ROOKieALARM - Nieuwkomers aan het retailfront

ROOKieALARM - Nieuwkomers aan het retailfront
  • Food-en-retail
  • 27 jul 2015 @ 11:59
  • Link
  • Marit Klooster
    Marit Klooster

    Chief Research
    Ruigrok | NetPanel
  • NieuwkomersOnderzoek

In deze tijd waarin veel gevestigde retailers in zwaar weer verkeren of zelfs omvallen (Miss Etam, Promiss, V&D, Mexx om er maar een paar te noemen), verschijnen ook allerlei nieuwe pioniers aan het front. Zij zien de moeilijker tijden als uitdaging en denken met hun concept een gat in de markt te hebben. Op donderdag 18 juni bezocht ik met de Retail Safari een aantal ‘Retail Rookies’ in Utrecht: Leapp, Boon’s Markt, The Fixables en Brouwerij Maximus. Lees hier of zij in mijn ogen sterk genoeg zijn om op te schalen.

Leapp 
Leapp doet aan ‘refurbishment’ van Mac(book)s en Iphones: dat wil zeggen dat zij in het bedrijfsleven gebruikte Mac(book)s reviseren en voorzien van de nieuwste software. Waarna ze gekocht kunnen worden door bijvoorbeeld ouders van kinderen die per se een Mac(book) willen, huidige Windows gebruikers die Apple willen proberen of kleine zelfstandigen die bewust met hun geld omgaan.
What’s in a name? Leapp is een anagram van Apple en het Engelse woord voor ‘bruggetje’. Leapp wil het bruggetje voor huidige Windows gebruikers naar Apple zijn.
De winkel in Utrecht (Burgemeester Reigerstraat 2A) is één van de zes winkels in Nederland. De winkel is licht en summier ingericht met een ‘refurbished’ interieur. Dat wat mij betreft past bij het product en de boodschap. Alle computers staan op witte zuilen langs de wanden alsof het om de paradepaardjes uit de Apple-stal gaat.
Leapp combineert hun online aanbod met fysieke winkels, zodat kopers de Macs eerst kunnen zien voordat zij tot koop overgaan. De fysieke winkels geven een gevoel van betrouwbaarheid: je kunt er naar terug en iemand direct persoonlijk spreken mocht dat nodig zijn. De winkels zijn allen bewust in de periferie van (middel)grote steden gevestigd, voor een goede bereikbaarheid van zowel de stedelingen als geïnteresseerden van daarbuiten. Om deze sterke combinatie (omzet: 50%-50% offline-online) goed in te vullen moeten er voldoende winkels zijn. Volgens Leapp is er in Nederland nog slechts ruimte voor twee winkels, dus de eerste stappen naar het buitenland zijn gezet. In Antwerpen en Düsseldorf zijn de eerste winkels geopend en ook daar zoekt Leapp naar meer plekken om de winkeldekking voldoende te krijgen.
Rogier van Camp, oprichter van Leapp en ‘rookie’ is zo slim geweest om een oude rot in het vak binnen te halen: Job Pijpers. Om op te kunnen schalen moet je namelijk meer in huis hebben dan alleen een goed idee. Dat idee moet worden gefinetuned en uitgerold.
Leapp is een stevig en continu brandend vuur dat veel potentie heeft om verder op te schalen, vandaar twee vlammen.
Boon’s Markt 
Boon’s Markt is de nieuwste supermarkt formule uit de stal van MCD (sinds de jaren ’70 in handen van de familie Boon). De 1000m2 tellende winkel zit hartje Utrecht naast de Winkel van Sinkel en is de ‘speeltuin’ van de formule: hier wordt alles uit de kast getrokken en gekeken wat wel en niet werkt. En er is nog wat werk aan de winkel:
Een probleem voor de winkel is dat er aan de buitenkant geen reclame mag worden gemaakt, dus je loopt er zo ongemerkt voorbij. Bij binnenkomst is de entree indrukwekkend: een grote bar met verse producten als belegde broodjes, sappen, maaltijden en sushi onder een authentiek balkenplafond.
De versafdelingen zijn uitgebreid maar niet heel bijzonder. Ondanks de claim ‘Boon’s Bewust’ (Altijd een verantwoord alternatief) zie ik dat niet terug in de schappen. Welke groenten zijn dan het verantwoorde alternatief? En waarom wordt de biologische kipfilet niet benadrukt als ‘Boon’s Bewust’?
In de kruidenierswaren is geen duidelijke keuze gemaakt. Zo zie ik enerzijds minder bekende merken die mij een positief gevoel geven van een buitenlandse supermarkt. Maar de Markant producten (het huismerk van Super Unie) doen dat gevoel weer te niet.
In de signing zitten aardige elementen, maar ook hierin is geen consistentie te ontdekken. De huisstijl is opvallend, hoewel niet helemaal mijn smaak. De sfeerborden in de winkel boven de producten geven mij een positief gevoel, maar worden niet consistent doorgevoerd (niet in de hele winkel en niet altijd passend bij het assortiment).
Ten slotte nog de routing: vers bij binnenkomst, daarna de kruidenierswaren is logisch. De huishoudelijke en verzorgingsproducten lijken te staan op de plekken die toevallig nog over waren. Bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen naast ‘verse schepvis’ in een vriezer. Dranken in een koeling zijn logisch voor een supermarkt hartje stad. Net als de impulsaankopen tegenover de (slechts) twee kassa’s. Maar ook deze elementen lijken wat lukraak geplaatst. En dat voelt niet weldoordacht.
Kortom: in deze ‘speeltuin’ moet Boon al doende gaan fine tunen. De winkel laat op mij een ‘vlees noch vis’ indruk achter: er is veel, maar het komt over als een ratjetoe. Boon’s Markt maakt op dit moment een hoop rook, maar nog geen vuur. Ik hoop dat het lukt om de juiste aanpassingen te doen, anders komt Boontje wellicht om zijn loontje.
The Fixables 
The Fixables repareert smart phones en tablets in een transparante omgeving. Geen schimmige mannetjes of achterkamertjes meer waar louche figuren inferieure onderdelen in je nieuwe iPhone stoppen. Maar een soort ‘hakkenbar’ waar je device wordt gerepareerd terwijl jij je te goed doet aan een lekkere koffie. Voor de toonbank lijken de winkels van The Fixables op een koffiebar, erachter eerder op een behandelkamer van een tandarts.
The Fixables is in 2012 opgericht door de vrienden Ferry Timmer (creatief) en René Smit (salesman) en heeft inmiddels vier winkels en veertien medewerkers. Hun concept lijkt een gat in de markt.
De Fixables heeft een hoge feel good factor: de warme huiskamer met koffie, het persoonlijke contact én het feit dat veel medewerkers bij The Fixables hun plek op de arbeidsmarkt weer hebben gevonden. The Fixables leidt hun eigen personeel op, of eigenlijk doet Chris – de eerste medewerker - dit. Dit voelt als een zwakke plek, omdat het nu grotendeels afhankelijk is van één expert. Als het concept wordt uitgerold over Nederland (en wellicht onze buurlanden) is een 'Fixable Academy' een mogelijke stap.
Om op te kunnen schalen lijkt het tijd om een retailexpert erbij te halen, zodat de passie van de oprichters gecombineerd kan worden met de know how hoe op te schalen. Voor nu één stevige vlam en potentie om een groot vuur te worden.


Brouwerij Maximus
In tegenstelling tot de jaren ’80 waarin de grote brouwers alle kleine brouwerijtjes met speciaalbieren opslokten, is er nu veel ruimte voor brouwers van ambachtelijke bieren. En daar vaart Brouwerij Maximus wel bij. Begonnen als brouwers van een eigen speciaalbier (Pandora) ter ere van een jubileum van Kafé België (Utrecht) is het nu uitgegroeid tot een gevestigde brouwer van zes eigen merken met illustere namen als Brutus, Saison, Stout 6 en Stout 8. Daarnaast brouwen de mannen van Maximus verschillende (seizoensgebonden) tijdelijke bieren: gewoon omdat het kan en zo leuk is om te doen.
Je kunt Maximus’ bieren op veel plekken drinken, maar doe dat vooral een keer in de brouwerij zelf! Midden in het nieuwbouwgeweld van de Leidsche Rijn, staan de authentieke koperen ketels en dito brouwers in een het Maximus Proeflokaal. Maximus is here to stay en zeker twee vlammen waard!!

Ik als onderzoeker vraag me natuurlijk bij alles af ‘wat denkt de doelgroep hier eigenlijk van?’ en voel bij The Fixables en Boon’s Markt de grootste behoefte om met de doelgroep om tafel te gaan zitten ín de winkel(s) zelf. Bij The Fixables vooral om het concept te fine tunen en bij Boon’s Markt om de retailer in contact te brengen met de omwoners: hoe willen zij benaderd worden en wanneer verlaten zij hun eigen supermarkt om naar Boon’s te gaan? Gelukkig bestaan er voor dit soort interessante vraagstukken ShopPanels!

Marit Klooster
chief research
Ruigrok | Netpanel


Beelden van de vier besproken bedrijven

Marit Klooster

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken