[column] Top 10 marketingtrends? Pas op, marketeers!

[column] Top 10 marketingtrends? Pas op, marketeers!
  • B2b
  • 25 jan 2023 @ 08:04
  • Link
  • Vincent de Pooter
    Vincent de Pooter

    Chief Marketing Officer
    Company.info
  • Geen tag

Aan het begin van ieder jaar horen we als marketeers weer van de trendwatchers wat de nieuwste trends zijn. Marketeers zouden in 2023 gaan investeren in CX, always-on marketing, personalisatie, user en AI gegenereerde content en het uitbreiden van first party data.

Gartner vult daarbij aan dat marketing meer dan ooit gericht moet zijn op digitale groei. En we moeten onze merkwaarden nog beter overbrengen op onze klanten. En hoe gaan we dat doen? Zonder growth marketeers gaat het niet lukken en agile is hoe we werken.

Natuurlijk herkent elke marketeer zich in één of meerdere van deze trends en het is altijd nuttig om te horen wat er speelt in het vakgebied. Ook zijn we gewend aan alle buzzwords in de marketingwereld, die vaak in volle vaart aankomen, maar waarvan er veel ook snel weer uit beeld raken.

Maar hoe ga je als marketeer om met al die trendwatchers en trends? Gebruik je ze om je plannen te toetsen? Helpen ze je om meer budget te krijgen?

Inspireert het jou en je marketingteam om nog betere resultaten te halen? Of word je er onrustig van, omdat een aantal trends voor jou nog te vroeg komt? Hierbij enkele praktische tips:

  1. Weet waar je staat

Waar sta je precies met je afdeling? Heb je alle basics op orde en ben je toe aan fancy nieuwe dingen? Zelfs voor de meer volwassen marketingafdelingen is een deel van de trends nu niet opportuun. Zo ga je geen AI chatbot implementeren als je nog volop bezig bent om je website op het juiste niveau te krijgen. Dus je doet er goed aan om de balans op te maken aan de hand van enkele belangrijke ingrediënten voor marketingsucces:

  • Team: heb je alle benodigde skills in jouw team? Indien nee, heb je bureaus langszij die het gewenste totaalplaatje helpen invullen?
  • Proces: is jouw marketingafdeling een draaiende machine? Heb je het juiste ritme waarin je campagnes doet? Heb je een eenduidige aanpak voor terugkerende zaken zoals go-to-market van nieuwe producten? Is er sprake van lerend vermogen?
  • Systemen/ tools: heb je alle tools beschikbaar om te doen wat je wil doen? En doen de tools wat ze moeten doen? Haal je er voldoende rendement uit?
  • Inzicht: heb je jouw markt en klanten scherp in beeld? Heb je zicht op het rendement van je marketinginspanningen? Welke inzichten ontbreken nog en waarom?
  • Data: Heb je de juiste contactgegevens van je klanten en belangrijkste prospects? Wat mis je om ze te kunnen bereiken via de juiste kanalen? Ben je compliant met wetgeving voor alle data die je in huis hebt?

Investeren in nieuwe marketingtoepassingen vraagt vaak om aanpassingen in bestaande processen en systemen. Dus check goed of je die impact aankunt en of je niet eerst enkele basics op orde moet brengen voordat je met iets nieuws begint.

  1. Volg je eigen koers

Al weet je waar je staat, dan nog heb je de kans om de verkeerde keuzes te maken. Veel marketingtrends zijn geïnitieerd door leveranciers. Deze benutten trendrapporten om vooral het domein waarin ze oplossingen bieden te hypen. En heb je eenmaal een leverancier in huis die een breed scala aan marketingoplossingen biedt, dan is de verleiding groot om nieuwe apps aan te schaffen. Zorg dat je zelf in regie blijft en stel eerst vast wat je wil bereiken en hoe je dat gaat organiseren. Pas daarna kijk je naar nieuwe tools om te automatiseren.

  1. Van blijven investeren naar integreren

We kochten de laatste jaren massaal nieuwe tools: analytics, chatbots, social media marketing, DMP’s, CDP’s, social selling, content creators, etc. Veel van deze tools zijn rijk aan data, maar nog te vaak staan ze als losse silo’s naast elkaar met incomplete en vervuilde data. In plaats van nieuwe tools aanschaffen, investeer je beter in de integratie van je huidige tools. Zorg dat je een eenduidig klantbeeld hebt over al je tools heen, zoals bijvoorbeeld je CRM en marketing automation. Zo maak je je customer journeys sluitend en creëer je scherpe inzichten in de hele funnel.

  1. Trends in jouw markt belangrijker dan marketingtrends

Laat je inspireren door marketingtrends, maar geef absoluut prioriteit aan trends in jouw markt. Wat gebeurt er precies bij jouw doelgroep? Wordt deze groter of kleiner? Welke verschuiving in behoeften zie je? En specifiek bij je klanten? Heb je veel klanten die geraakt worden door één of meerdere van crises? Is jouw marketingfocus goed in lijn met datgene waar jouw doelgroep en klanten nu om vragen? Het is een turbulente tijd en als we iets weten uit het verleden is dat we juist onze klanten moeten koesteren in deze tijden. Dus maak je klantinteracties een prominenter onderdeel van je plan. Schaaf daarnaast aan je proposities zodat ze perfect aansluiten op actuele behoeften. Dynamiek in je markt biedt vaak kansen om je te onderscheiden van concurrenten. En tenslotte bedank en beloon je klanten voor het feit dat ze klant zijn en bezorg ze een glimlach.

En wat doe ik zelf als CMO dit jaar? Natuurlijk lees ik de trends en ben ik benieuwd wat mijn vakgenoten doen. Belangrijker nog: in april bestaan we 25 jaar. Dat is een mooi moment om onze klanten een glimlach te bezorgen met een groots klantevenement. Valt dit onder de trend ‘customer engagement’? Geen idee, maar die glimlach is waar het om gaat in marketing en dat evenement met klanten is waar ik het meest naar uitkijk dit jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vincent de Pooter

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken