Topmarketeers vinden klantbehoud en content belangrijkst

Topmarketeers vinden klantbehoud en content belangrijkst
  • Online
  • 3 apr 2014 @ 09:42
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-marketing

Marketingspecialist Cendris heeft 21 topmarketeers uit vrijwel alle branches in Nederland ondervraagd over de belangrijkste ontwikkelingen die zij zien binnen hun vakgebied. Ook geven zij praktische tips en trends over wat de komende jaren gaan brengen. De rol van de marketeer is uitdagender geworden. Hun wereld verandert snel door de opkomst van social media en mobiel internet. De komende jaren heeft klantbehoud en content prioriteit.

‘Wat opvalt is dat bijna alle marketeers over relevantie, content en mobiel spreken’, zegt Nathalie van Ommeren, marketing manager bij Cendris. ‘Ook wij zien dat onze klanten behoefte hebben aan vernieuwing en manieren om klanten langdurig aan zich te binden. Dit zijn zeker trends die zich in de komende jaren verder zullen ontwikkelen.’

Regierol marketing
Marketeers moeten blijven vernieuwen om op te vallen. Marketing moet bij klantbehoud een regierol vervullen vanuit het merk en op basis van klantdata. Content wordt steeds belangrijker. Bedrijven moeten het verhaal achter hun merk vertellen. Ook visie en kennisdeling zijn belangrijk om klanten te binden en prospects aan te trekken. Dit blijkt onder meer uit de interviews.

Sociale cohesie
Alles verschuift naar tablets en mobiele telefoons. Via deze kanalen moeten bedrijven zichtbaar zijn en inspelen op de wensen van de klant. Sociale cohesie speelt daarbij een grote rol om erkenning, veiligheid en geborgenheid te creëren bij de klant. Dit kan zowel on- als offline. Door de continue verandering van het medialandschap – en daarmee de onvoorspelbaarheid van mediaconsumptie – is de belangrijkste verschuiving die van outbound naar inbound marketing. Verder is marketing niet alleen iets van de marketingafdeling, maar van alle medewerkers en de klant samen. Social media is inmiddels wel ontdekt, maar sales loopt op dit gebied nog vaak achter. Het wordt dus een uitdaging om sales bij dit proces te betrekken.

Tips

  • Betrek je klant: dit lijkt een hele eenvoudige tip, maar veel marketeers vergeten het nog weleens. Vraag je klant regelmatig naar zijn mening en hoe hij kijkt naar je organisatie. Dit levert verrassende feedback op.
  • Stappen: bedenk goed waar je als organisatie naartoe wilt en werk daar in kleine stappen naartoe. Simpel, maar doelmatig.
  • Visie: zorg voor een goede visie en enthousiasmeer anderen door (kleine en grote) successen te delen. Een prototype kan hierbij helpen.
  • Verschil maken: focus je eerder op een paar dingen die echt het verschil maken in plaats van heel veel marketinguitingen die niet opvallen. Als de klant zich een of twee uitingen kan herinneren, dan heb je het goed gedaan.
  • Verwachting: zorg dat je inspringt op marktontwikkelingen die nog niet spelen, maar die je verwacht. Kijk hierbij ook verder dan je eigen markt, want wellicht is deze over een tijdje minder lucratief.

Het rapport kan worden opgevraagd bij denise.van.iersel@postnl.nl

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken