[column] Top 5-TikTok-trends: slagers & zakkers, visual search en Bey there or Bey square

[column] Top 5-TikTok-trends: slagers & zakkers, visual search en Bey there or Bey square
  • Media
  • 16 jun 2023 @ 11:47
  • Link
  • Thamar en Sietske
    Thamar en Sietske

    social media experts
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1.      TOPIC: slagers en zakkers

Tandenknarsend en nagelbijtend zaten vele tieners deze week op de bank, wachtend op dat éne telefoontje. Zijn ze geslaagd of gezakt voor hun examens? Het nieuws nodigt uit om alle leerlingen op een sympathieke manier te feliciteren óf een hart onder de riem te steken, maar biedt ook andere openingen. Traditiegetrouw zullen geslaagden massaal hun koffers pakken voor hun (allereerste) feestvakantie of zichzelf verwennen met dat ene item waar ze al tijden naar hunkeren en waarvan ze nu vinden dat ze het verdiend hebben. Tegelijkertijd kunnen de zakkers wel wat extra support en troost gebruiken. Daarop kunnen bijvoorbeeld de reisbranche en retail uitstekend inhaken.

 


@nosstories Voor het eerst krijgen leerlingen van praktijkscholen dit jaar de uitslag op dezelfde dag als de andere eindexamenleerlingen. Landelijk hebben zo'n 6000 leerlingen in het praktijkonderwijs examen gedaan. #Geslaagd #Gezakt #NOSStories ♬ origineel geluid - NOS Stories

2.      SOUND: Makeba - Jain

Een sound die ditmaal als een dolle gaat, is ‘Makeba’ van Jain, een nummer uit 2016. Dat is mede te danken aan het bijbehorende dansje waar vele TikTokkers zich aan wagen. Natuurlijk kun je je daar met collega’s op storten om zo onder de aandacht te komen, maar wie zich focust op de lyrics, zou er ook iets meer uit kunnen halen. Het stukje “Can I get a oohe” - wat je kunt interpreteren als “mag ik een applaus” - leent zich immers perfect voor het uitlichten van een product, dienst of actie waar je trots op bent. Ook de speed up-versie is in trek en kun je op dit moment goed gebruiken voor je content.



3.      FUNCTIE: visual search in TikTok Shop

Je leest het al sinds het begin van deze column in het intro: TikTok wordt behalve als entertainmentplatform ook gezien als nieuwe zoekmachine. Momenteel wordt daar nog een schepje bovenop gedaan, nu het platform is begonnen met het testen van een ‘visual search-tool’ in de shopfunctie TikTok Shop. Hiermee kunnen gebruikers producten vinden door simpelweg de camera in de TikTok-app te richten op een product, waarna dezelfde of vergelijkbare items in beeld verschijnen en direct gekocht kunnen worden. Ook wordt er getest met een shop now-button op bedrijfsprofielen, waarbij gebruikers met één druk op de knop naar de winkel van het merk kunnen gaan. Uiteraard gaat het nu nog om een test, maar zodra deze ontwikkelingen verder uitgerold worden, biedt dat eindeloos veel kansen voor bedrijven en merken die op of via het platform willen verkopen. TikTok zet zich zo dus niet alleen neer als geduchte concurrent van Google, maar ook als belangrijk nieuw e-commerce-platform dat we goed in de gaten moeten houden.



4.      TOPIC: Beyoncé in het land

Nu de Harry Styles-koorts enigszins gezakt lijkt, is het aan de volgende wereldster om ons kleine kikkerlandje op z’n kop te zetten. Voormalig One Direction-lid eruit, ex-Destiny’s Child-icoon erin; Beyoncé in tha house! De Johan Cruijff Arena in dit geval, waar ze 17 én 18 juni de boel plat speelt. De komst van zonder twijfel de allergrootste vrouwelijke artiest ter wereld - met een fanbase waar je U tegen zegt - maakt al veel los op sociale media, en dat terwijl het feest nog moet beginnen. Een mooie kans voor marketeers, met name uit de mode- en beautybranche, om gebruik van te maken. Welke outfits zijn bijvoorbeeld een must voor een Queen B-concert? En met welke items overleef je de lange wachtrijen in de Hollandse hitte? Of kun je de aandacht op je merk vestigen door de die hard-fans in de rij te verrassen met een product, of hen inzetten voor een ludieke actie in de buurt van het podium?


@sofiatorreman Found this store in Amsterdam with the most iconic clothing for the renaissance tour! I already saw Bey in Brussels but HAD TO SHARE this pearl in the city of Amsterdam with the hive 💫💫 the owner of the store was so nice and even let us film in the store and try things on! If you haven’t found your outfit yet, check this store out!! #renaissancetour #renaissance #renaissanceworldtour #outfit #fyp #voorjou #beyonce #beyonceconcert #amsterdam #renaissanceoutfitinspo #renaissanceoutfit #amsterdam #amsterdamshopping ♬ HEATED - Beyoncé

5.      MERK: Albert Heijn’s 10-uurtje

Ook Albert Heijn is er weer eens bij deze week, waar ze druk aan de bak zijn om ‘het 10-uurtje’ te claimen op sociale media. Onlangs startte de supermarktketen een campagne om klanten te inspireren gedurende de hele dag meer groente en fruit te eten. Want zo vol als velen de broodtrommels, fruitbakjes en bentoboxen van hun kind stoppen, zo slecht zorgen ze dat ze ook zelf voldoende groente en fruit binnenkrijgen op een dag. In deze TikTok wil Albert Heijn de populariteit van hun eigen campagne in beeld brengen, wat ze doen door ‘twinfluencers’ Quinn en Aaron op pad te sturen voor een gezonde snack. Zij stuitten daarbij op een ‘lange rij’ met andere 10-uurtjes-shoppers, die zij natuurlijk maar al te graag trotseren voor een heerlijke vitaminebom.

 

 


@albertheijn Twinning + 10-uurtjes van de Albert Heijn = winning! 🍎🍌🍅 #fyp #albertheijn #quinnenaaron #10uurtje #voorjou ♬ origineel geluid - Albert Heijn

Thamar en Sietske

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken