Marketeer weet nog te weinig over search marketing

Marketeer weet nog te weinig over search marketing
  • Online
  • 6 mei 2014 @ 12:08
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekE-marketingZoekmachine

Search marketing heeft een belangrijke plek in de marketingmix, zegt 71 procent van de marketeers. Dit vertaalt zich in het budget voor search marketing, dat bij opdrachtgevers gemiddeld 26 procent van het digitaal marketingbudget is. Opvallend genoeg zegt de marketeer daarentegen het kennisniveau van search marketing onvoldoende te vinden.

Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer: Search marketing’, een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing. Het onderzoeksrapport is een vervolg op een eerdere editie uit 2012.

Groter budget
Het budget kent ook een stijgende lijn; in november 2012 heeft de DM Barometer het thema search marketing eerder onder de loep genomen. Toen gaf gemiddeld 54 procent van de opdrachtgevers en 75 procent van de bureaus aan dat het budget voor search marketing in 2013 zou stijgen. Ook nu geeft 36 procent van de opdrachtgevers en 54 procent van de bureaus aan dat het budget in 2014 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Matig kennisniveau
Het valt echter op dat marketeers het kennisniveau van search marketing bij de gemiddelde marketeer een onvoldoende geven. 58 procent vindt het kennisniveau matig of zelfs zwak. ‘Het is een grote verrassing dat het kennisniveau over search een duidelijke onvoldoende krijgt. Search is een belangrijk kanaal in de marketingmix en, vooral in Nederland, zeer volwassen geworden. Mogelijk onderschat de marketeer zichzelf en anders is het een uitdaging voor een ieder om meer kennis op te doen. De DDMA Commissie Search zet zich al langere tijd in om kennis te verspreiden via bijvoorbeeld praktische clinics, gastcolleges, het Friends of Search congres en de Search Vraagbaak. En blijkbaar is deze kennisdeling hard nodig’, aldus Jeffrey Bleijendaal van Ematters.

Inzet Google features
Aan de marketeers is ook gevraagd in hoeverre zij Google features gebruiken in hun search marketing activiteiten, zoals bijvoorbeeld webmaster-tools, Google+ en Google AdWords. De Google webmaster-tools worden door 60 procent van de opdrachtgevers gebruikt. Dit betekent dat 40 procent dit niet gebruikt. Google+ wordt door 35 procent van de opdrachtgevers toegepast. En qua Google AdWords mogelijkheden gebruiken organisaties vooral search campagnes (76%) en display advertising (67%). Jan Dirkzwager van SDIM: ‘Aangezien Google Analytics het meest gebruikte systeem is, blijft het vreemd dat maar liefst 40 procent van de opdrachtgevers aangeeft de data niet te gebruiken. Zeker ook gezien het feit dat organic keyword-data niet meer beschikbaar is in Google Analytics. Er is voor Google, de DDMA Commissie Search en de bureaus klaarblijkelijk nog veel aan kennisverspreiding te doen.’

Opvallende cijfers
In de DM Barometer is ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:
• 66 procent van de marketeers is het niet eens met de stelling ‘SEO stopt met bestaan en gaat over naar content marketing’.
• Linkbuilding is een ‘must’ voor het behalen van goede SEO-resultaten, vindt 70 procent van de marketeers.
• 82 procent van de marketeers is tevreden over Google AdWords.
• Twee op de drie marketeers is het eens met de stelling ‘Search zonder branding is een losing game’.

Rapport downloaden
Het volledige rapport en bijbehorende infographic is te downloaden. Wie een volgende keer aan een onderzoek wil deelnemen, kan zich hier aanmelden.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken