[column] Alle registers gaan weer open

[column] Alle registers gaan weer open
  • Content
  • 28 mei 2021 @ 10:43
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

De hemelsluizen staan al weken wagenwijd open. De horecabazen krijgen er pijn van in hun buik. Mogen de terrassen eindelijk 18 uur per dag open, spelen de weergoden vals spel. Logisch dat de jacht van reisbureaus op toeristen zo succesvol is.

Wie wil niet naar de zon? Het grondwater is hier bijna weer op peil, maar bij veel landgenoten staat het tot boven de enkels en gaan ze vluchten. Doe het land maar weer op slot vanwege het slechte weer. Geen hond haalt het in zijn hoofd om buiten te zijn en een dinertje te boeken op een overdekt terras zonder terrasverwarming. Waar blijven de opklaringen? ‘In Europa, en eigenlijk ook daarbuiten, is een opmerkelijke paringsdans aan de gang in de strijd om de toerist. Want nu het opnieuw een beetje mag is elke vakantieganger goud waard.’ Ik lees dit in de Gazet van Antwerpen in een artikel van Patrick van de Perre. Ik geniet van het Vlaams. Alleen daarom al scan ik met grote regelmaat Vlaamse kranten. Hoe inspirerend voor ons nuchtere Hollandse content marketeers. ‘Een nieuw kwakkelseizoen is geen optie, met het dramatische anderhalf jaar in het achterhoofd.’

Ik las een ontluisterend verhaal op mtsprout.nl: ‘Waarom leiders zich van hun bescheiden kant moeten laten zien.’ Enkele citaten uit het artikel. ‘Hoewel we ons nog steeds aangetrokken voelen tot arrogante leiders blijkt de bescheiden leider veel meer succes te hebben.’ ‘Zelfs als we weten dat mensen niet zo goed zijn als ze denken, worden we verleid door hun hoogmoed.’ ‘Dit is een van de redenen waarom er nog altijd incompetente mannen in plaats van competente vrouwen worden geselecteerd voor leiderschapsrollen. Als een vrouw zich te assertief opstelt, wordt ze namelijk minder aardig gevonden.’ ‘Bescheiden mensen vinden zichzelf niet beter dan anderen, lijden niet aan zelfoverschatting en geloven in de kennis en ideeën van anderen.’

In dit kader is het bijvoorbeeld interessant om te lezen dat zogenoemde dataresistente bedrijven dat niet als hun grootste vriend zien. Ze hebben het immers altijd zonder data gedaan. Data zijn mogelijk zelfs een bedreiging, want wellicht brengen ze verborgen prestatieproblemen aan het licht. Dus nee tegen digitale transformatie. Ik citeer FW dat onlangs een uitgebreid verhaal kwam over het invoeren van een date-gedreven cultuur. Ook binnen contentmarketing worden data steeds belangrijker. Ontkenning (lees hoogmoed) getuigt van slecht leiderschap. Data-nieuwsgierige bedrijven weten dat er waardevolle data beschikbaar zijn binnen het bedrijf die een belangrijke bijdrage kunnen leveren in succes. Lees het verhaal op FW maar.

En wat vind je van de manier waarop Canal Digitaal een prijsverhoging aankondigt: ‘Leuk dat je tv kijkt via Canal Digitaal! Om jouw tv-beleving nog completer te maken, blijven we onze dienstverlening continu verbeteren en breiden we ons aanbod steeds verder uit.’ Dan volgt een royale opsomming van verbeteringen, waarvan je niet zeker weet of die niet al lang in het pakket zaten, om vervolgens te besluiten met.        ‘Vanwege verhoogde kosten van de doorgifte van de zenders en de inflatie zijn we helaas genoodzaakt om per 1 juli 2021 de prijs van de Riant-, Rijk- en Royaal-pakketten te verhogen met €2,- per maand.’ Slim of listig. Schone schijn zou ik zeggen. Dom. Slechte communicatie. De redacteur voelde vast  de kille adem van de baas in zijn nek en kreeg weinig ruimte voor een andere visie.

Het woord first-party-data op FW triggerde me tot het lezen van een verhaal waaruit ik het volgende citaat haal: ‘Als jij je e-commerce-data goed geordend hebt, is het mogelijk om op basis hiervan voorspellingen te doen. Als de bezoekers aan je website individueel identificeerbaar zijn met een unieke code, kun je kijken welke acties op je website zijn ondernomen door gebruikers. Vervolgens kun je ook zien welke gebruikers de afgelopen periode een transactie hebben gedaan op de website.

Als jij deze data gebruikt om een model te trainen, zal deze de meest waardevolle acties identificeren (input variabelen) voor het behalen van een transactie (gewenste output).’ Hoe simpel is dat.  Hoe ver zijn marketeers en contentmarketeers bij het gebruik van data binnen hun strategie? Ik zou daar wel wat meer over willen lezen. Want hoeveel ‘gooi-het-maar-in-mijn-pet-reacties’ zou zo’n zin oproepen.

Op ondernemer.nl spoort Cors Hospes, verhalenverteller bij uitstek, ondernemers die aan contentmarketing willen gaan doen, allereerst aan om op zoek te gaan naar de boef. Wie is je grootste vijand? Hospes: ‘Een verhaal gaat over iemand met een wens die hij na allerlei gedoe weet te realiseren.’ Zonder vijand is er geen verhaal. Een vijand kan je een Sneeuwwitje-gevoel geven’. ‘Die boef is niet je concurrent. Die jarenlange schijngevechten tussen Burger King en McDonald’s waren volgens mij louter Spielerei. Net zoals die strijd tussen Coke en Pepsi en Nike en Adidas. Die merken hebben elkaar nodig zoals Feyenoord Ajax. Zoals Rutte Omtzigt, zoals David Goliath.’ Meer lees je hierover op ondernemer.nl.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken