Oplage-instituut HOI fuseert met NOM

Oplage-instituut HOI fuseert met NOM
  • Media
  • 17 nov 2014 @ 10:33
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikOnderzoekJournalistiekMediaPrint

De oplage-instituten HOI en NOM gaan per 1 januari fuseren. NOM wordt de overkoepelende naam voor de nieuwe organisatie die zowel bereik als oplage van dagbladen en tijdschriften rapporteert. De naam HOI blijft bestaan als keurmerk voor gecertificeerde oplage.

In de afgelopen maanden is er veel over gesproken (en lag HOI flink onder vuur), maar de organisaties melden maandagmorgen dat 'het vaststaat': HOI en NOM gaan per 1 januari 2015 fuseren. De besturen van beide organisaties zijn hierover tot overeenstemming gekomen. Onder de vertrouwde naam NOM gaat de nieuwe organisatie zowel bereik als oplage van dagbladen en tijdschriften rapporteren. 

Met ingang van januari zullen de activiteiten rond het verzamelen, controleren en rapporteren van oplagecijfers worden ondergebracht bij de Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Het samenbrengen van activiteiten rond oplage en bereik van dagbladen en tijdschriften moet leiden tot meer synergie voor mediamerken en een efficiëntere inrichting van de organisatie. Het bestuur van NOM wordt aangepast aan de nieuwe situatie.

Vanaf 1 januari zal een verdere vereenvoudiging van de registratie van print oplagecijfers worden doorgevoerd. Ook de publicatievorm zal per 2015 worden aangepast: de kwartaalrapporten komen te vervallen. Het kwartaalcijfer wordt vervangen door een Moving Annual Total (MAT). Dit MAT is een voortschrijdend gemiddelde van het oplagecijfer over het laatste jaar en wordt minimaal vier keer per jaar geactualiseerd. Eens per jaar worden de cijfers na accountantscontrole gecertificeerd.

NOM werkt op dit moment aan een nieuwe opzet voor het verzamelen en rapporteren van digitale oplage van dagbladen en tijdschriften.

De publicatie van de oplages over het derde en vierde kwartaal 2014 en jaarrapportage van de gecertificeerde cijfers over 2014 zullen nog op de huidige manier geschieden. Vanaf 2015 zal de oplageregistratie volgens de nieuwe standaard door NOM worden verzorgd.

HOI (Instituut voor Media Auditing) en NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) zijn onafhankelijke organisaties die cijfers publiceren over oplagen respectievelijk bereik van Nederlandse dagbladen en tijdschriften. Partners achter beide organisaties zijn NDP Nieuwsmedia, GPT (Groep Publiekstijdschriften), MVW (Media voor Vak- en Wetenschap), BVA (Bond van Adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus). 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken