Blauwe Theehuis straks proeflokaal Brouwerij 't IJ

Blauwe Theehuis straks proeflokaal Brouwerij 't IJ
  • Food-en-retail
  • 13 jul 2018 @ 09:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

Brouwerij 't IJ, bekend van eigen merken als Columbus, Paasij, IJwit en de I.P.A. met tattoo-babe, opent een tweede Amsterdamse proeflokaal midden in het Vondelpark. Vanaf volgend jaar schenkt de brouwerij er zijn eigen bieren in 't Blauwe Theehuis.

Het eerste proeflokaal bevindt zich net als de oorspronkelijke brouwerij in het voormalige badhuis onder de molen aan de Funenkade te Amsterdam. Dit is alle dagen van het jaar van 14:00 tot 20:00 uur geopend. 'Het grootste deel van de verschillende bieren die we brouwen is hier van tap verkrijgbaar. Bestel het aan de bar en zoek een geschikt plekje om er met volle teugen van te genieten. In de zomer is ons grote terras met lange tafels daar zeer geschikt voor, in de winter is er ook nog behoorlijk wat ruimte tussen de betegelde wanden van het lokaal zelf. Het draait hier natuurlijk vooral om het bier maar voor degenen die daar echt niet van houden schenken we ook rode wijn, witte wijn, appelsap, en ginger ale', vertellen de brouwers. Een vergelijkbaar concept verschijnt nu in het monumentale ronde gebouw hartje Vondelpark. Hoewel ze het Theehuis vanaf maandag al overnemen, blijft het dit jaar nog hetzelfde als voorheen. 'We hebben al het personeel overgenomen en gaan in de komende periode eerst even kijken naar de optimale indeling voor het proeflokaal', vertelt ceo Patrick Hendrikse van Brouwerij 't IJ in Het Parool.

Ruimere openingstijden
Wat bezoekers wel al snel kunnen verwachten zijn ruimere openingstijden, zegt Hendrikse, die zijn imperium met compaan Bart Obertop begon met het intussen verkochte cafe Tabac aan de Amsterdamse Brouwersgracht. 'Nu zit je in het Blauwe Theehuis soms lekker in de zon en wordt om acht uur 's avonds opeens alles opgeruimd. Daar gaan we wel soepeler in worden. In de winter sluit de tent even voor een opfrisbeurt. Het is een monument dus we gaan zeker niet rigoureus verbouwen. Maar we gaan het wel wat meer 't IJ maken.'

Brouwerij ’t IJ brouwt al sinds 1985  Amsterdams speciaalbier. Muzikant Kasper Peterson richtte het bedrijf op nadat hij kennis maakte met de Belgische bierstijlen. Als lid van de band Door Mekaar trad hij geregeld op in België en ontwikkelde hij een bovengemiddelde interesse in het bier van de Zuiderburen. Omdat soortgelijk speciaalbier in Nederland nog nauwelijks gebrouwen werd, besloot hij het zelf te gaan doen. Na ruim twintig jaar deed hij de zaak over aan Hendrikse en Obertop, aldus Misset Horeca.

Thee blijft op de kaart
Er komt meer bier van eigen makelij op de kaart in het Vondelpark. Maar voor een bakkie leut of thee blijf je er welkom, beloven de initiatoren. 'In tegenstelling tot ons proeflokaal bij de molen op de Funenkade kan je hier straks ook nog gewoon terecht voor koffie en thee. Het blijft ook 't Blauwe Theehuis heten.'
(PvWK, bronnen: Brouwerij 't IJ, Misset Horeca, Vrienden van het Vondelpark en Parool



Hier het totaal overzicht van het portfolio van Brouwerij 't IJ.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken