[column] Commercialreview juli: McDonalds, Kruidvat, CB en Oranje Fonds

[column] Commercialreview juli: McDonalds, Kruidvat, CB en Oranje Fonds
  • Bureaus
  • 10 aug 2023 @ 09:39
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

We kijken midden in de zomer terug op de meest opvallende commercials van de maand juli. Dit is de laatste aflevering van deze serie columns.

Als eerste de zomercampagne van McDonald's, gemaakt door TBWA\Neboko. De commercial vertelt het verhaal van Marit, een meisje van Texel, die samen met haar vader dagjes uit verzorgt op een omgebouwde vissersboot. Daar ontmoet ze het stadse meisje Lotte aan wie ze al het moois van Texel laat zien. Leuke dingen die je allemaal niet op het vasteland hebt. Toch weet Lotte haar uiteindelijk te verrassen met iets dat je op het eiland niet hebt: McDonald’s. Er bloeit vervolgens iets moois op tussen hen.

De commercial spreekt de meeste van onze kijkers aan door het leuke en mooie verhaal: “Leuke inhaker op de zomer met subtiele humor die de boodschap dat je de zomer moet delen goed tot uitdrukking brengt.” Op de meeste gemeten factoren scoort deze commercial hoger dan de benchmarkgemiddelden.

B.R.A.I.N. Creatives ontwikkelde de commercial van het Oranje Fonds met als titel #jijdoetertoe. Het Oranje Fonds wil overbrengen dat iedereen ertoe doet, juist in deze moeilijke tijden. “Gelukkig zijn er sociale initiatieven die ervoor zorgen dat mensen tóch mee kunnen doen.” Daarom steunt het Oranje Fonds sociale initiatieven ‘die zorgen voor een betrokken samenleving waarin we zorgen voor elkaar, mensen gelijke kansen hebben en zich verbonden voelen met anderen in de buurt.’

Deze commercial wordt, net zoals de meeste commercials van het Oranje Fonds, weer erg gewaardeerd door ons panel: “Warme commercial die duidelijk laat zien waar het Oranje Fonds voor staat en waarom dat belangrijk is”

Dan de vakantiefilm van Kruidvat, gemaakt door DDB Amsterdam. In deze film zien we een aantal typerende ‘Lies momenten’ voorbij komen waarin Kruidvat producten een uitweg bieden. Lies en Anouk ervaren hoe fijn het is om op alles voorbereid te zijn - van zonnebrand tot opblaasitems - om te genieten van een ‘zorgeloze’ vakantie.’ Maar Lies zou Lies niet zijn, als alles toch nét iets anders verloopt. Zo ontmoet vriendin Anouk de Spaanse Juan, waardoor Lies zich wat verloren voelt. Tot ze uiteindelijk toch de liefde van haar leven ontmoet, die haar zelfs naar Nederland volgt.

Dit is een bijzondere campagne omdat het een langlopende campagne is, waarbij deze film alleen op YouTube is gepubliceerd. Andere onderdelen uit het vakantieverhaal zijn te zien op tv of social media. Het is daarmee een speciale campagne die zeker zorgt voor de nodige aandacht op verschillende kanalen. Uit de reacties blijkt dat er smakelijk wordt gelachen om de beelden. Omdat deze film op YouTube staat kies je er zelf voor of je de film gaat kijken en of je de film afkijkt. Het lijkt erop dat er veel mensen geïnteresseerd zijn en zelf de film helemaal of grotendeels bekijken.

Lifehunters bedacht een korte commercial van Old Amsterdam. In deze commercial staat de introductie van het nieuwe product van Old Amsterdam, de Tasty Grill, centraal. Dit is een kaasburger die door het merk is ontwikkeld. In de commercial zie je smakelijke beelden van deze burger in combinatie met een paar gerechten. Voor veel van onze kijkers viel de commercial en daarmee het nieuwe product op en ruim 60% van de kijkers is nieuwsgierig geworden naar het product. Daarmee lijkt dit een geslaagde campagne.

De laatste commercial van deze maand is van Centraal Beheer, gericht op ondernemers en bedacht door DDB Amsterdam. Deze campagne met als thema “Hoge Nood”, is een derde creatie in de reeks waarbij ze de associaties van het merk Centraal Beheer willen vergroten in de zakelijke markt. De boodschap is dat ondernemend Nederland ook terecht kan bij de specialisten van Centraal Beheer voor inzicht en oplossingen rondom verzuim van hun medewerkers. “Ook ondernemers kunnen Even Apeldoorn bellen!”

Centraal Beheer zou Centraal Beheer niet zijn als dat niet met humoristische beelden zou worden ondersteund. Dat is in deze commercial zeker het geval. We zien dat ook terug in de reacties, ondanks dat deze commercial niet voor iedereen relevant is. Deze reactie vat de commercials van Centraal Beheer heel goed samen: “Heel grappig, staat in een mooie traditie ook, dat je je gaat afvragen: wat hebben ze nu weer bedacht, je blijft kijken.”

 

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Dit was onze laatste column over de meest opvallende commercials per maand op MarketingTribune. Commercials aanmelden voor extra promotie en het doen van campagne onderzoek kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken