Overheid stopt voorlopig met adverteren op Geenstijl

Overheid stopt voorlopig met adverteren op Geenstijl
  • Media
  • 10 mei 2017 @ 09:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BloggenMediaPolitiekReclame

De Nederlandse overheid adverteert voorlopig niet op de in opspraak geraakte TMG-blog Geenstijl en videoplatform Dumpert. Dit heeft demissionair vice-premier Lodewijk Asscher gezegd in de Tweede Kamer.

Het ministerie van Defensie, dat aanvankelijk op Geenstijl wilde blijven adverteren, trok naar aanleidiing van alle ophef over seksisme en vrouwonvriendelijkheid afgelopen week toch zijn advertenties terug van het TMG-medium. Inmiddels heeft ook de Belastingdienst laten weten dit te doen. 

Asscher vindt dat de overheid de context van een website mag meewegen bij de vraag of daar moet worden geadverteerd. Hij reageerde in de Kamer op vragen over de open brief van ruim honderd vrouwen om niet meer te adverteren op de website, vanwege de vrouwonvriendelijke inhoud van de site.

Reclame-boycot

GroenLinks en ook D66 willen dat overheden en ministeries niet meer adverteren op Geenstijl en zustersite Dumpert. De PVV is hier juist fel tegen, met als argument dat er ook wel eens blote billen in NRC Handelsblad hebben gestaan. 

In reclame- en mediakringen klinkt naast steun voor deze reclame-boycot ook kritiek. Zo wijzen journaliste Ebru Umar en voormalig BVA-voorzitter Jan Driessen op inperking van vrije meningsuiting. Asscher benadrukt dat de keuze om ergens niet te adverteren niks met meningsvrijheid te maken heeft. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken