[column] Werkgever wordt sexy met film

[column] Werkgever wordt sexy met film
  • Bureaus
  • 4 mrt 2024 @ 15:10
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • FilmCreatie

Corporate brandfilms zijn al een tijd in zwang als effectief marketinginstrument voor bedrijven. Er is weinig dat hun merkverhaal zo tot leven te brengt dan inspirerend beeld en geluid. Beeldtaal is meer dan andersoortige communicatie in staat een emotionele connectie met de beoogde doelgroep op te bouwen.

De cultuur van een bedrijf laat zich veel beter vangen in een filmisch aanstekelijk verhaal dan in welke omschrijving ook op website of blog.

Dat dit ook met name interessant kan zijn voor employer branding doeleinden, begint nu steeds meer door te dringen. Met dank aan het probleem van deze tijd: een krappe arbeidsmarkt waarin talent de werkgevers voor het uitzoeken heeft plus een aankomende jonge generatie die, laten we het vriendelijk zeggen, niet meer zo'n zin heeft om websites van potentiële werkgevers te gaan lezen. Waar hun aandacht voor geschreven communicatie zienderogen afneemt, wordt videocontent door hen aanzienlijk beter bekeken, meer gewaardeerd en - ook niet onbelangrijk - vaak gedeeld.

Voor Gen Z , de groep van elf tot en met 26 jaar en met name voor de jongeren van de leeftijd waarop ze aan de vooravond van een studie en werk staan, geldt zelfs dat zij branded (video) content de meest geloofwaardige vorm van merk- en bedrijfscommunicatie vinden. Hun belevingswereld speelt zich af op social media, waar vooral filmische content opgepikt en gedeeld wordt. Het is een 'Netflix generatie', opgegroeid met videocontent, voortdurend op zoek naar nieuwe 'ervaringen' en al zover dat ze zelfs onderscheid kunnen maken tussen kwaliteit en cheapo crap waar het gaat om filmische storytelling. 

Double whammy
De waarde van een employer brand film reikt daarom veel verder dan alleen de arbeidsmarkt.  Employer branding is onlosmakelijk deel van het grotere verhaal van het bedrijf. De kernwaarden en het kernverhaal van en bedrijf kunnen voor het employer brand verhaal niet ineens anders zijn dan ze voor brand- en corporate communicatie zijn. Alleen de accenten worden anders gelegd, de emotionele vertaling meer concreet gericht op de bedrijfscultuur dan op bijvoorbeeld de business proposition.  

Alhoewel je een employer brand film schrijft en ontwikkelt om een specifieke doelgroep te bereiken, zullen kernwaarden en kernverhaal van het bedrijf er altijd in verweven zijn. Een employer brandfilm die de cultuur van het bedrijf tot leven brengt, zorgt daarnaast ook intern voor bevestiging en herkenning door de bestaande workforce  en is in staat een collectief gevoel van trots en verbondenheid te versterken. Dat is goud waard; nieuw talent vinden is al lastig, eigen talent zien vertrekken maakt het leven van HR er nog een stukje moeilijker op.

De investering waard
Praktisch gezien is een brandfilm een veelzijdig instrument. Het is niet alleen een veel bekeken verhaalelement op de website (video content is het eerste wat bezoekers aanklikken), maar is ook een vertrekpunt voor allerlei toepassingen op social media, studentendagen en andere werkgever events. De kwaliteit van digitale film is zo hoog dat een brandfilm een enorme bron is voor afzonderlijk te gebruiken 'stills', die weer ingezet kunnen worden voor posts, blogs, zelfs gedrukt materiaal. Als er vooraf rekening mee wordt gehouden, kunnen er bovendien kleine teaser filmpjes gemonteerd worden om op social media de traffic naar de de website gaande te houden of een extra push te geven.

Het kan dus interessant zijn om niet naar een employer brandfilm te kijken als een op zichzelf staand storytelling instrument. Over het algemeen gebeurt dat nu wel en dat verklaart waarom zoveel bedrijven genoegen nemen met voordelig geproduceerde video's waar alle sjeu en emotie aan ontbreekt. Door de employer brandfilm meer te benaderen als een dragende brandfilm, die de cultuur en de kern van het bedrijfsverhaal creatief en inspirerend uitdraagt, gaat het lonen om daar meer tijd, aandacht, creativiteit en productiebudget in te investeren.

Dat betaalt zich terug in een meer onderscheidende manier van communiceren en een aantrekkelijker, meer sexy beeld van een bedrijf en werkgever. De keuze voor een werkgever of zelfs voor een hele sector is voor de jongere generatie echt geen zaak van ratio alleen. Investeer tijd en budget in het ontwikkelen van een creatieve, inspirerende brandfilm die hen emotioneel weet te raken. Dan kom je als merk, bedrijf en werkgever op voorsprong te staan ten aanzien van competitors die dat niet doen.

Peter van der Wijk
creatief en ontwikkelaar van merkverhalen en concepten

beeld:  Levi Stute / Unsplash

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken