Smartphone speelt vooral rol bij last minute boeking

Smartphone speelt vooral rol bij last minute boeking
  • Online
  • 14 jun 2016 @ 16:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignonderzoekVerkoop

Reisaanbieders doen er goed aan het onlineboekingsproces te optimaliseren voor mobiele telefoons. Nederlandse consumenten gebruiken namelijk in toenemende mate hun smartphone voor het doen van reisboekingen via internet naarmate de geplande vertrekdatum dichterbij komt. Dat blijkt uit het Travel Flash Report van Criteo, specialist op het gebied van performancemarketing.

Waar consumenten bij een geplande vertrekdatum die meer dan twaalf weken in de toekomst ligt, slechts in vier procent van de gevallen een smartphone gebruiken, neemt dat aandeel toe tot 39 procent bij boekingen binnen 24 uur voor vertrek. Als ook de tablet wordt meegerekend, wordt zelfs de helft van alle Nederlandse lastminuteboekingen gedaan vanaf een mobiel device.

Bij boekingen tussen de 24 en 48 uur van tevoren vindt 22 procent van de boekingen plaats vanaf een smartphone, en bij boekingen die worden gedaan tussen twee dagen en een week voor vertrek, gaat het om twaalf procent. Opvallend is dat – hoewel het percentage smartphonegebruik voor het doen van onlineboekingen stijgt – het tabletaandeel nagenoeg gelijk blijft en bij een lastminuteboeking zelfs iets afneemt.

Tijd tussen boeking en vertrek
‘Online reisaanbieders die hun bezoekers geen goede mobiele ervaring bieden, lopen duidelijk kansen mis om op het laatste moment nog hotelkamer-, vliegtuig- of huurautoboekingen te ontvangen”, zegt Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Benelux & Nordics bij Criteo. “Bovendien zien we de trend ontstaan, dat consumenten steeds vaker meerdere devices gebruiken bij het doen van onlinereisboekingen waarbij zowel de desktopcomputer als de smartphone en tablet een grote rol spelen. Zelfs als de daadwerkelijke boeking wordt gedaan vanaf een pc, is het dus waarschijnlijk dat iemand zich eerst georiënteerd heeft op een mobiel device.’

Uit het Travel Flash Report blijkt verder dat het wereldwijde aandeel mobiele boekingen dat wordt gedaan vanuit een app, toeneemt. In het eerste kwartaal van 2016 werd bij adverteerders die zowel de mogelijkheid bieden om transacties te doen via het mobiele web, als in-app, 57 procent van de mobiele boekingen gedaan vanuit een app, tegenover 43 procent vanaf het mobiele web. Het percentage in-app-boekingen lag in de laatste drie maanden van 2015 nog op 54 procent, en vergeleken met anderhalf jaar geleden namen de boekingen vanuit een mobiele app zelfs toe met veertig procentpunten.

Van het totaalaantal onlinereisboekingen in Nederland ligt het percentage dat wordt gedaan vanaf een mobiele device, op 23 procent. Daarmee loopt ons land nog iets achter op het wereldwijde gemiddelde van 27 procent. Het volledige Travel Flash Report, met wereldwijde inzichten uit verschillende landen, is hier te vinden.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken