Geen Epica d'Or of goud voor Nederland
- Bureaus
- 22 nov 2013 @ 18:50
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 22 nov 2013 @ 18:50
- Redactie Online
Het is de Nederlandse bureaus helaas niet gelukt een van de felbegeerde Grand Prix of gouden Epica 2013 binnen te slepen. Wellicht dat een van de Nederlandse inzendingen, waaronder voor DELA van Ogilvy, volgende week alsnog wordt bekroond. Dan beslist de Epica organisatie namelijk over de zilveren en bronzen winnaars, zonder invloed van de internationale jury. Grote winnaar was dit jaar wederom Frankrijk dat 15 keer goud binnensleepte. De Epica d’Or, de Grand Prix voor outstanding creative work gingen uiteindelijk na zwaar juryberaad naar Y&R in Namibië, Havas in Turkije, Ogilvy in Tunesië en &Co in Denemarken.
Door Sjaak Hoogkamer vanuit Parijs
Vooral de laatste Epica d’Or was een heuse kraker, omdat de jury zeer lang verdeeld bleef over de keuze tussen de Volvo campagne - waaronder de ‘split’ met acteur Jean Claude van Damme staand tussen twee Volvo trucks – en de uiteindelijke winnaar bureau &Co uit Denemarken die drie indrukwekkende films draaide met ook een acteur, Christopher Walken voor Jack&Jones. Y&R in Namibië scoorde een Epica d’Or voor een printuiting voor Landrover onder de titel ‘Bookshelf’ en Ogilvy Tunesië wist te overtuigen met een commercial waarin de fans van voetbalclub C.S. Hammam Lif, verbannen uit hun stadion vanwege politieke redenen, hun elftal vanuit huis steunen dankzij mobiele apps die op afstand toch voor gejuich zorgden.
Nederlandse bureaus die hadden ingezonden voor de Epica waren ondermeer het genoemde Ogilvy, Achtung!, Alfred, Cheel (Samsung campagne), BSUR, FHV BBDO en Wieden+Kennedy (met de PS4 film). Met in totaal 3.397 inzendingen is het, zeker nu ik het zelf als jurylid heb ondergaan, een hell of a job om boven het internationale creatieve geweld uit te stijgen. Het is wellicht een dooddoener, maar het zet je als bureau wel op scherp.
In de volgende MarketingTribune een display van het werk dat met goud is bekroond. Hieronder alvast twee winnaars van de Epica d’Or.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ONADAILY BASIS (ODB), de Nationale... 14-05-2024
- Cannes Lions benoemt Unilever tot... 13-05-2024
- Start campagne 'iDeal wordt nog wat... 13-05-2024
- Lemon laat koala kinderen roepen 10-05-2024
- De marketingtransfers van week 19,... 10-05-2024
- Dutch Creativity Awards 2024: 100... 09-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing