[column] Is er nog wel ruimte voor marketinggeneralisten?
- B2b
- 8 jul 2022 @ 11:07
- Link
-
Aico van Gogh
Sr. Online Marketeer
Jellow - Geen tag
- 8 jul 2022 @ 11:07
- Aico van Gogh
Binnen marketing is het profiel van de t-shaped marketeer inmiddels wel bekend. Goed in veel, maar nog beter in één (of twee) disciplines. Een schaap met vijf poten: de echte allrounder (als die al bestaat). Het vakgebied marketing ontwikkelt zich echter in sneltreinvaart. Marketingspecialisten zijn in opkomst. Is er nog wel ruimte voor breed georiënteerde marketeers en generalisten?
Stel, je bedrijf levert ICT-consultancy aan bedrijven en wil leads werven via LinkedIn. Ga je dan op zoek naar een allround marketeer of naar een LinkedIn campagnespecialist, die je hierbij helpt? Lijkt me een logische keuze.
Stel, je webshop in tuinmeubelen wil een nieuwe marketingstrategie ontwikkelen voor verbeterde marktpenetratie. Ga je dan op zoek naar een t-shaped marketeer of naar een marketingstrateeg met sectorkennis en -ervaring. Duidelijk toch?
Met een specialist heb je in deze gevallen de grootste kans op het beste resultaat. Want zeg nou zelf: wil je echt lekker brood? Dan koop je dat toch ook niet in de supermarkt.
Breed georiënteerd
Toch zie je om je heen dat nog te veel marketeers breed zijn georiënteerd en zich onvoldoende hebben gespecialiseerd in functie, branche, tool/platform of een bepaalde niche. Zo houd je als marketeer wel je opties open, maar laat je veel kansen liggen. Bovendien is het onmogelijk om alle ontwikkelingen bij te houden als breed georiënteerde marketeer. Ons vakgebied evolueert iedere dag, waardoor het zelfs voor specialisten al lastig is om volledig op de hoogte te zijn.
Je eigenwaarde als marketeer kan hieronder lijden
Als brede marketeer bevat je kennis bovendien minder diepgang, waardoor het moeilijk is je te onderscheiden ten opzichte van andere marketeers. Het ontbreekt aan tijd en capaciteit. Wanneer je nergens echt in excelleert of opvalt, dan is het moeilijker om resultaat naar verwachting te leveren. Je eigenwaarde als marketeer kan hieronder lijden, wanneer je denkt niet goed genoeg te zijn. Voor werkgevers is het bovendien lastig om te weten of ze wel een echte specialist in huis hebben gehaald. Hiervoor ontbreekt vaak de kennis, waardoor twee ontevreden partijen achter kunnen blijven.
Creëer je eigen niche
Er is meer dan voldoende ruimte om je eigen niche te creëren, waarin jij de specialist bent. Een paar functies waar je aan kunt denken: LinkedIn leadgen specialist, YouTube advertising specialist, Google Analytics 4 implementatiespecialist, e-mail retentiemarketeer en nog veel meer. Zolang een bepaalde discipline complex of actueel urgent is en zich in rap tempo doorontwikkelt, dan is de kans groot dat je als specialist het verschil kunt maken. En als één van de weinige specialisten binnen je niche is de kans op goede referrals van andere specialisten een stuk groter.
Dit is ook één van de redenen dat we binnen de freelance arbeidsmarkt steeds meer sterk afgebakende specialistenprofielen tegenkomen. Als specialist is je ontwikkeling voornamelijk gefocust op jouw discipline, je bouwt snel aan relevante ervaring en klantcases en je werkt efficiënter en sneller door je voorkennis. Bovendien kun je als specialist eenvoudiger je meerwaarde bewijzen wat weer leidt tot betere verdiensten. Voor werkgevers is het belangrijk om te beseffen dat een specialist wellicht meer kost, maar de klus vaak ook sneller geklaard heeft.
Ruimte voor generalisten
Maar vergis je niet. Binnen marketing is ook nood aan kundige generalisten. Vanuit de behoefte naar een geïntegreerde klantaanpak is het nodig om vanuit een breder, vaak strategisch, perspectief naar funnels en persona’s te kijken. Hierin heeft een generalistische marketeer een prominente rol. Iemand die in diverse, elkaar overlappende marketingdisciplines ervaring en kennis heeft, zonder precies te weten hoe de werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden. Het cement tussen de stenen.
-
Aico van Gogh
- Werkt bij: Jellow
- Functie: Sr. Online Marketeer
- Website:https://www.jellow.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Wouter Rusius van Jumbo: 'We kunnen adverteerders en bureaus...
- 'Het merk Jean Bâton is een mooi voorbeeld van een goede...
- 'Feyenoord is een prachtig merk met een gigantisch bereik'
- [branded content] Versterk met PostLab de inzet van je mediamix
- Nieuwe campagne Saxo focust op prijsstelling
- 'Er bestaan geen blauwdrukken voor marketing; jij ontwerpt de...
Laatste Nieuws
- Merkstrateeg Michel van Velde deelt... 16-05-2024
- 'Ons onderbewuste verraadt wat we... 16-05-2024
- Efteling opnieuw Klantvriendelijkste... 15-05-2024
- 'Feyenoord is een prachtig merk met... 15-05-2024
- Kantar: leidraad voor merkgroei14-05-2024
- Tim Zuidgeest van Unravel: 'Budget... 14-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing