Designpanel 17: Heerlijk, helder, Google

6okt 201509:56
  • Design
  • 9959 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • BrandingVisual id

nieuws Een van de grootste bedrijven ter wereld had een van ’s werelds meest herkenbare logo’s. Maar Google wilde wat anders: een ‘schaalbaar’ merk, dat op alle devices tot zijn recht zou komen. Meest opvallend in het nieuwe design is de speelse, schuine ‘e’. Geïnspireerd op de letters van Heineken, gaf Google eerlijk toe. Wat denkt ons designerspanel ervan?

Tom Dorresteijn, ceo bij Studio Dumbar:

Als Michelle Obama haar kapsel verandert, is dat internationaal wereldnieuws. Wie lijkt zulke gevallen belangrijker dan wat. Met Google is dat niet veel anders. Mooi of lelijk, leidend is het toch. Het nieuwe logo is nuchter en ontdaan van franje. Het letterbeeld is calvinistisch kaal terwijl de kleuren onveranderd uit de doos met kleurpotloden komen. Het past in de trend online naar grafische, tweedimensionale vormen (dank aan Apple). Voor een bedrijf dat erg op innovatie is gericht, lijkt het ontwerp echter wat meer op afpellen dan op vernieuwen en verrijken. Een snufje zout en een beetje inspiratie had wel gemogen. De tijd zal leren wat we er van vinden.

Rapportcijfer: 6

Stefan Pangratz, design director bij VBAT:

I love it! Een identiteit met een extra ingrediënt: De ‘G-factor’. Kinderlijk eenvoudig, positief, kleurrijk, sprankelend, speels en alles werkt naadloos met elkaar. Deze ‘G-factor’ gaat nog voor veel identiteiten een maatstaf worden.
Wat dat betreft: Dank je wel Lego! Het lijkt alsof niet alleen de gekleurde blokjes van de eerste Google computer als inspiratie gediend hebben, maar ook de educatieve en ontwapenend simpele kant van het iconische kinderspeelgoed uit Denemarken.
Kan een bedrijf met een zo vrolijke uitstraling kwaad doen? Nee toch? Het ‘don’t be evil’-mantra van Google is door de recente aanpassingen nog sterker in de visuele identiteit verankerd. Heerlijk helder dus…

Rapportcijfer: 9

Claire Parker, executive creative director bij DesignBridge:

Google, described the change as part of “a new logo and identity family” for use on “even the tiniest screens.” I’m not sure a few serifs would have caused so many problems? And as for the brand unity Google wants to achieve with Alphabet, I’m sure the connection to most would be lost. It is such a shame when brands start talking about refreshing and “clean lines,” as if a few serif letters were responsible for keeping us in the dark ages. The old logo’s typography to me was always reminiscent of printed books, newspapers and encyclopedia, it had a reassuring touch of history, as if acknowledging the legacy from which it was born. These literary serifs had a subtly authority that simply no longer exists in the ‘refresh’.

Rapportcijfer: 2

Designers versus marketeers:

Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit designconcept?

Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 10.
Karlijne Bos, senior brand manager bij Pearle: 7,5.
Tessa van Breugel, brand manager digital cause bij Pepsico: 7. 

Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 17.


 


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers