Clipit meet PR-waarde crossmediaal
- Bureaus
- 27 mei 2015 @ 11:33
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekStrategieMediaSocial mediaPRBereik
- 27 mei 2015 @ 11:33
- Redactie Bureaus
Bereik en likes zijn voor marketeers niet meer voldoende om de ROI van PR uit te drukken. Clipit speelt hier als tool voor mediamonitoring op in door niet alleen meer online PR-waarde te meten, maar dit echt crossmediaal in kaart te brengen.
Het bepalen van de PR-waarde met advertentiewaarden als leidende parameter volstaat niet langer. Er wordt immers voorbij gegaan aan de meerwaarde van PR. Het onderscheid in geloofwaardigheid en daarmee de impact wanneer je zelf roept dat je goed bent, of een ander dat voor je doet. Daarom kwam Clipit in 2012 met een alternatieve PR-waarde voor online en social media, die werd ontwikkeld in samenspraak met toonaangevende PR bureaus en grote organisaties.
Naast factoren als advertentietarief, bereik en afmeting, die de advertentiewaarde van een bericht bepalen, wordt in de PR-waarde van Clipit gekeken hoe je in de media staat. Is dat positief of negatief? Sta je centraal in het bericht of vorm je slechts bijzaak? En in hoeverre is de kernboodschap van je organisatie overgenomen? Sentiment, branding en kernboodschap geven invulling aan de impactscore. Daarnaast wordt rekening gehouden met de opslagfactor, ofwel de meerwaarde van redactionele content ten opzichte van een advertentie.
Deze PR-waardeformule voor online en social media geeft een inhoudelijk beeld van de gegeneerde PR. De uitkomst is daardoor echter niet vergelijkbaar met de traditionele variant. Crossmediaal effectmeten blijft onmogelijk.
Bereik tussen mediakanalen vergelijken
Hoe presenteer je één eindresultaat van PR als het effect uit verschillende mediakanalen niet vergelijkbaar is? Juist bij een relatieve waarde als de PR-waarde, die vooral in context wordt geïnterpreteerd, een onmisbaar element. Daarom komt monitoring tool Clipit met een PR-waarde berekening voor print media waarvan zowel de factoren als de uitkomsten overeenkomen met die voor online en social media.
De impact-score wordt gehandhaafd en de advertentiewaarde is vertaald naar factoren voor print media. Aan de hand van advertentietarief, positief- en afmeting-factor wordt het feitelijke deel berekend. Waarna de context waarin een merk staat vermeld, de uiteindelijke impact bepaalt.
Zo vertaal je alle media aandacht naar één eindresultaat van PR. Daarmee wordt het mogelijk om over mediakanalen heen, inzichtelijk te maken welk platform of welke auteur voor de grootste impact zorgde. Ook zijn de uitkomsten uit earned media naast resultaten uit paid en owned media te leggen. Zelfs de bijdrage aan het realiseren van bedrijfsdoelstellingen kan inzichtelijk worden gemaakt. De ROI van PR niet alleen als interne graadmeter, maar ook onmisbaar als bewijskracht naar je klanten toe.
Radio en tv volgen ook
Na de PR-waarde voor online nieuwssites, social media en de gedrukte media, kunnen radio en televisie natuurlijk niet uitblijven. Dankzij recente innovaties in het monitoren van uitzendingen op basis van spraak- en beeldherkenningstechnologie, is het binnenkort ook mogelijk om de waarde van radio en tv te analyseren. Zo weet je niet alleen hoe je in alle media staat, je meet ook hoe je in alle media staat.
Clipit maakt als tool voor mediamonitoring sinds 2001 inzichtelijk voor organisaties wat er over hen wordt geschreven in de media. Naast het monitoren van online nieuws en social media, worden sinds 2014 print, radio, tv en internationale online media meegenomen. Zo zijn alle media real-time vanuit één dashboard te volgen. Clipit werkt met media-analisten die de resultaten uit monitoring handmatig filteren op relevantie. Naast het volgen van berichten in de media, biedt Clipit tooling voor media-analyse. Aan de hand van KPI’s als bereik, sentiment en keywords wordt het resultaat van PR gemeten.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- media
- mediamonitoring
- bereik
- online
- PR-waarde
- crossmedia
- monitoring
- tool
- likes
- radio
- effect
- Clipit
- social media
- televisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
- NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne
- De marketingtransfers van week 17, 2024
- Holle Dolle Donnie op Koningsdag doneert aan daklozen
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt naar weekend’-campagne
Laatste Nieuws
- Ideapreneurs aan de slag voor Gift a... 03-05-2024
- Polaroid roept Gen Z op het ‘echte... 03-05-2024
- De marketingtransfers van week 18,... 03-05-2024
- CBR kiest Partout Digital voor... 03-05-2024
- [longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad... 03-05-2024
- Albert Heijn lanceert ‘Dat smaakt... 03-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing