Inspiratie en tips voor contentmarketing schrijvers
- Content
- 17 feb 2015 @ 11:08
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - OnderzoekTrendsBranded content
- 17 feb 2015 @ 11:08
- Connie Lohuis
Ook al speelt video in content een steeds grotere rol toch blijven woorden een belangrijke rol spelen. Zelfs als script van een video. Emily Smith, content writer en editor bij EnVeritas Group zegt: ‘Hoewel je het schrijven van content kunt bekijken als het spanningsveld tussen creativiteit en de bedrijfsdoelstellingen, vind ik niet dat het of-of is. Als wij content schrijven volgen we best practices omdat we onze doelgroep echt proberen te raken. Het is een wals tussen strategie en inspiratie.’
Smith kwam na het interviewen van een aantal collega’s tot de volgende inzichten:
Goeie schrijvers lezen, stellen vragen, passen aan en hebben er plezier in
• Een schrijver is iemand voor wie schrijven moeilijker is dan voor andere mensen. Thomas Mann
Verschillenden van mijn collega’s noemden dit rijtje kwaliteiten, en de liefde voor het geschreven woord is het gemeenschappelijke element. De passie om technisch en artistiek goed te schrijven. Alle schrijvers noemen het belang van lezen – sommigen zeggen zelfs dat schrijven gewoon jatten van andere schrijvers is. En zonder nieuwsgierigheid gaat het niet. Goede schrijvers observeren, vragen, denken na, verplaatsen zich in andermans schoenen en spelen de advocaat van de duivel.
Goed schrijven is precies, doelgericht, prikkelend en ontroerend
• Goed schrijven is als een raamkozijn. George Orwell
Laten we eerst eens kijken wat goed schrijven niet is – zinnen als ‘Dit restaurant heeft zowel een gezellige sfeer als een veelzijdige menukaart’. Het klinkt best geraffineerd en gebruikt intelligente en aansprekende bijvoeglijke naamwoorden. En ja, ik heb dit soort zinnen zelf ook meer dan eens geschreven. Maar deze tekst zou over elk willekeurig restaurant kunnen gaan. Het doet niets om ons te informeren, onze aandacht te vangen of een indruk in ons geheugen achter te laten.
In plaats daarvan geven goede schrijvers hun lezers een beeld van het onderwerp door precies te zijn. Dit omvat zowel nauwkeurigheid, als gevoel voor detail, en dat zo beknopt mogelijk. Goede schrijvers zijn doelgericht omdat ze begrijpen voor wie ze schrijven. Maar je doelgroep begrijpen betekent niet dat je ze moet vertellen wat ze al weten of gewend zijn te horen. Je moet ze prikkelen. Zeker op het internet met zijn moordende competitie moet jouw geschrijf de aandacht trekken en reacties uitlokken.
Natuurlijk, ik heb het hier over goed schrijven in het algemeen, en ik zie overeenkomsten in de verschillende schrijfopdrachten. Maar ik realiseer me wel dat het beschrijven van een hotelkamer iets anders is dan het schrijven van een kort verhaal.
Het schrijven van goede content is gericht op de behoeften van de doelgroep, wordt beoordeeld vanuit bedrijfsdoelstellingen en aangepast aan de overwegingen van de SEO
• Ik besloot te schrijven voor mijn lezers, niet om meer lezers te vonden voor mijn geschrijf. Seth Godin
Met het schrijven van content zul je niet de Prijs van de Nederlandse Letteren verdienen, omdat er een andere reden aan ten grondslag ligt. Creatief schrijven ontstaat uit de persoonlijke wens om een eigen visie neer te leggen, terwijl het schrijven van content zijn oorsprong vindt in de doelstellingen van een organisatie en de doelgroep van die organisatie: wat zouden zij willen – en moeten – weten? Wat zijn hun gedachten nu? En gaan we die te lijf of willen we ze erin bevestigen?
Het schrijven van goede content is een wisselwerking van inspiratie en techniek
• Goed schrijven geeft energie, waarover ook. Marilyn Hacker
Even terug naar inspiratie en techniek. Goede schrijvers vinden hun inspiratie in de bijzonderheid, de plaats of de unieke aard van hun onderwerp. De techniek om die inspiratie te ontdekken en door te geven aan je lezer zit hem in de concrete details. Goede schrijvers perfectioneren hun plaatje met specifieke details over de verschijningsvorm, de achtergrond, de makers of de gebruikers. Het liefst zouden ze de klant ondervragen, maar als ze niemand kunnen vinden om hun vragen aan te stellen, stellen ze die aan zichzelf en doen ze er alles aan om antwoorden te vinden..
Vraag jezelf eens af hoe jij de details onthult, hoe jij je tekst fris houdt, het doel respecteert. Je wordt er een (nog ) betere schrijver van. Tot zover de tips van Emily Smith. (Bron: EnVeritasGroup)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing