Social Highlights februari 2017

Social Highlights februari 2017
  • Online
  • 1 mrt 2017 @ 09:00
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Trends

Februari was de maand van Beyoncé, de headbangende paarse vogel en Kamergotchi. Dit en nog meer social highlights van de afgelopen maand hebben wij van Isobar | Social Embassy weer voor je op een rijtje gezet.

Socialmediagebruik in Nederland
BuzzCapture doet jaarlijks onderzoek naar het socialmediagebruik in Nederland. Ook in 2017 is WhatsApp het grootste platform, op de voet gevolgd door Facebook. Instagram en Snapchat groeien ondertussen flink door. Benieuwd naar alle facts & figures? Je kunt het artikel hier bekijken.

Facebook
De meeste ontwikkelingen komen van Facebook deze maand. Zo werden de kwartaalcijfers van Q4 2016 bekendgemaakt. En ze liegen er niet om: met 1,23 miljard (!) dagelijkse gebruikers op 31 december 2016 kan Facebook terugkijken op een mooi kwartaal.

Naast cijfers was er meer nieuws. Zo was er een grote update rondom de auto-play functie van video’s. Eerst begonnen video’s nog automatisch geluidloos, na de update staat het geluid van alle video’s standaard aan. Nu het geluid van Facebook video’s belangrijker wordt, worden er ook deals gesloten met grote platenlabels. Op die manier kan straks iedereen auteursrechtelijk beschermde muziek in video’s gebruiken.

Nog meer updates: deze maand werd aangekondigd dat kunstmatige intelligentie zal worden ingezet om je feed op te schonen. Zo kunnen de lokale normen en waarden meer gerespecteerd worden. Verder wordt er bij Facebook geëxperimenteerd met een functie waarbij je op afbeelding kunt zoeken. Verder introduceerde het platform Facebook Jobs en komt het mogelijk met een eigen TV app.

Leuk nieuws: de vrolijke stickers werden verder uitgebreid. De headbangende paarse vogel was vollop terug te zien in de reacties. En last but not least: Facebook test met pop-up posts. Berichten van vrienden of posts waarin je getagd wordt verschijnen als een Messenger-bericht op je scherm.

Ook interessant nieuws voor adverteerders. Het komend jaar zal er nog gedetailleerder worden gerapporteerd op impressieniveau, zo kun je straks zien hoeveel milliseconden een ad te zien was op het scherm. Mooie ontwikkeling! En meer advertisingnieuws. Er werd ook een nieuwe update van het advertentiebeleid bekendgemaakt. Discriminatie op basis van huidskleur, nationaliteit, religie, leeftijd, geslacht, seksuele oriëntatie, genderidentiteit, burgerlijke staat, handicap en medische of genetische aandoening worden niet getolereed van adverteerders. Check hier voor een aantal voorbeelden.

Instagram
Het platform introduceert het uploaden van meerdere foto’s en video’s in één post. Ook bij carousel ads wordt het mogelijk om 10 foto’s te uploaden. De update is direct beschikbaar voor iedereen. We zijn benieuwd naar de eerste resultaten!

Twitter
En dan Twitter-nieuws. Het platform kondigde namelijk een safety update aan die gebruikers meer mogelijkheden geeft om Tweets die niet in de haak zijn te rapporteren. Zo worden er betere en relevantere zoekresultaten getoond, kunnen er niet zomaar nieuwe ‘abusive accounts’ worden aangemaakt en worden ‘low quality’ Tweets ingeklapt. Verder blijft Twitter zich inzetten tegen online pesten. Hoe? Het bereik van pestkoppen wordt beperkt, waardoor de tweets minder zichtbaar zijn. Prima ontwikkelingen wat ons betreft!

Snapchat
Bij Snapchat zitten ze ook niet stil. Zo lanceert het platform Snapcodes voor bedrijven, waarmee je unieke content in de app kunt openen. Heel interessant! Ook kondigde Snapchat aan om met slimmere lenzen te gaan werken. Hierdoor kun je niet alleen jezelf in een mooi jasje steken, maar ook een filter over objecten en landschappen zetten.

En we schreven er al eerder over, de beursgang van Snapchat. Snapchat gaat als SNAP naar de beurs en dus wordt er volop gespeculeerd. Zo wordt de waarde van het bedrijf geschat op 25 miljard dollar, zal een aandeel net zo veel kosten als een bioscoopkaartje waarmee het bedrijf 3 miljard dollar hoopt op te halen. Stay tuned!

WhatsApp
Opvallend nieuws van WhatsApp. Na Facebook en Instagram, neemt ook WhatsApp de Stories functie van Snapchat over. Bij WhatsApp Status kunnen gebruikers foto’s, filmpjes, teksten, gifjes en smileys delen, die na 24 uur automatisch weer verdwijnen.

WhatsApp rolde deze maand nog een aantal nieuwe functies uit. Zo komt de app met een service waarbij gebruikers elkaar live kunnen volgen en zijn ze bezig met een functie waarbij het mogelijk wordt om berichten in te kunnen trekken. Hierdoor worden berichten niet alleen uit je eigen chat, maar ook uit die van de ontvanger gewist. Handig!

YouTube
Ook bij YouTube zitten ze niet stil. Dat livestreaming hot is wisten we al, hoogtste tijd voor YouTube om deze functie uit te rollen. De functie is in eerste instantie beschikbaar als je minimaal 10k subscribers hebt op je kanaal. Maar, wachten wordt beloond. De roll-out komt er vanzelf aan voor iedereen!

Meer nieuws van YouTube, want vanaf 2018 zijn de “unskippable” 30 seconden advertenties voorafgaand aan een video verleden tijd. Pre-rolls zullen blijven bestaan, maar in kortere versies én je kunt ze overslaan.

Er was meer in februari:
* Beyoncé beats Insta! Met haar foto waarin ze haar zwangerschap aankondigd verbrak Beyoncé een Instagram-record: in korte tijd kreeg het bericht de meeste likes op Instagram.
* Kamergotchi is een hot-item op social!
* Valentijnsdag betekent inhaken!
* Tijdens de aankomende verkiezingen wordt Twitter weer volop ingezet door politici. Deze monitor peilt de politieke stemming op het platform.
* De app Peanut is de nieuwe Tinder voor moeders.
* Bol.com lanceert augmented reality app.
* Hier lees je waarom je moet inzetten op vertical video.
* Lego introduceert een sociaal netwerk voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar.
* Na het succes van LINDA.tv start ook Albert Heijn met een eigen tv-app.
* Unieke sportervaring: een tenniswedstrijd in 360 en voetbal kijken in VR.
* Hier lees je hoe modemerken WhatsApp omarmen als communicatietool.

Zó, weer helemaal up-to-date! See you next month!

Deze bijdrage is geschreven door Josette Bijl, Social Media Manager bij Isobar | Social Embassy. 

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken