Veeve wil alternatief bieden voor kassaloze winkel
- Food-en-retail
- 30 sep 2019 @ 10:41
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieFood
- 30 sep 2019 @ 10:41
- Hugo Schrameyer
Nu er veel te doen is over Amazon Go en de recent geopende kassaloze winkel van Albert Heijn, introduceert Veeve een alternatief. De benodigde technologie zit daarbij niet in de fysieke vestiging, maar uitsluitend in het winkelwagentje.
Ook Albert Heijn heeft flink wat pers behaald met de opening van zijn kassaloze winkel op het hoofdkantoor in Zaandam. Bij die vestiging houden sensoren en camera’s bij wie wat uit het schap pakt. Bij het verlaten van de winkel worden boodschappen automatisch afgerekend. Albert Heijn is niet de eerste die deze technologie beproeft, eerder was er al het Amazon Go-project.
Peperduur
Deze kassaloze projecten krijgen veel bijval, terwijl er tegelijkertijd kritische kanttekeningen worden geplaatst. De benodigde techniek is op zijn zachtst gezegd niet bepaald goedkoop. De nieuwe startup Veeve, die nota bene is gestart door voormalige Amazon- en Google-medewerkers, rust niet zozeer de winkel uit met de benodigde technologie, maar beperkt zich daarbij tot het winkelwagentje. De klant die een Veeve-kar pakt bij binnenkomst in de winkel, dient eerst een QR-code te scannen. Zo weet het winkelwagentje precies wie er aan de duwstang staat. Een speciaal scherm op het wagentje dient ter ondersteuning bij het boodschappen doen. Het winkelwagentje herkent de producten die worden meegenomen en komt op basis daarvan ook tot het totale bonbedraf. Het scherm biedt bovendien aanvullende productsuggesties. Verder is er een barcodelezer voor het geval dat een product niet wordt herkend.
Schaalbaar
Volgens de oprichters van Veeve is deze techniek beter schaalbaar in vergelijking met de oplossing van Amazon. Deze Amazon Go-technologie lijkt met name geschikt voor gemakswinkels, terwijl Veeve kan worden doorgeschaald naar grotere supermarkten. Bovendien is deze oplossing een stuk goedkoper, omdat er alleen camera’s nodig zijn voor het winkelwagentje.
Langzamer
Amazon Go kwam in december 2016 voor het eerste in het nieuws. De opening van de winkel voor eigen medewerkers werd later gevolgd door winkels voor particuliere shoppers. Volgens verschillende bronnen, waaronder The Information, gaat de uitrol van het concept echter veel langzamer dan oorspronkelijk de bedoeling was. Geen van die bronnen weet precies hoe dat komt, maar de suggestie bestaat dat die langzame groei te maken heeft met de beschikbaarheid van geschikte locaties.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers