De Dames van Hurkmans: panne zonder mannen

De Dames van Hurkmans: panne zonder mannen
  • Food-en-retail
  • 31 mei 2017 @ 10:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Evenement

Het gecombineerde dealer- en garagebedrijf De Dames van Hurkmans in Den Bosch bestaat met Pinksteren precies een jaar. De zussen Mariëlle en Janita Hurkmans hebben hun eigen initiatief ondertussen uitgebouwd tot een doorslaand succes, hoewel er afgelopen jaar soms ook twijfel was. Wie scherpe keuzes maakt, rekent niet iedere consument tot doelgroep. 'Je kunt je afvragen: is dat een slimme keuze voor een nieuw en nog op te bouwen bedrijf?', filosofeert Janita Hurkmans. Achteraf, na een jaar dus, zegt ze volmondig ‘ja’. Mariëlle en Janita Hurkmans verzorgen een duopresentatie op het Shopper Marketing Event van 22 juni.

Nog even en de vlag kan uit. Met Pinksteren bestaan jullie een jaar. Blik eens terug, wat voor tijd hebben jullie beleefd?
Janita Hurkmans (rechts op de foto): 'Ik kan in ieder geval zeggen dat we duidelijk voldoen aan een behoefte in de markt. We krijgen nog steeds veel dames binnen die zeggen: hè, hè, eigenlijk een garagebedrijf waar ik als vrouw wordt begrepen, waar ik niet meteen in de stress schiet, maar waar ik in mijn eigen taal krijg uitgelegd wat de kwaliteit van de auto is.'

Nog iets opvallends wat dat betreft?
'Het is niet zo dat we mannen buiten de deur houden. Ik denk dat een derde van onze klantenkring uit mannen bestaan. Die vinden het ook fijn en aangenaam dat ze worden aangesproken over het gemak van een grote kofferruimte en niet meteen het aantal PK’s van de auto krijgen verteld.Wat we achteraf hebben onderschat, is de leeftijdsopbouw van de doelgroep. We wilden ons in eerste instantie vooral richten op de wat jongere vrouwen, tot een jaar of 35, 40 jaar. Wat we merken, is dat jonge vrouwen, rond de 20-25, de keuze vaak laten bepalen door hun man, of door hun ouders. We krijgen vooral ook veel belangstelling van 50+-ers. De gescheiden emtpy nesters of weduwen die nu hun eigen keuze willen of moeten maken. De belangstelling uit die hoek is groter dan verwacht.'

Jullie hanteren online en op de locatie zelf een jonge uitstraling. Is de  belangstelling van 50+ers reden om dat aan te passen?
'Nee, dat niet. Ik denk dat ook 50+-ers zich graag willen identificeren met een jonge uitstraling.'

De grillige consument maakt keuzes dwars door alle kanalen heen. Jullie kracht is dat jullie durven te kiezen voor een type klant en klantbehoefte. Dat zegt onder andere ook marketinghoogleraar Kitty Koelemeijer
'Dat zal tevens de leidraad worden voor onze inleiding op jullie event. We willen laten zien welk traject we hebben gekozen en welke keuzes we hebben gemaakt om de klant aan ons te binden. Dat klinkt nu heel logisch, maar afgelopen jaar is dat helemaal niet zo eenvoudig geweest. Als je een nieuw bedrijf start dat nog naam moet maken, dan zie je liever dat iedereen binnenkomt – man, vrouw, oud, jong – dan dat je mensen uitsluit omdat je een scherpe keuze maakt. Mannen zijn net zo goed welkom, maar we hebben ons natuurlijk heel scherp geprofileerd.
Achteraf zijn we blij dat we hebben vastgehouden aan de ingeslagen koers. We hebben een geprofileerde keuze gemaakt, maar juist daardoor weten we een doelgroep aan te spreken die graag bij ons komt. Er komen vrouwen van twintig, dertig kilometer verderop, vanaf Tilburg, Zaltbommel of Heesch. Die zijn op de route hierheen tientallen APK-keurstations voorbij gereden, maar willen toch graag bij ons klant worden.'

En daarmee werpen klanten zich ook op als ambassadeur voor jullie bedrijf?
'Er komen klanten binnen die op ons bedrijf zijn getipt door een medelid van een gezelschap. We hadden laatst de cursusdag Panne zonder Mannen. Dat nieuwtje ging flink rond in verschillende vrouwenclubs en op verschillende vrouwenbijeenkomsten. Ook daar komt zeker klandizie vandaan.'

Hoogste tijd dus voor een tweede vestiging
'Dit concept is inderdaad toegeschreven naar een franchisemodel. Toch zijn we nog niet zo ver. We zijn nog duidelijk in opbouw. We hebben behalve dit bedrijf nog twee dealer-showrooms en een autoschadevestiging. Elke ochtend weet ik van die bedrijven: de agenda zit knalvol. In de agenda van deze vestiging zitten nog lege plekken. Op zich is dat niet gek, we zijn in opbouw. We moeten nog verder bouwen aan een vaste klantenkring. Een concept zoals dit heeft echter zeker kans in omgevingen als Amsterdam of ’t Gooi. Ik sluit zeker niet uit dat die vestigingen er komen.'

Deze case van De Dames van Hurkmans komt uitgebreid aan bod op het Shopper Marketing Event, net als de presentaties van verschillende andere inleiders. Wie belangstelling heeft, het programma-overzicht is via deze link te vinden, direct inschijven kan via deze link.

 


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken