Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega

Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
  • Algemeen
  • 11 aug 2025 @ 08:27
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Kunstmatige intelligentie die samenwerkt in plaats van automatiseert en biohacking voor een langer leven: het zijn slechts enkele van de thema’s die centraal stonden tijdens de eerste editie van SXSW London in juni.

Het festival publiceerde zijn allereerste Trend Report met acht toekomstbepalende inzichten voor leiders in technologie, marketing, gezondheid en maatschappij. Tijdens het zesdaagse evenement in Shoreditch kwamen ruim 20.000 bezoekers uit 85 landen bijeen op 34 locaties, waar meer dan 500 talks, 600 muziekoptredens en 114 film- en tv-vertoningen plaatsvonden. Het rapport vat honderden uren aan sessies samen in acht thema’s die relevant zijn voor professionals die vooruit willen kijken.

De opkomst van agentic AI – systemen die autonoom kunnen samenwerken met mensen – werd unaniem gezien als de volgende grote stap in AI. ‘AI moet niet alleen als automatiseringsmiddel worden gezien, maar als digitale teamgenoot’, stelt het rapport. Organisaties worden opgeroepen nu te investeren in vertrouwen, ethiek en skills.

Ook marketing kreeg een stevige update. Zo ligt de toekomst bij community-gedreven merken die écht samenwerken met hun doelgroep. ‘Loyaliteit ontstaat door deelname, niet door bereik en in een tijd van versplinterde aandacht grijpen merken terug op fysieke ervaringen: tastbaar, gedeeld en betekenisvol. Opvallend was de opmars van gezondheidstechnologie en biohacking. Wearables, gepersonaliseerde behandelingen en DIY-biotech beloven een toekomst van proactieve zorg, mits ethische kaders en systemen gelijke tred houden.

Ten slotte stelt het rapport dat autoriteit en invloed verschuiven van perfectie naar echtheid. ‘Creators worden de vertrouwde stemmen van nu’, klinkt het. Merken wordt aangeraden om co-creatie en eerlijke vergoedingen centraal te stellen in hun influencerstrategieën. De eerste Europese editie van SXSW heeft laten zien dat toekomstdenken is geen niche meer is, maar bittere noodzaak. En wie voorop wil blijven, moet technologische vooruitgang koppelen aan maatschappelijke relevantie.

De tweede editie van SXSW London vindt plaats van 1 t/m 6 juni 2026, opnieuw in Shoreditch. Download het trendrapport hier.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken