Innovators van Kever lanceren tijdens coronacrisis Amerikaanse drankenhit

Innovators van Kever lanceren tijdens coronacrisis Amerikaanse drankenhit
  • Food-en-retail
  • 22 jul 2020 @ 13:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFoodIntroductie

Een drankje dat zijn verkoopcijfers in Amerika in één jaar tijd wist te verdriedubbelen tot een bedrag van 328 miljoen dollar. Bierbrouwers liggen wakker van Hard Seltzer dat nu ook in Nederland verschijnt: smaakvol bruiswater, met minimale toevoegde suikers en slechts 4,5% alcohol.

De Amerikaanse drankenhit speelt in op de trend van de mindful drinking movement, die ook in Europa aan terrein wint. De mannen achter het Amsterdamse Kever – naar eigen zeggen the booze explorers from our generation – haalden deze nieuwkomer onder de dranken naar Nederland en hebben er een eigen alcoholhoudende variant van gemaakt: Kever Hard Seltzer 'Lemon & Lime'. Met deze verfrissende zomerdrank, verkrijgbaar bij verschillende delicatessezaken en in Amsterdamse horeca, willen ze de Nederlandse drankenwereld flink opschudden.

The summer of Seltzer

Terwijl de vraag naar bier afneemt, verdriedubbelde afgelopen jaar de verkoop van Hard Seltzer in Amerika. De zomer van 2019 werd door de Washington Post dan ook omgedoopt tot ‘the summer of Seltzer’. De verkoop van het bekendste Amerikaanse Seltzermerk groeide tussen juli 2018 en juli 2019 met 283% tot het bedrag van maar liefst 328 miljoen dollar. Ook in Nederland is de trend rondom het blikje met alchohol infused sparkling water gesignaleerd. Voor de innovatieve Amsterdamse ondernemers van Kever het moment om op de Seltzer-trein te springen. Deze week introduceerden zij hun eigen alcoholhoudende variant, Kever Hard Seltzer 'Lemon & Lime'. Een licht bruisend, zomers drankje met de smaak van limoen en citroen, en 4,5% alcohol. Hiermee spreken ze de bewuste consument aan die niet wil kiezen tussen wijn of (speciaal)bier (teveel alcohol) of zoete mixdrankjes (teveel suikers). Ruben Wolvekamp (29) van Kever: 'Wij geloven dat mensen hier behoefte aan hebben, een drankje dat smaakvol is, maar tegelijk laag in calorieën, alcohol en suikers. Een bewuste levensstijl is niet langer voor de geitenwollensokkendragers, maar speelt ook een steeds grotere rol bij de millenials en daarbij hoort de mindful drinking movement. Hard Seltzer sluit naadloos aan bij deze nieuwe levensstijl.' Niet voor niets steeg (volgens Forbes) het aandeel van de top drie Seltzer merken binnen de bier, cider en Seltzer categorie in de VS in één jaar van 6 naar 19%.

Corona als springplank  
Kever, het moedermerk van Hard Seltzer, werd opgezet door een stel vrienden met een tomeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe smaken en een goede borrel. Hun jenever, Kever Genever, veranderde de stokoude perceptie van onze Nederlandse borrel en niet veel later ontwikkelden ze zelfs hun eigen een 0.0% variant. Toch zag Kever, door de sluiting van de horeca en Schiphol, de plek waar 30% van hun jenevers werden verkocht, hun omzet met 90% verdwijnen. 'Het was – zoals voor velen – een uitdagende periode. We konden bij de pakken neer gaan zitten of onze innovatieve kracht en snelle aanpassingsvermogen inzetten om Kever verder uit te breiden. Vanuit onze diepgewortelde missie om keer op keer de industrie te blijven verrassen, besloten we een eigentijdse versie van Hard Seltzer te ontwikkelen', aldus, Ruben Wolvekamp. En zo geschiedde. Kever Hard Seltzer wordt, met vaste meester distillateur Arthur Kruijt gemaakt van 100% natuurlijke producten.
(PvWK, bronnen: Kever, Forbes, Washinton Post)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken