ING doorbreekt taboe

ING doorbreekt taboe
  • Online
  • 13 mrt 2014 @ 08:48
  • Link
  • Aleksandra Andjelic
    Aleksandra Andjelic

    director pr
    Co-Workx
  • PrivacyBig data

Het was volop in het nieuws: ING die big data op een commerciële manier gaat inzetten. Nederland maakte zich behoorlijk druk over deze aankondiging. De privacy van klanten komt immers in het geding. En laten we eerlijk zijn, slechts weinig consumenten willen bestookt worden met allerlei advertenties.

ING heeft inmiddels al een speciaal team samengesteld voor het analyseren van het betaalgedrag van zijn klanten. Ze weten precies waaraan mensen hun geld uitgeven en waar ze dat doen. Maar ze weten ook exact welke inkomsten iemand heeft. Dus ontvangt iemand twee keer kinderbijslag en heeft iemand maar één kinderspaarrekening? Dan is het een koud kunstje om de aanbiedingen van ING hierop af te stemmen.

Het verbaasde me nogal dat ING zo open was over zijn plannen. Banken hebben de afgelopen jaren heel veel kritiek te verduren gehad. Ze zijn een aanjager geweest van de financiële crisis. Maar de DDOS-aanvallen zitten ook nog vers in ons geheugen. Dus waarom zijn ze zo open geweest over dit idee, terwijl ze wisten dat Nederlanders hier niet op zitten te wachten? Het blijft gissen wat de reden hiervan is, maar ik vermoed dat ze met deze fantastische technologie willen gaan experimenteren. En bij experimenteren hoort ook het opzoeken van grenzen. Hoe ver wil en kun je gaan? En hoe valt er geld aan te verdienen?

Afgezien van alle kritiek, heb ik ook wel enigszins bewondering voor deze frappante stap van ING. Ze zijn in staat geweest om na te denken over een compleet nieuw businessmodel, aangezien ze veel geld kunnen verdienen met de big data-strategie. Ze hebben zich in hun ideeën niet laten weerhouden door allerlei privacywetgeving en gedragscodes. Ze durfden out-of-the-box te denken. En laten we eerlijk zijn, als zij hier niet mee beginnen, dan gaat de concurrentie uiteindelijk met dit model aan de slag.

Ik weet zeker dat de retailbranche staat te popelen om van de nieuwe dienstverlening van ING gebruik te maken. Het is een efficiënte manier van adverteren, waarbij er weinig waste plaatsvindt. En als ze er zelf geen gebruik van willen maken, dan zijn ze op z’n minst geïnspireerd door de mogelijkheden die hedendaagse technologie biedt. Heel Nederland weet nu immers waartoe het analyseren van big data kan leiden. Inmiddels zijn er al honderden artikelen in de media verschenen over Big Data, maar dit ene artikel in het FD is het enige artikel geweest met een enorme impact. ING heeft hiermee een taboe doorbroken: zij gaan de discussie aan over privacy.

Door: Aleksandra Andjelic, eigenaar communicatieadviesbureau Co-Workx.

Foto: Gil C / Shutterstock.
 

Aleksandra Andjelic

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken