Hoogtepunten van het Congres Facebook & Instagram marketing

Hoogtepunten van het Congres Facebook & Instagram marketing
  • Online
  • 26 jun 2018 @ 10:44
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social mediaEvenement

De zesde editie van het Facebook en Instagram Marketing Congres stond niet zoals verwacht in het teken van de nieuwe privacywetgeving (GDPR), maar sneed juist onderwerpen aan als chatbots, strategieontwikkeling, verkoop via social media en organische bereik.

Een enkeling is nog op zoek naar ‘hoe je meer likes/volgers kunt behalen’, maar dit leeft al lang niet meer in marketingland. Wat leeft er wel op het gebied van social media onder marketeers?

De Noorse spreker Thomas Moen (Jab Jab Company) beet het spits af deze dag met een interessante presentatie hoe je succesvol bent op Facebook en Instagram. Met succesvol bedoelt hij geen mooie plaatjes van ‘Look what we eat for lunch’, ofwel unicorns en regenbogen. Maar content die daadwerkelijk sales op zal leveren.

Ook melddeThomas Moen dat de online advertentieprijzen afgelopen periode met bijna 30 procent zijn gestegen en naar verwachting komend jaar met 50 procent (!) zullen stijgen. En dat terwijl Google en Facebook de online advertentiemarkt domineren. Moen adviseerde de ‘hoop op geluk’-marketing om te draaien naar een daadwerkelijke commerciële salesfunnel.

De meeste interessante learnings om dit te bewerkstelligen zijn volgens de Noor:

1) Conversaties zijn leads
Conversaties zijn waardevoller dan dat je een e-mailadres ontfutseld via een like & win-actie waar je vervolgens je marketingactiviteiten als mailings op loslaat. Focus op de conversaties die je hebt met je publiek.

2) De community is het merk
Wat hij hiermee bedoelt is het volgende; in een competitieve markt is het belangrijk dat je een community om je heen verzameld die zich gedragen als ambassadeurs. Echte fans. Wanneer je een kamer uit zou lopen, zij nog steeds positief over je praten.

3) De klant is de held, en jij als merk bent hun gids
Praat niet over jezelf hoe geweldig je als merk bent en wat je producten wel niet allemaal kunnen. Maar laat je klanten dit werk doen. Pamper je klanten en promoot de succesverhalen van je klanten. Het draait niet om het merk, maar om de klanten.

Met bovengenoemde actiepunten, geeft hij aan Facebook Messenger te gebruiken, omdat messaging apps hedendaags meer worden gebruikt dan de social media platformen zelf. Ook Facebook zelf is het meest aan het ontwikkelen op het gebied van Messaging. Tip! Wees hier ook actief als marketeer en om het gemakkelijker te maken, maak gebruik van chatbots.

Ook de volgende spreker, Sedge Beswick, beaamde dit in haar verhaal over Instagram: It’s a Business!

Een echte eye-opener was toch wel de talk–– van Maurice Stam (Online Business Media). Hij beweert dat elk merk sexy kan zijn. In zijn presentatie legt hij uit hoe je met een strategisch plan en storytelling succes boekt op Facebook en Instagram. En storytelling zit vooral in de ervaring bieden aan je klanten in plaats van vertellen aan j–e klanten wie je bent. Hij geeft het voorbeeld aan de hand van de Golden Circle: ‘Een verzekering is een verzekering, maar wat maakt FBTO nou juist uniek? Vertel vanuit je Why’

Stam kwam met een interessante werkwijze die vooral praktisch en direct inzetbaar is, namelijk: het Hero-Hub-Hygiene model. Hero staat voor unieke grootschalige content/campagnes om aandacht te genereren en doelgroepen op te bouwen. Hub content publiceer je elke maand. Terugkerende content die zorgt voor betrokkenheid en dat (potentiële) klanten blijven terugkeren. Voornamelijk waardevol, informatief doch ‘likeble’. De altijd beschikbare Hygiene content zorgt voor de aansluiting bij de vraag en interesses van de doelgroep.
Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld van een contentplanning waar het Hero-Hub-Hygiene model is uitgelegd.

Voor degene die geen grote zak met geld hebben te besteden, heeft Rene Schipper (Fidene) waardevolle tips om je organisch bereik te verhogen. Zo vertelde hij dat je eenvoudig via de statistieken kan inzien wanneer de meeste mensen online zijn. En dat je dan het bericht op je tijdlijn moet plaatsen. Met de optie Restricted Audience kun je je content aan specifieke doelgroepen tonen. Maar hier dan ook gebruik van in combinatie met de beste publicatietijd.

Verder tipte hij de congresbezoekers nog om extra aandacht te besteden aan: gebruik te maken van GIFjes, perfecte afbeeldingen te plaatsen, Stories te gebruiken en video’s die zonder geluid grappig/leerzaam zijn te publiceren.

David Arnoux sloot de dag af met het onderwerp growth hacking. Zijn meest gebruikelijke tip: voer de 5 seconde test uit op je content/website. Door de eerste indruk te meten, kom je er achter of je boodschap is overgekomen bij je doelgroep.

Dit verslag is geschreven door Hella Hendriks, social marketeer van Online Business Media.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken