[handelsmissie] Spar breidt in India uit tot 25 hypermarkten

[handelsmissie] Spar breidt in India uit tot 25 hypermarkten
  • Food-en-retail
  • 5 jun 2015 @ 13:59
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkWinkelen

De van oorsprong Nederlandse Spar, grootste foodretailer ter wereld, heeft significante groeiplannen aangekondigd in India. Spar breidt het huidige aantal winkels verspreid over India uit tot 25 hypermarkten en daardoor verwacht de keten het aantal medewerkers eind 2017 te hebben verdubbeld van 2.500 tot ongeveer 5.000. Deze aankondiging werd vanochtend gedaan tijdens een bezoek aan een Spar Hypermarkt in New Delhi door minister-president Rutte, staatssecretaris Dijksma, ambassadeur Stoelinga en andere regeringsleden van de handelsmissie.

Spar International heeft onlangs aangekondigd een wereldwijde omzet van € 31.9 miljard te hebben gerealiseerd met 12.300 winkels gevestigd in 40 landen. Het bedrijf werkt samen met zelfstandige winkeliers om wereldwijd expertise te delen en zo het concurrentievermogen van haar partners wereldwijd te verhogen en internationaal te bouwen aan het merk. Spar heeft zich gespecialiseerd in het opzetten van een efficiënte toeleveringsketen in ontwikkelingsgebieden en -landen zoals India. Het resultaat is betere doorstroom van goederen afkomstig van locale boeren en producenten naar de winkels. In India steunt het bedrijf op deze manier ruim 4.000 lokale producenten.

Vorig jaar augustus heeft Spar International de Indiase markt betreden door het aangaan van een partnership met Max Hypermarkets. In korte tijd zijn er 16 Spar Hypermarkten succesvol heropend en er zijn plannen om in 2015 vier extra winkels te openen. Alle Spar Hypermarkten bieden een uitgebreide selectie van zowel levensmiddelen als andere producten tegen concurrerende prijzen. Spar India verwacht dat de omzet in 2019 € 300 miljoen bereikt.

Tijdens zijn bezoek sprak minister-president Rutte: 'onze handelsmissie naar India heeft tot doel om kennis uit te wisselen en de samenwerking tussen Nederlandse en Indiase bedrijven te versterken. Het is dan ook mooi om te zien dat een bedrijf als Spar, dat meer dan 80 jaar geleden is ontstaan als samenwerking tussen Nederlandse winkeliers en groothandelaren, inmiddels ook hier in India actief is, evenals in 40 andere landen wereldwijd.'

Ceo van Spar International, Gordon Campbell: 'onze groei en succes in India zijn een sterke casestudy over de geschiktheid van het Spar model in opkomende markten. Waar andere wereldmerken moeite hebben om zich te vestigen, hebben de merkwaarden van Spar en het model, waarbij wij onze wereldwijde expertise en partnerschap aanbieden, directe voordelen voor de winkelier, leverancier en uiteindelijk de consument gebracht.'

'Wij zijn verheugd om minister-president Rutte, staatssecretaris Dijksma en ambassadeur Stoelinga te mogen verwelkomen in onze Spar vestiging in New Delhi. Dit bezoek is een eer voor Spar International en voor Spar India. Het is een erkenning voor de succesvolle groei van ons bedrijf: van een kleinschalige samenwerking tussen winkeliers en groothandelaren in Nederland tot een bedrijf met partners in 40 landen wereldwijd', aldus de retailbaas.

Viney Singh, ceo Spar India: “Wij zijn verheugd over de omzetgroei sinds de conversie van onze huidige 16 hypermarkten naar Spar. De expertise van Spar op het gebied van retail operation en supply chain management in combinatie met de kernwaarden van het concern, resulteren direct in omzetgroei. Hierbij houden we voortdurend rekening met de wensen van de Indiase consument.'

Tijdens het winkelbezoek, heeft de delegatie kennis genomen van de steun die Spar aan lokale producenten en boeren geeft om duurzame producten te ontwikkelen en te verkopen als onderdeel van haar groeistrategie voor opkomende markten.


Campbell: 'we werken nauw samen met de Nederlandse overheid in het veiligstellen van financiering en technische steun voor de ontwikkeling van telers op het platteland in Zuid-Afrika en ze te koppelen aan Spar winkeliers in hun regio. Ons doel is om in de toekomst deze aanpak op basis van partnerschap uit te breiden naar andere ontwikkelingsregio's, waaronder India.'

De multi-format strategie van Spar International heeft naar eigen zeggen 'succesvol geleid tot een wereldketen met meer dan 12.300 hypermarkten, supermarkten en buurtwinkels en voorziet daarmee de behoeften van 13 miljoen klanten per dag.' 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken