Meerderheid Nederlanders tegen zichtbare verkoop sigaretten

Meerderheid Nederlanders tegen zichtbare verkoop sigaretten
  • Algemeen
  • 22 jun 2015 @ 10:51
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Designonderzoek

KWF Kankerbestrijding wil dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht en roept staatssecretaris Van Rijn op tot wetgeving hiervoor. Uit nieuw draagvlakonderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat meer dan de helft (57%) van de Nederlanders het hiermee eens is. Op dit moment worden er nog op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht, veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations.

‘Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het in wezen hebben over een product dat 1 op de 2 klanten doodt. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen’, aldus Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding.

Verleiding
Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking en de display (met de verschillende pakjes naast elkaar) het belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden. Zonder dat we het eigenlijk door hebben, zien we onbewust deze misleidende marketing. Wereldwijd besteedt de tabaksindustrie jaarlijks miljarden aan de marketing van haar producten. Het merendeel van dit geld wordt uitgegeven aan de promotie van tabakswaren op het verkooppunt. In een groeiend aantal landen (Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland) heeft de overheid de winkeliers verplicht om tabak uit het zicht te verkopen, maar in Nederland nog niet. Hoe de jeugd wordt verleid, vaak zonder het door te hebben, door de marketing van tabak is volgens KWF te zien in onderstaand filmpje.



Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken