Amazon Go wordt compleet nieuw supermarktconcept

Amazon Go wordt compleet nieuw supermarktconcept
  • Food-en-retail
  • 12 dec 2016 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

Internetretailer Amazon heeft zijn zinnen gezet op de opening van een nieuw supermarktconcept. Opvallend van 'Amazon Go' is vooral het gemak waarbij de klant de winkel kan uitlopen zonder zich te bekommeren om een lange rij bij de kassa of gebruik van een zelfscanner. Lijkt op proletarisch winkelen, maar afrekenen gebeurt volautomatisch. 'Just walk out'-technology: een interessante pilot voor marketeers. Zie ook de demo-film hier onderop.

Vooralsnog gaat het om een test in een pilotstore die uitsluitend toegankelijk is voor eigen personeel. Als deze proef daadwerkelijk aanslaat, wil Amazon de uitrol opschalen tot minstens 2000 vestigingen in de V.S., blijkt uit verschillende bronnen. De reguliere consument die er straks wil winkelen, dient eerst een app te downloaden. Daarna is het slechts een kwestie van de boodschappen verzamelen en de winkel weer uitlopen. Afrekenen gebeurt volautomatisch.

Speciale technologie
Amazon maakt daartoe gebruik van een speciale technologie die gebaseerd is op de techniek van de zelfrijdende auto. Alles wat de klant in zijn winkelmandje stopt, wordt door de technologie gesignaleerd en verwerkt. De tekstwinkel met een omvang van 175 vierkante meter moet de bewijslast opleveren dat deze aanpak ook werkelijk functioneert.

Deze eerste winkel heeft een ‘ready-to-eat’ aanbod voor ontbijt, lunch en diner. Ook biedt de winkel snacks, kazen en chocolade, evenals een range dagelijkse boodschappen. Verder liggen er maaltijdboxen, met ingrediënten voor een maaltijd voor twee personen. Dit is niet de eerste oriëntatie op de fysieke wereld. Amazon opende eerder al fysieke boekwinkels in San Diego, New York, Portland en Chicago. (PvWK, bron: SMU)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken