Festivalbezoek in de lift, museum blijft populair
- Sponsoring
- 4 jul 2016 @ 09:46
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekEvenementKunst & CultuurEntertainment
- 4 jul 2016 @ 09:46
- Redactie Sponsoring
Museumbezoek staat met stip op nummer één als favoriete culturele uitje, ook voor deze zomer. Dat geeft 37% van de Nederlanders aan. De populariteit van festivalbezoek neemt toe. Bijna de helft van de jongeren van 18 tot en met 34 jaar verkiest een bezoek aan een festival boven een museum.
Dit blijkt uit het tweejaarlijkse cultuuronderzoek onder 1.700 Nederlanders boven de 18 jaar, van onderzoeksbureau SAMR naar de participatie en de waardering van cultuur door Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland.
Uitgaven aan cultuur gestegen
Sinds 2014 besteden Nederlanders 10% meer aan culturele uitjes. Bij eenzelfde onderzoek van de BankGiro Loterij in 2014 gaven Nederlanders aan gemiddeld 180 euro per jaar te besteden aan cultuur. Nu zegt men 198 euro uit te geven. Nederlanders maken gemiddeld 4,7 culturele uitjes per jaar, maar zouden bijna dubbel zoveel keer (9,2 uitjes per jaar) eropuit willen gaan. 37% van de Nederlanders geeft aan dat de kosten hen weerhoudt om meer culturele uitjes te ondernemen.
Utrechters zijn het meest bereid om heel Nederland door te reizen voor een cultuuruitje en maken met een gemiddelde van 5,6 de meeste culturele uitjes per jaar. Daartegenover staan de Zeeuwen, die er met 3,5 uitjes per jaar het minst op uit trekken. Gekeken naar de tevredenheid over het aanbod in de provincie, is de helft van de Nederlanders (51%) tevreden. De Noord-Hollanders zijn het meest tevreden (60%) en de Flevolanders het minst (18%).
Hier een aantal interessante uitkomsten van het SAMR-onderzoek:
- Vrouwen gaan het liefst naar musicals (38%); mannen naar musea (40%).
- Mannen besteden per jaar gemiddeld 221 euro aan culturele uitjes; vrouwen 171 euro.
- Vrouwen zouden meer culturele uitjes per jaar willen maken dan mannen. Vrouwen willen gemiddeld 10,4 uitjes maken; mannen 8,0.
- Meer dan de helft van de mannen (55%) is tevreden over het culturele aanbod in zijn provincie, tegenover 48% van de vrouwen.
- Het meest favoriete museum is het Rijksmuseum in Amsterdam, op afstand gevolgd door het Nederlands Openluchtmuseum en Naturalis Biodiversity Center.
- De grootste ergernissen bij een dagje uit zijn de dure entree (38%), drukte (35%) en asociale mensen (26%).
- Men geeft bij een cultuuruitje het meest uit aan entree (61%), gevolgd door horeca (17%) en vervoer (12%).
Cultuur laagdrempeliger maken
Om cultuur voor een grote groep Nederlanders toegankelijk te maken, heeft de BankGiro Loterij afgelopen maand de BankGiro Loterij VIP-kaart geïntroduceerd. Deze kaart geeft gratis toegang tot 50 musea en korting op dagjes en avondjes uit, zoals op kaartjes voor theater, musicals, dierentuinen, festivals en concerten. Kaarthouders maken bovendien kans op het bijwonen van exclusieve evenementen en arrangementen. Alle ruim 530.000 deelnemers van de BankGiro Loterij krijgen deze kaart thuisgestuurd. De kaart is geldig zolang men meespeelt.
Bekijk hieronder een uitgebreide infographic van het onderzoek.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- evenementen
- festivals
- uitgaan
- onderzoek
- BankGiro Loterij
- dagje uit
- SAMR
- museum
- cultuurloterij
- entertainment
- cultuur
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing