRESSIE

Visages Villages
Filmmaakster Agnès Varda is sinds de jaren vijftig het boegbeeld van de Franse ‘Nouvelle Vague’ cinema. Inmiddels 90 jaar oud is zij nog altijd even nieuwsgierig naar mensen en vol verbeeldingskracht. In Visages Villages trekt zij met de 55 jaar jongere fotograffiti-kunstenaar JR langs dorpen op het Franse platteland en maken zij vindingrijke fotocollages van de lokale gemeenschappen. Ontroerend zijn de genegenheid en levendige gesprekken tussen de twee kunstenaars die zo in leeftijd verschillen, maar elkaar vinden in geestverwantschap.

FRA  2017 | Regie: Agnès Varda & JR | Lengte: 89 min | Frans gesproken, Nederlands ondertiteld

 Na afloop paneldiscussie over de betekenis van kunst en cultuur voor jong en oud. Een korte kennismaking met inspirerende Amsterdamse activiteiten.

Trailer check hier

Pranzo di Ferragosto
Gianni woont in Rome samen met zijn bejaarde moeder. Om van zijn huurschuld af te komen, biedt Gianni zijn huisbaas aan zijn eveneens bejaarde moeder tijdens het Italiaanse feest Ferragosto (Maria Hemelvaart) in huis te nemen. Wanneer anderen daarvan horen, lijkt het hun een mooie kans hun moeders en tantes ook een paar dagen bij Gianni onder brengen. Het worden twee enerverende dagen. Een grote filmhuis-hit in 2008 met prachtige rollen van niet-professionele actrices die toen tussen de 85 en 93 jaar oud waren.

 Italië 2008 | Regie: Gianni Di Gregorio | Lengte: 75 min | Italiaans gesproken, Nederlands ondertiteld | Met: Gianni Di Gregorio, Valeria De Franciscis, Marina Cacciotti, Maria Cali, Grazia Cesarini Sforz

 Aansluitend paneldiscussie onder leiding van journalist/wetenschapper Jitse Schuurmans, app Klup (activiteiten, ontmoeting) en dating app 50+ Match.

Trailer check hier

Jonathan
Sinds vader Burghardt ongeneeslijk ziek is, bestiert Jonathan met zijn tante de boerderij. De moeder van Jonathan overleed toen hij nog heel klein was. Wat er destijds gebeurde, is een beladen familiegeheim. In het besef dat het einde nabij is, probeert Jonathan nader tot zijn gesloten vader te komen en hem te bewegen over zijn overleden moeder te vertellen. Wanneer Ron, de voormalige geliefde van vader Burghardt aan de deur verschijnt, wordt een tipje van de sluier opgelicht.


DUI  2015 | Regie: Piotr J. Lewandowski | Lengte: 99 min | Duits gesproken, Nederlands ondertiteld | Met: Jannis Niewöhner, André Hennicke, Julia Koschitz |

 Na afloop zaalgesprek.

Trailer check hier

Finding your feet met Joanna Lumley (Absolutely Fabulous)
De standsbewuste Sandra is diep ontgoocheld wanneer bij het pensioneringsfeest van haar gearriveerde echtgenoot blijkt dat hij er al jaren een minnares op na houdt. Ze vlucht naar het sjofele appartement van haar vrijgevochten zus Bif. De twee verschillen als dag en nacht en zijn elkaar in de loop der jaren uit het oog verloren. Maar Bif omarmt haar diep gefrustreerde zus en gunt haar een warm onthaal in haar levendige vriendenkring. Meegesleept door Bif en haar vrienden vindt Sandra zichzelf opnieuw uit. Een sprankelende film met grandioze Britse acteurs en aanstekelijke dansscènes.

GB 2011 | Regie: Richard Loncraine| Lengte: 111 min | Engels gesproken, Nederlands ondertiteld | Met: Joanna Lumley, Celia Imrie, Imelda Staunton, Phoebe Nicholls, David Hayman, Timothy Spall

Na afloop verzorgt Grey Vibes met jong en oud een feestelijke afsluiting van het festival. Er kan gedanst worden.

Trailer check hier

Book Club met Jane Fonda
Het leven van de vier hartsvriendinnen zal nooit meer hetzelfde zijn nadat ze Fifty Shades of Grey in hun boekenclub lezen. Het inspireert hen een nieuw hoofdstuk in hun leven te beginnen. Misschien wel het beste hoofdstuk tot nu toe. Een heerlijke komedie met vier prachtige oudere actrices die al jaren aan de top van Hollywood staan.

 VS | 2018 | Regie: Bill Holderman | Lengte: 104 min | Engels gesproken, Nederlands ondertiteld | Met: Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen en Mary Steenburgen

 Exclusieve voorvertoning nog vóór de film in de Nederlandse bioscopen te zien is.

Trailer check hier

 An
Sentaro runt een kiosk waar hij dorayaki verkoopt - Japanse pannenkoekjes gevuld met An, een zoete rode bonen pasta. Wanneer Tokue, een oudere en spirituele vrouw, aanbiedt hem te helpen in de keuken, accepteert hij dat schoorvoetend. Tokue blijkt met veel liefde en aandacht overheerlijke an te kunnen maken. Dankzij haar ambachtelijke recept, komt de kleine bakkerij tot bloei. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen Sentaro, Tokue en een scholiere die dagelijks in de kiosk komt.

JAP, FRA, DUI  2015 | Regie: Naomi Kawase | Lengte: 113  min | Japans gesproken, Nederlands ondertiteld | Met: Kirin Kiki, Masatoshi Nagase, Kyara Uchida

Na afloop kort zaalgesprek.

Trailer check hier

69, Liefde seks senior
Dat ouderen nog genieten van seks is iets wat velen zich moeilijk voor kunnen stellen. In deze documentaire van Menna Laura Meijer vertellen alleenstaanden en stellen openhartig en ontwapenend over liefde en seksualiteit.  Hun verhalen gaan over een leven lang verliefd blijven en opnieuw verliefd worden. Over de blijvende behoefte aan intimiteit en de manieren waarop je daar invulling aan kan geven. En over tevreden zijn met je lichaam en dat van de ander. Dat is ontroerend, soms confronterend, maar ook verfrissend. Want met het ouder worden blijkt het liefdes- en seksleven van de geportretteerden allerminst voorbij.

NL 2013 | Regie: Menna Laura Meijer| Lengte: 90 min | Nederlands gesproken

 Na afloop een gesprek met de documentairemaker Menna Laura Meijer.

Trailer check hier

Bewaren of hoe te leven
Bewaren, dat is één manier van leven. Een huis vol spullen: van reserveknoopjes, kanten trouwhandschoentjes en albums vol sigarenbandjes. De bewaarde dingen zijn tijdmachines die herinneringen boven brengen. Maar er is iets aan het veranderen. De digitalisering heeft een andere manier van leven mogelijk gemaakt. Regisseur Digna Sinke gaat op zoek naar de nieuwe mens, bij wie het niet meer om materiële dingen gaat, maar om ervaringen: digitale nomaden en minimalisten die alleen nog een paspoort, bankpasje, laptop en telefoon bezitten.

Nederland | 2018 | Regie: Digna Sinke | Lengte: 84 min | Nederlands, Engels gesproken

Aansluitend paneldiscussie.. Hoe denken jongeren en ouderen over bewaren? Hoe kunnen voorwerpen helpen bij het gesprek tussen verschillende generaties?

Trailer check hier

Klaus van den Berg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken