Minder vakbeurzen, meer publieksbeurzen

Minder vakbeurzen, meer publieksbeurzen
  • Sponsoring
  • 16 apr 2019 @ 11:17
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekEvenementCongres

Het aantal publieksbeurzen is de afgelopen acht jaar met 30 procent gestegen, terwijl het aantal vakbeurzen met 32 procent is gedaald. Dit blijkt uit de Beurzen Monitor van CLC-Vecta en bureau Respons.

Het totaal aantal beurzen in 2018 is vergelijkbaar met voorgaande jaren en sinds 2010 redelijk stabiel, maar de verdeling naar publieks- en vakbeurzen is opvallend gewijzigd. Vorig jaar werden in Nederland 560 beurzen georganiseerd, waarvan 162 vakbeurzen en 398 evenementen gericht op de consument.

Ten opzichte van 2017 is er een toename van het totaal aantal beurzen (4,3%)  maar werd 1,2 procent minder bezoekers ontvangen, in totaal 6,2 miljoen. Het gemiddeld aantal bezoeken bij vakbeurzen is ongeveer gelijk gebleven. Bij publieksbeurzen is het gemiddeld aantal bezoeken afgenomen van 12.688 naar 11.729 bezoeken in 2018, een daling van 7,6 procent. Er werd 353 miljoen euro uitgegeven door de bezoekers, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van 2017.

Opvallende groei

Het aantal exposanten, verhuurde meters en bestedingen aan media toonde bij publieksbeurzen een groei. Vakbeurzen beleefden juist een daling. Het aantal exposanten bij publieksbeurzen groeide met bijna 18 procent ten opzichte van vorig jaar, het aantal verhuurde meters kwam uit op een plus van 3 procent.

De 560 beurzen werden georganiseerd door 282 verschillende organisatoren. Easyfairs Nederland was met 38 vak- en 16 publieksbeurzen in aantallen de belangrijkste organisator met als belangrijkste labels Rundvee & Mechanisatie Vakdagen, Trendz en Transport Compleet. De Broodfabriek in Zutphen organiseerde in 2018 de meeste publieksbeurzen, met de Neuzelbeurs als voornaamste.

Beurzen in kaart

Sinds 2003 rapporteert Respons jaarlijks de branchecijfers vak- en publieksbeurzen in opdracht van CLC-Vecta. Daarnaast biedt het onderzoeksbureau actuele en complete gegevens, trends en ontwikkelingen over alle vak- en publieksbeurzen in Nederland via de Beurzen Monitor Online. Het rapport wordt onder auspiciën van branchevereniging CLC-Vecta sinds 2012 uitgebracht. De Beurzen Monitor is als digitale pdf-versie binnenkort kosteloos te downloaden voor leden van CLC-Vecta via CLCVecta.nl.

De Beurzen Monitor en de Beurzen Monitor Online zijn producten van Respons. Daarnaast brengt het bureau ook andere monitoren uit, zoals de Evenementen Top-100, G50 Evenementen Monitor, Festival Monitor en SponsorMonitor.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken