[column] Coronamoe

[column] Coronamoe
  • Content
  • 6 mei 2020 @ 09:19
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentCommunicatie

Hoe is het met je coronakapsel? Ben je het al beu? Binnenkort mag je met je quarantainekapsel weer naar de kapper. Misschien heb je al een plekje gereserveerd als een van de eersten in de stoel.

Mondkapje voor en hup knippen maar. Het is natuurlijk wel de vraag of de kapper je nog herkent en weet waar hij of zij aan begint. Ik sta gelukkig niet te trappelen voor een behandeling. Ik scheer me rondom glad. Lekker makkelijk. Een tot twee keer in de week. Bij elke column die ik wil schrijven kom ik rechts of linksom toch telkens weer uit bij die allesbeheersende pandemie, terwijl ik het eigenlijk liever niet over wil hebben. Ik ben klaar met het C-woord. Ik sport me wezenloos, in mijn keuken wordt van alles gebakken. Ik fiets, de zolder is opgeruimd, ik ben uitgeknutseld. Ik verwerk dagelijks een karrevracht aan alerts over contentmarketing. Hoewel het aantal afneemt. Er komt stilaan stoom uit mijn oren omdat ik weinig mensen spreek, of hebben we elkaar steeds minder te vertellen? Hoe zit dat eigenlijk met de thuiswerkende contentmarketeer. Spreek je je collega’s nog wel? En je klanten? Wordt het niet tijd om contacten te herstellen. Stapje voor stapje. Samen herinneringen op halen, of vertellen wat je hebt geleerd in de voorbije periode. Niet elkaar de mond praten, maar belangstelling tonen kan geen kwaad. Luisteren, vragen stellen en anekdotes delen. Zorgen delen, praten met ‘ik’ als uitgangspunt. Neem je voor dagelijks tenminste een van je contacten te bellen, misschien videobellen, maar besef dat niet iedereen dat op prijs stelt. Attendeer op creatieve content die je hebt gesignaleerd. Er komen dagelijks talloze vondsten langs. Op Marketingfacts een leuk verhaal over dit onderwerp. ‘Zo plaatste McDonalds een gifje op Instagram waarin de alom bekende Franse frietjes eerst op een hoopje liggen en vervolgens uit elkaar verwijderen. De fastfoodgigant is niet het enige merk dat visueel speelt met afstand nemen.’

Ik citeer graag een heading uit een collegamagazine, omdat ik het er grondig mee eens ben: ‘Grote merken moeten nu niet zelf content gaan maken.’ Kosten terugdringen is oké, maar graag niet ten kosten van al die zzp-professionals die om opdrachten zitten te springen. Maar Delahaye van Afas is behoorlijk rigoreus: ‘We zijn gestopt met contentmarketing voor leadgeneratie. We liepen mee in de ratrace van filmpjes, praatjes en het volplempen van onze social kanalen. We haalden er te weinig uit. Wat is de waarde van tienduizend views of likes.’ Oeps… Meer experimenteren, meer brutaliteit en lef levert blijkbaar meer op. Het lijkt erop dat hier zonder strategie is gewerkt. Dan is stoppen een juiste keus. Maar betrek eens een professional van buiten bij het ontwikkelen van de juiste strategie.

Het is wel leuk dat ook deze nieuwe tijd weer nieuwe deskundigen oplevert. ‘De coronacrisis luidt een nieuwe werkelijkheid in met een grote economische recessie en een anderhalvemeter-samenleving. Dat vraagt van bedrijven en instellingen een kritische blik op hun visie, ambitie en strategie. Business as usual bestaat immers niet meer. Hoe ziet die nieuwe werkelijkheid eruit? Wat betekent dat op korte en lange termijn voor jouw organisatie? Wat wil je concreet bereiken? Hoe pak je het aan en wat betekent dat voor medewerkers en klanten? Succesvol ondernemen in het nieuwe normaal begint met een visie en een goed verhaal.’ Ik lees dit op FW. Waar de reclamewereld zich inhoudt en geen gebruik van de huidige situatie maakt om zichzelf op de borst te slaan en te roeptoeteren, lijken de adviseurs de mening toegedaan dat ze je kunnen wijsmaken hoe je het beste uit deze ‘depressie’ kunt komen. De economische analyses blijven in beweging. Opwaarts en neerwaarts. Niemand durft de toekomst te voorspellen. Je kunt boven jezelf uitstijgen met een fikse dosis reflectie zou ik zeggen.  Er komt ongetwijfeld een opleving. Wanneer weten we niet. Maar je kunt je er in ieder geval op voorbereiden.

In dit verband stond er leuk verhaal in MT: ‘Leer van een traumachirurg, luchtverkeersleider en chefkoks om keuzes te maken onder druk.’ Een paar relevante citaten: Houd vooral overzicht – als iedereen zich om de patiënt bekommert, kunnen zaken mislopen als niemand het proces bewaakt – gebruik afvinklijstjes om in control te blijven. Sommige zaken liggen zo voor de hand dat je er gewoonweg niet aan denkt als de adrenaline tot grote hoogte stijgt.

Van customerfirst.nl haal ik deze alinea, omdat hij scherp verwoord wat ons te doen staat als content marketeer. Als gevolg van de pandemie moeten merken hun go to market-strategieën volledig herzien en de bedrijfsdoelstellingen herdefiniëren. Maar de sleutel tot succes is om voorbij de “ruis” te kijken en na te denken over de lange termijn. Denk na over wat je doelgroep belangrijk vindt en op welke communicatiekanalen je hen kunt bereiken.

Inmiddels weten we dat het (social) medialandschap altijd verandert. Wat voorheen gebruikelijk was, is nu niet meer. Marketeers moeten dus altijd de markt in de gaten houden, zeker tijdens crisissituaties.

Als de kappers binnenkort weer aan de slag gaan, zullen ze ook vast focussen op wat urgent is: knippen. Scheren en andere kleine verwennerijtjes kunnen vast nog wel even wachten.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken