Meerderheid Nederlanders tegen zichtbare verkoop sigaretten
- Algemeen
- 22 jun 2015 @ 10:51
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - Designonderzoek
- 22 jun 2015 @ 10:51
- Redactie Zorgmarketing
KWF Kankerbestrijding wil dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht en roept staatssecretaris Van Rijn op tot wetgeving hiervoor. Uit nieuw draagvlakonderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlanders het hiermee eens is. Op dit moment worden er nog op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht, veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations.
‘Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het in wezen hebben over een product dat 1 op de 2 klanten doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen’, aldus Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding.
Verleiding
Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking en de display (met de verschillende pakjes naast elkaar) het belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden. Zonder dat we het eigenlijk door hebben, zien we onbewust deze misleidende marketing. Wereldwijd besteedt de tabaksindustrie jaarlijks miljarden aan de marketing van haar producten. Het merendeel van dit geld wordt uitgegeven aan de promotie van tabakswaren op het verkooppunt. In een groeiend aantal landen (Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland) heeft de overheid de winkeliers verplicht om tabak uit het zicht te verkopen, maar in Nederland nog niet. Hoe de jeugd wordt verleid, vaak zonder het door te hebben, door de marketing van tabak is volgens KWF te zien in onderstaand filmpje.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lexus introduceert nieuwe LBX met tijdelijke showroom P.C....
- ASN Bank heeft beste positionering financiële sector
- Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen...
- Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
- [longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te...
- [branded content] De vijf belangrijkste customer experience...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing