Febo pareert Thuisbezorgd met eigen brengservice - consument gaat anders snacken

Febo pareert Thuisbezorgd met eigen brengservice - consument gaat anders snacken
  • Food-en-retail
  • 1 nov 2016 @ 09:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInterview

De digitalisering van het retaillandschap leidt tot een andere manier van winkelen, consumenten gaan gerichter shoppen. Dit zorgt voor een andere marketing- en distributieaanpak bij de 70 zaken van Febo, vertelt marketingeindverantwoordelijke Dennis de Borst in de MarketingTribune (print), die vandaag op de mat valt bij abonnees. Eind december 2016 rolt Febo een eigen bezorgservice uit in Amsterdam, inclusief een nieuwe eigen bestelsite als alternatief voor Thuisbezorgd.nl. De hoge marges die ondermeer Thuisbezorgd hanteert, worden zo omzeild. Daarnaast opent Febo een eerste drive-thru vestiging bij de Coentunnel.

‘In Amsterdam wordt het alleen maar drukker, maar daar buiten merk je wel wat verandering. Er moeten voor ons wel mensen op straat zijn in winkelgebieden. In veel steden komt pas na woensdag het straatleven weer op gang', antwoordt Dennis de Borst, directeur Febo Beheer en cmo, op de vraag of Febo iets merkt van de digitalisering van het retaillandschap. 'Online leidt tot een andere manier van winkelen, men gaat gerichter shoppen. Er is leegstand in veel binnensteden, parkeren wordt duurder. Dus denken we goed na over de toekomst.'

Zelf bezorgen zonder commissie
Mede door de veranderingen in winkelgedrag onder consumenten, speelt De Borst in op de groeiende vraag naar thuisbezorgen. Zoals meer foodmerken wil hij hierbij niet blindvaren op dominerende distributiepartijen als Thuisbezorgd.nl. MarketingTribune onthulde eerder de klachten dat deze partij commissies per bestelling hanteert van tegen de 19 procent. Volgens Thuisbezorgd zelf is de marge daar nog niet de helft van, meldde men in deze reactie die ruim 40.000 keer gelezen werd. Hoe dan ook, Febo gaat op thuismarkt Amsterdam nu ook over op eigen distributie. De Borst vertelt in de MarketingTribune die vandaag verschijnt: 'Vanuit steeds meer zaken gaan we thuisbezorgen, we gebruiken speciale warmhoudsystemen waarin frites en andere snacks krokant en lekker blijven. Er zijn nu 20 winkels die met electrische fietsen, scooters en auto’s thuisbezorgen. Eind december rollen we deze service uit in Amsterdam, met speciale keukens zodat de wachttijd in bestaande zaken niet toeneemt. In tien tot vijftien minuten willen we overal in de stad kunnen leveren. We lanceren een eigen bestelsite als eigen alternatief voor Thuisbezorgd, dat toch wel hoge marges hanteert. We gaan ook contactloos betalen invoeren, daardoor voorzie ik een grote omzetstijging.'
 
Kwalitatiever imago
Sinds 2015 heeft Febo voor aangesloten ondernemers een eigen besloten “marketingwinkel” online staan met materialen en tips om de omzet vooruit te helpen, vertelt De Borst over de vernieuwingen in zijn keten van 'banketverkopers'. Dit jaar jubileert Febo, waaraan enkele marketingstunts zijn verbonden. Eind dit jaar opent Febo een eerste drive-thru vestiging langs de Coentunnel in Oostzaan. 'Intussen hebben we geen gebrek aan aandacht van aspirant franchisers die ons verdienmodel interessant vinden en meer gemak zoeken. Door de nieuwe huisstijl hebben we een kwalitatiever imago gekregen, mede daarom doet men graag zaken met ons’, aldus de Febo-topman in MarketingTribune, waarin de focus ligt op de foodtrend 'haute friture'. (PvWK)

Lees ook (gratis): 
Ron Blaauw opent nieuwe pop up Febo-zaak in PC Hooftstraat - huisstijl van geel naar rood 
75-jarige Febo opent Drijf-in automatiek op de Prinsengracht

In MT20 (15 nov op de mat): groot interview Thuisbezorgd.nl

High lights interview Febo & Dennis de Borst in MT19 (printeditie, 1 nov op de mat):
* Febo vestigt zich graag graag tegenover bekende fastfoodketens zoals McDonald’s. ‘Daar zitten onze best lopende zaken.’
* De naam Febo komt van 'Ferdinand Bol', de straat in Amsterdam waar oprichter opa De Borst zijn bakkersopleiding volgde.
* Febo vernieuwde de huisstijl en doet aan stunt-marketing, i.s.m. bureaus Natwerk en Brand Vitamins. De media-aandacht die dit genereert, gebruikt het foodmerk om haar verhaal te verspreiden.
* De kracht van de Febo is volgens algemeen directeur Dennis de Borst dat het foodmerk geen concessies doet ten opzichte van kwaliteit. Hiermee sluit Febo goed aan op de nieuwe trend van ‘haute friture’.  
* Eind december rolt Febo een bezorgservice uit in Amsterdam incl. een nieuwe eigen bestelsite als alternatief voor Thuisbezorgd en men opent een eerste drive-thru vestiging bij de Coentunnel.

 

    Foto: Febo topman en cmo Dennis de Borst (fotograaf: Jean-Pierre Jans)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken