Onderzoek: in Nederland nog weinig diversiteitsbeleid
- B2b
- 25 aug 2021 @ 15:19
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 25 aug 2021 @ 15:19
- Sjaak Hoogkamer
Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven heeft geen beleid op diversiteit en inclusiviteit. Vooral binnen het MKB is het onderwerp niet top-of-mind. Dat blijkt uit het Future of Work Report waarvan Monsterboard (onderdeel van Monster Global) nieuwe resultaten deelt.
Wereldwijd is etnische diversiteit een hot topic maar het onderzoek toont aan dat Nederland onder gemiddeld scoort.
Internationaal geeft 37% van de werkgevers aan geen beleid te hebben op diversiteit. Werkgevers lijken zich wel te realiseren dat dit beter moet.
Helft bedrijven wereldwijd werkt wel aan strategie
Diversiteit en inclusiviteit (D&I) vormen al langere tijd een belangrijke prioriteit voor werkgevers wereldwijd, maar sociale rechtvaardigheidsbewegingen hebben initiatieven in 2020 in een stroomversnelling gebracht. Kandidaten en werknemers van vandaag hebben hoge verwachtingen over diversiteit en inclusiviteit. Dit dwingt organisaties tot het maken van eerlijke evaluaties en updates van hun beleid. Jort Wassenaar, Managing Director Monsterboard Nederland: ‘Nederlandse bedrijven kunnen hier niet alleen flinke stappen zetten, ook zullen ze moeten inspelen op de verwachtingen van kandidaten. Als je goed personeel wilt vinden en houden, kun je het ontwikkelen van een goed diversiteitsbeleid niet langer negeren of uitstellen.’
Het goede nieuws is volgens het onderzoek dat bijna de helft van de bedrijven wereldwijd wel werkt aan een strategie op D&I. Ongeveer 1 op de 3 werkgevers in Duitsland, Zweden en Nederland is de wervingsstrategieën aan het actualiseren, in vergelijking met meer dan 1 op de 2 in de VS en Canada. Bij het ontwikkelen van zo’n strategie, ligt de focus in eerste instantie op gender, gevolgd door leeftijd en etniciteit.
De drie belangrijkste prioriteiten op het gebied van inclusiviteit zijn:
1) Personeelsontwikkeling 42%
2) Gendergelijkheid in salarissen 40%
3) Het opbouwen van een divers personeelsbestand 34%
Gendergap onder hoge inkomens nog altijd groot in Nederland
Wereldwijd geeft 40% van de werkgevers aan wel prioriteit aan loongelijkheid tussen mannen en vrouwen en het is een prioriteit voor een derde van de werkgevers in het algemeen. In Nederland is de Gendergap nog altijd groot, met name als het gaat om de hogere inkomens.
Verschillen tussen mannen en vrouwen
Vrouwen zijn het met de volgende stelling minder eens dan mannen: "Binnen mijn bedrijf ervaar ik een inclusieve werkomgeving.” Ook hechten vrouwen meer waarde aan employee training (ter bevordering van inclusiviteit) en het hebben van een inclusieve werkomgeving dan mannen. De wensen over werk zijn voor werknemers ook veranderd sinds corona. De vijf belangrijkste behoeften in werk zijn voor alle geslachten hetzelfde, maar vrouwen willen nu nog meer dan mannen aandacht voor flexibel werken, salarisbescherming, gezondheidsbeleid en werken op afstand.
Vrouwen voelen zich tijdens de Covid pandemie mentaal en emotioneel minder gesteund door werkgevers dan mannen.
Over het Future of Work report
In het Future of Work Report wordt de staat van recruitment onthuld en verzameld in een onderzoek onder HR-professionals en wervingsmanagers over de hele wereld. Als wereldleider in het verbinden van mensen en banen, peilt Monsterboard regelmatig trends, uitdagingen en kansen in het wervingsproces bij werkgevers en kandidaten. Het Future of Work onderzoek werd uitgevoerd in oktober en november 2020 in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Dynata. Via een online enquête werden 3.100 recruiters, betrokkenen bij talentwerving of de HR verantwoordelijke ondervraagd in de VS, Canada, de UK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië en Zweden. Voor elk land is een steekproef van n=400 genomen, behalve voor Nederland en Zweden waar n=300 werd aangehouden. In alle onderzoeken geven wereldwijde gemiddelden een gelijk gewicht aan elk land.
Om werkgevers te helpen om meer met diversiteit en inclusie te doen, organiseert Monsterboard in samenwerking met het ROC van Amsterdam een gratis live stream event, op 23 september 2021.
Tijdens dit event gaan D&I experts in gesprek met sprekers uit het bedrijfsleven. Zij zullen een discussie voeren rondom het belang van D&I maar zullen ook praktijkervaringen bespreken.
Het volledige Future of Work is beschikbaar en op te vragen via monsterboard@debruijnpr.nl.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing