Douane opent ‘Cabinet of Customs Curiosities’ om vakantiegangers te waarschuwen voor verboden souvenirs
.jpg)
- Content
- 11 aug 2025 @ 16:31
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 11 aug 2025 @ 16:31
- Imke Walenberg
De Douane lanceert deze zomer een opvallende campagne om reizigers bewust te maken van wat ze wél en vooral níet mogen meenemen uit het buitenland. Onder de titel Cabinet of Customs Curiosities presenteert de overheidsdienst een rariteitenkabinet vol bijzondere, soms bizarre in beslag genomen souvenirs: van koraal en slangenleren laarzen tot complete berenhuiden en zelfs olifantenpoten.
'Het is ongelooflijk wat we soms aantreffen in koffers,' zegt Ruth Ellerbroek, Senior Communicatieadviseur bij de Douane. 'Met dit rariteitenkabinet kunnen we mensen op een aansprekende manier informeren over de regels.'
Het kabinet is vormgegeven in donker gelakt hout en geïnspireerd op de klassieke curiositeitenkabinetten uit de 16e tot 18e eeuw. In de campagne worden de objecten in renaissance-stijl uitgelicht via online video’s, social content en fotografie voor digitale out-of-home (DOOH). De beelden zijn de hele zomer te zien op luchthavens in Amsterdam, Rotterdam/The Hague en Eindhoven. Meer achtergrondinformatie over de objecten staat op de campagnewebsite.
Nieuwsgierigheid prikkelen
De creatieve uitvoering kwam tot stand in samenwerking met digitaal bureau Monks. Creative Director Nick Philipse legt uit: 'We zochten een manier om de vaak droge douaneregels op een fascinerende manier onder de aandacht te brengen. Een rariteitenkabinet is van oudsher bedoeld om nieuwsgierigheid te prikkelen en gesprekken te starten, precies wat we hier willen bereiken.'
Met het Cabinet of Customs Curiosities wil de Douane reizigers niet alleen waarschuwen voor de risico’s van verboden goederen, maar ook inspireren tot bewustere keuzes.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN wil ouders en kinderen online dichter bij elkaar brengen
- Begrijpelijke fraudevoorlichting met Oplichtings ABC
- Albelli kiest TikTok voor zomerse merkactivatie
- Artis en Natwerk brengen queer natuur tot leven met Pridevlag
- Douane opent ‘Cabinet of Customs Curiosities’ om...
- Jacht op de Grand Prix Content Marketing Awards geopend
Laatste Nieuws
- Jacht op de Grand Prix Content... 12-08-2025
- Douane opent ‘Cabinet of Customs... 11-08-2025
- Albelli kiest TikTok voor zomerse... 05-08-2025
- Begrijpelijke fraudevoorlichting met... 04-08-2025
- Artis en Natwerk brengen queer... 30-07-2025
- KPN wil ouders en kinderen online... 30-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers