Merkdenken in China is heet: be prepared

Merkdenken in China is heet: be prepared
  • Design
  • 14 okt 2014 @ 11:25
  • Link
  • Jan Gogelein
    Jan Gogelein

    business strategy & development consultant
    GOGELEIN, business development
  • Branding

Chinese merken hebben lang niet na hoeven denken over ‘brand management’ en spaarden zo deze financiële investeringen jaren uit. Investeringen van bedrijven zaten tot nu toe, je zou het misschien niet zeggen, in proces -en productontwikkeling. De noodzaak voor ‘merkdenken’ ontbrak vooral vanwege het gebrek aan internationale competitie. But times have changed. En zeker nu de productkwaliteit van (veel) Chinese ODM’s (original design manufacturer) niet meer onder doet aan die van hun westerse rivalen, is het belang van ‘brand management’ heter dan ooit!

Met merken als Huawei en Lenovo zijn velen wel bekend, maar ken je ook Guangteng (airco-systemen), Geely (automerk) of Xiaomi (ICT/elektronica)? Groots in China, bij ons nog weinig bekend. Maar let op: ze staan in de startblokken om de westerse markt binnen te treden - als ze daar niet al mee bezig zijn. Geely heeft bijvoorbeeld eerst Volvo Cars gekocht, vervolgens Peter Horbury (Volvo’s ex-design baas) verantwoordelijk gemaakt voor het design van de Geely’s en ten slotte ook nog ‘even’ de enige echte London Black Cab overgenomen. Binnen nu en vijf jaar verwacht ik de eerste Geely auto’s in de Nederlandse straten. Deze bedrijven, van oorsprong OEM-ers (original equipment manufacturers), ontwikkelen zich van ODM tot een OBM (original brand manufacturer). En daar zullen ze een strak ‘brand management’ voor in moeten zetten.

Design language
Veel van de ODM’s hebben een (te) breed product assortiment en het ontbreekt aan een consistente design language binnen productlijnen. Oorzaak is vooral de u-vraagt-wij-draaien-mentaliteit; men ontwerpt zonder stil te staan bij het design van het totaalbeeld.
De grootste uitdaging voor Chinese ODM’s is dan ook de cultuuromslag die nodig is om het merkdenken eigen te maken. Niet dat dit hen tegenhoudt. Sommigen hebben al aardig de schwung te pakken en waar nodig wordt de hulp van westerse adviesbureaus ingeschakeld. Omdat het tempo van deze denkomslag veel hoger is dan westerlingen gewend zijn, is de impact op de westerse markt des te groter. Een opvallend aspect hierbij, is dat Chinese merken gebruik gaan maken van hun rijke culturele heritage: het traditionele Chinese design mag weer! Juist dit geeft een ‘nieuw’ en eigen gezicht aan hun brand identity.

Veel werk te doen
Er is nog veel te doen voor veel Chinese merken, maar de vraag is niet óf maar wanneer onbekende Chinese merken een rol gaan spelen in onze preferred set. Ik verwacht dat de specifieke Chinese design language op termijn in ieder geval ook westerse merken zal inspireren en beïnvloeden. Chinese merken zijn hot!

Jan Gogelein

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken