Meer doen met data in het mkb: het kan!

Meer doen met data in het mkb: het kan!
  • B2b
  • 24 mei 2016 @ 10:13
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Big dataOnderzoekLeadgenerator

Nederlandse mkb-ondernemingen die hun zakelijke beslissingen baseren op de uitkomsten van big data-toepassingen, zijn bijna tweemaal zo vaak positiever over hun financiële toekomst als mkb-bedrijven die niet vertrouwen op uitkomsten van big data-analyses. Dat bleek uit een onderzoek dat Microsoft in samenwerking met Ipsos MORI liet uitvoeren onder 6.200 mkb-werknemers en 482 beslissers in twintig landen, waaronder Nederland.

Het onderzoek liet ook zien dat datagedreven mkb’ers vaker verwachten in het komende jaar met nieuwe producten of diensten te komen (42 tegenover 37 procent).

Hoe big is big?
Over big data bestaan in het mkb wellicht nog misverstanden of vooroordelen. Het zou gaan om enorme volumen data die met peperdure tools worden geanalyseerd en in fraaie rapporten weergegeven. Dat kan natuurlijk, maar het hoeft niet. Ook een kapper of slager kan met klantgegevens aan de slag en meer omzet genereren als hij of zij bijvoorbeeld weet wie zijn of haar beste klanten zijn. Die zijn te benaderen met speciale acties of aanbiedingen.

De juiste mindset
Het gaat om je mindset als mkb’er. Het gaat erom dat je actief zoekt naar manieren om met de data die je binnen je bedrijf verzamelt, aan de slag te gaan. Denk om te beginnen aan de volgende voorbeelden: ik noemde net al klantgegevens. Daar is, zoals gezegd, veel informatie uit te halen, waar je iets mee kunt doen. Benader verschillende groepen actief op basis van data met relevante aanbiedingen, lever extra service en verhoog daardoor de kantloyaliteit. Het onderzoek liet zien dat van de ondervraagde Nederlandse mkb-bedrijven die vertrouwen op het gebruik van data, zestig procent zich succesvol richt op het werven van nieuwe klanten. Bij de bedrijven die niet gebruik maken van data, ligt dat percentage op slechts 33 procent. Verder geven datagedreven ondernemingen vaker aan bestaande relaties goed te kunnen onderhouden: zestig procent, tegen 44 procent van de bedrijven die dat niet doen. 

Train je medewerkers
In de tweede plaats is het verstandig om medewerkers te trainen in het omgaan met data. Slim omgaan met techniek en data kan helpen bij het zien van kansen en mogelijkheden, en bij het nemen van de juiste beslissingen. Ons onderzoek liet zien dat 48 procent van de Nederlandse datagedreven mkb-ondernemingen gebruik maakt van technologie om de productiviteit te verhogen, tegen 22 procent van de bedrijven die geen inzicht heeft in data. Ook zijn ondernemingen die vertrouwen op data, vaker geneigd om te zeggen dat technologie ervoor heeft gezorgd dat de werknemersvaardigheden erop vooruitgingen (55 %tegen 41 %). Dat zijn duidelijke cijfers.

Innoveren
Tot slot kun je data gebruiken om nieuwe producten, diensten of bedrijfsmodellen te initiëren, waardoor je een voorsprong kunt nemen op je concurrenten. Van de op data vertrouwende mkb’ers in Nederland is 64 procent ervan overtuigd dat digitale technologie hen helpt innovatiever te zijn, tegenover 59 procent van de bedrijven die data niet in hun voordeel gebruiken. Bedenk dat het grootste hotelbedrijf ter wereld – Airbnb – zelf geen kamers heeft, en het grootste handelsbedrijf – Alibaba – geen voorraden aanhoudt. De mensen achter deze bedrijven zagen kansen om met technologie nieuwe modellen te bedenken, die een enorme groei laten zien.

Durf te experimenteren
Veel mkb’ers zien zeker mogelijkheden om meer te doen met hun data. Het ontbreekt hen echter vaak aan de juiste kennis en skills. Daarom is het belangrijk én stapsgewijs te werk te gaan én te experimenteren. Daarbij is het raadzaam de volgende vier adviezen op te volgen.

  • Maak de stap naar cloud computing. Dan heb je geen zorgen meer over veiligheid, beheer, updates en patches, en houd je tijd over voor de zaken die er echt toe doen.
  • Bewaar zoveel mogelijk data en probeer trends te ontdekken en ideeën op te doen, bijvoorbeeld in klantdata.
  • Zorg voor een up-to-date website. Die is hét visitekaartje van je bedrijf. De site moet actueel, relevant en responsief zijn.
  • Durf te experimenteren. Stel je bijvoorbeeld voor wat een killer-app zou zijn voor jouw bedrijf.
  • Begin klein en bouw alles langzaam op. Rome is ook niet in één dag gebouwd.

 

Gastblogger: Ron Augustus (48) is directeur zakelijke markt bij Microsoft Nederland. Samen met zijn team inspireert Ron dagelijks mkb bedrijven die willen groeien in het digitale tijdperk. De focus ligt hierbij op de manier waarop organisaties zichzelf opnieuw kunnen uitvinden en voorop kunnen blijven lopen ondanks groeiende concurrentie. Ron werkt sinds 2011 bij Microsoft en zat daarvoor in het management van Oracle. Linkedin profiel. Ron Augustus. Meer blogs van Ron staan hier.  

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken