Veeve wil alternatief bieden voor kassaloze winkel
- Food-en-retail
- 30 sep 2019 @ 10:41
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieFood
- 30 sep 2019 @ 10:41
- Hugo Schrameyer
Nu er veel te doen is over Amazon Go en de recent geopende kassaloze winkel van Albert Heijn, introduceert Veeve een alternatief. De benodigde technologie zit daarbij niet in de fysieke vestiging, maar uitsluitend in het winkelwagentje.
Ook Albert Heijn heeft flink wat pers behaald met de opening van zijn kassaloze winkel op het hoofdkantoor in Zaandam. Bij die vestiging houden sensoren en camera’s bij wie wat uit het schap pakt. Bij het verlaten van de winkel worden boodschappen automatisch afgerekend. Albert Heijn is niet de eerste die deze technologie beproeft, eerder was er al het Amazon Go-project.
Peperduur
Deze kassaloze projecten krijgen veel bijval, terwijl er tegelijkertijd kritische kanttekeningen worden geplaatst. De benodigde techniek is op zijn zachtst gezegd niet bepaald goedkoop. De nieuwe startup Veeve, die nota bene is gestart door voormalige Amazon- en Google-medewerkers, rust niet zozeer de winkel uit met de benodigde technologie, maar beperkt zich daarbij tot het winkelwagentje. De klant die een Veeve-kar pakt bij binnenkomst in de winkel, dient eerst een QR-code te scannen. Zo weet het winkelwagentje precies wie er aan de duwstang staat. Een speciaal scherm op het wagentje dient ter ondersteuning bij het boodschappen doen. Het winkelwagentje herkent de producten die worden meegenomen en komt op basis daarvan ook tot het totale bonbedraf. Het scherm biedt bovendien aanvullende productsuggesties. Verder is er een barcodelezer voor het geval dat een product niet wordt herkend.
Schaalbaar
Volgens de oprichters van Veeve is deze techniek beter schaalbaar in vergelijking met de oplossing van Amazon. Deze Amazon Go-technologie lijkt met name geschikt voor gemakswinkels, terwijl Veeve kan worden doorgeschaald naar grotere supermarkten. Bovendien is deze oplossing een stuk goedkoper, omdat er alleen camera’s nodig zijn voor het winkelwagentje.
Langzamer
Amazon Go kwam in december 2016 voor het eerste in het nieuws. De opening van de winkel voor eigen medewerkers werd later gevolgd door winkels voor particuliere shoppers. Volgens verschillende bronnen, waaronder The Information, gaat de uitrol van het concept echter veel langzamer dan oorspronkelijk de bedoeling was. Geen van die bronnen weet precies hoe dat komt, maar de suggestie bestaat dat die langzame groei te maken heeft met de beschikbaarheid van geschikte locaties.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 202] Pauline Barendregt - creatief directeur bij...
- RMD24 Retailmedia De kunst is de rode draad te blijven zien
- Verse groente en fruit centraal in campagne Aldi
- Verkoop Blokker van de baan
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in...
- Campagne voor nieuwe smaken Appelsientje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 17-05-2024
- [marketeer 203] Arina Abbring -... 17-05-2024
- Veloretti breidt netwerk aan... 16-05-2024
- Vrouwen spenderen veel meer aan... 16-05-2024
- Westland Salades maakt eerste TVC in... 15-05-2024
- Verse groente en fruit centraal in... 13-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing