[column] Een nieuwe wereld

[column] Een nieuwe wereld
  • Food-en-retail
  • 20 apr 2020 @ 11:53
  • Link
  • Gaby van Gestel
    Gaby van Gestel

    Trendswatcher (& eigenaar)
    GABLAB Trendscenario's
  • WinkelenTrendsAR

Wat was het? Vijf weken geleden. Vijf weken geleden werden we wakker in een nieuwe wereld. Premier Rutte kwam tijdens een persconferentie op TV en geschiedenis werd geschreven. De onrust in m’n hoofd explodeerde. Puzzelen dan maar?

We moesten bedrijven en scholen sluiten, thuisblijven en vooral goed opvolgen wat ons gevraagd werd om deze pandemie gecontroleerd proberen te temmen.

Overgewaardeerde moneymakers
Ik kreeg een onuitputtelijke honger naar nieuws. En om die onrust te temmen wilde ik een puzzel bestellen met het vooruitzicht op de komende tijd thuis. De plaatselijke speelgoedwinkel had afgelopen jaar noodgedwongen z’n deuren al moeten sluiten zodat ik online op zoek ging. Uitverkocht. Er werd blijkbaar niet alleen massaal gehamsterd op wc-papier en ontsmettingszeep… Er ontstonden gevoelsmatig twee soorten ‘kampen’. Aan de ene kant mensen die bang waren voor wat er op ze af zou komen en in paniek raakten en aan de andere kant mensen die in gelatenheid deze nieuwe werkelijkheid over zich heen liet komen en probeerden zacht te landen. Ook qua werk zag je een tweesplitsing ontstaan. De van oudsher ondergewaardeerde essentiele beroepen bleken ineens het hart van de samenleving te zijn terwijl de overgewaardeerde moneymakers werkloos thuis zitten.

Frisse neus
En nu? We doen het als bevolking goed, we luisteren, blijven thuis, halen een frisse neus en blijven op gepaste afstand van iedereen die ons lief is. We ondersteunen kwetsbare buren en lokale ondernemers en vinden onze weg in dit ‘nieuwe normaal’. Je ziet hoe snel de mens zich kan aanpassen. Thuiswerken is in een stroomversnelling terechtgekomen.

Oprukken
En ook nu voel ik weer een tweesplitsing ontstaan. Aan de ene kant de ondernemers en mensen die werkloos thuis zitten en roepen dat we de economie weer zo snel mogelijk moeten opstarten en aan de andere kant de beleidsmakers en gezondheidszorg die aangeven dat dat wel de slechtste optie voor een herstellende economie is, omdat dan de pandemie alle kans krijgt weer snel op te rukken waarmee ons land en onze economie nog harder getroffen worden. Het is gewoonweg geen optie.

Steun je locals
De impact zal gigantisch zijn en nog lang voelbaar, toch focus ik het liefst op de positieve kanten van deze nieuwe wereld. Want hoeveel beter is de lucht- en waterkwaliteit inmiddels? Zijn er al wetenschappers bezig om te berekenen of de klimaatdoelen hierdoor sneller kunnen worden bereikt? Hoe gaat het met de bijenpopulatie en andere bedreigde insecten- en diersoorten? En wat te denken van initiatieven als #SupportyourlocalsNL? Deze schieten als paddenstoelen uit de grond. Lokale ondernemers met kwalitatief hoogwaardige producten bestemd voor de horeca vinden hiermee hun weg naar de consument wat niet alleen goed is voor de lokale economie. Het helpt ook nog eens in de strijd tegen de voedselverspilling. En de eerste, zachte commercials spelen goed in op wat nu relevant en belangrijk is; apart en toch samen, juist omdat je zoveel om elkaar geeft. Veel kan anders en omdat het nu moet blijkt veel ook snel anders te kunnen. Zowel op wereld- als op lokaal niveau.

Tweesplitsing
Bedrijven proberen te overleven, zijn veel meer bezig met het hier en nu in plaats van met morgen en hierna. En dat snap ik. We leven pas vijf weken in deze nieuwe wereld. En toch komt er een tijd dat deze nieuwe 1,5 meter maatschappij went. Heb je veel buffer als ondernemer, dan heb je kans door deze crisis heen te komen, ben je flexibel en beweeg je mee, ook dan kan dat je redding zijn, maar denk wel vast na of je nu en straks nog relevant bent. Want als het antwoord je niet bevalt is nu de tijd om daar juist werk van te maken. Zodat je straks, als er een tweesplitsing komt tussen bedrijven die de corona-crisis wel hebben overleefd of niet, je wel onderdeel van het gewenste team uitmaakt.

Gaby Fecken van Gestel
trendwatcher en merkadviseur

P.S. Hoe het met m’n puzzel gaat?!

Ook mijn agenda was ineens leeg. Even geen lezingen, consultancytrajecten en workshops. Met een groot sociaal hart en de gedachte dat voedsel verbindt, ben ik de lokale ondernemers van Huizen gaan ondersteunen door foodboxen samen te stellen met ‘De smaak van Huizen’ & Goede Buur. Die puzzel, die wacht nog wel even… Kijk hier: https://gablab.nl/foodbox/

 

 

Gaby van Gestel

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken