Is Pokémon Go goed voor de business?

Is Pokémon Go goed voor de business?
  • B2b
  • 12 jul 2016 @ 12:25
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • GamificationInnovatieZakelijk

Iedereen heeft het deze dagen over Pokémon. Mocht je Pokémon Go nog niet spelen, dan heb je het ongetwijfeld wel voorbij horen komen. De nieuwe game van Nintendo is een grote hit en heeft een grote invloed op het dagelijkse leven van vele Nederlanders. Voor wie het nog niet weet: Pokémon Go is een augmented reality game en hierbij wordt gebruik gemaakt van je telefoons GPS en camera om de omgeving om je heen te veranderen in een wereld waar je Pokémon kunt zien en vangen.

Spelers moeten dus met hun telefoon op pad gaan gezien Pokémon op de meest vreemde plekken te vinden is. Hierbij worden ook normale gebouwen en bedrijven omgetoverd tot Pokémon Gyms (dit is waar spelers elkaar kunnen ontmoeten om hun Pokémon te trainen) en PokeStops, waar je gratis items zoals PokéBalls kunt vinden.

Zakelijk voordeel van hype
Als je een lokaal bedrijf hebt, dan zou ik je zeker willen adviseren om dit spel in de gaten te houden en de hype in je voordeel te gebruiken. Het zou zomaar kunnen dat jouw bedrijf een Gym of PokeStop is! Als dit het geval is, reken er dan op dat vele potentiële klanten bij je op de stoep staan om Pokémon te vangen.

Jaag ze niet weg
Het is begrijpelijk dat vele onverwachte bezoeken van Pokémon trainers niet altijd even leuk is, maar zie het juist als een hele mooie kans! Zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien, pakt niet iedereen dit even verstandig aan.

 

 

 

En dan een paar leuke voorbeelden van hoe het wel kan! Van Burger King, Coolblue, PostNL en Velten Media.

Burger King

Coolblue

PostNL

Velten Media
Pokémon Go heeft meerdere in-app aankopen. Eén ervan staat ook wel bekend als een Lure-module. Een Lure-module trekt vele soorten Pokémon naar een PokeStop voor 30 minuten. Al deze Pokémons zijn vervolgens zichtbaar voor iedereen in de omgeving. Gebruik dit bijvoorbeeld tijdens niet drukke tijdstippen op je werk, zodat je zo meer potentiële klanten kunt trekken.

Velten Media heeft hier ook leuk op ingespeeld. Het vervelende is dat je geluk moet hebben dat je bedrijf of locatie een PokeStop is. Het is helaas niet mogelijk om een dergelijke PokeStop te creëren. Het zou me niks verbazen als Nintendo dit in de toekomst wel zou aanbieden gezien het een mooie omzet kans is. Kan het zo maar zijn dat door Pokémon Go de augmented reality game marketeer is geboren? Persoonlijk denk ik dat zulke games zeker iets is waar we in de toekomst veel meer van gaan horen.

Inspiratie?
Wat zou jij kunnen doen om Pokémon Go in je voorbeeld te gebruiken? Als je een restaurant eigenaar bent: creëer een ‘Pokémon Drankje’ en geef een korting als een klant je het spel kan laten zien. Bied je outdoor activiteiten aan? Organiseer tochten langs paden waar unieke Pokémon te vinden zijn. Maak het zo gek als je wilt! Pokémon Go is nog niet officieel uit in Nederland, maar volgens Tweakers zou dat deze week moeten gebeuren. Gezien de grote media aandacht verwacht ik dat deze game gaat exploderen in Nederland.

Gastblogger: Maarten Meijer
Functie: Online Marketing Consultant
B
edrijf: KlimOnline

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken