Hoe overbrug je een generatieverschil?

Hoe overbrug je een generatieverschil?
  • Algemeen
  • 25 okt 2016 @ 10:08
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ConceptenDoelgroepen

Verschillen in generaties hebben zonder twijfel hun impact op het gebruik van een product of dienst. Een achttienjarige gaat bijvoorbeeld totaal anders om met de smartphone (always on) dan een 50-plusser (functioneel). Ander kenmerkend voorbeeld: voor de één is bezit heilig, voor de ander gaat het om het gebruik. Een reguliere test is dan ook niet voldoende om generatieverschillen echt te doorgronden. Het bureau TrueTalk is zich van dit gegeven goed bewust en laat bedrijven ervaren hoe doelgroepen denken en leven.

Hoe? Door de marketeers zelf de ideeën te laten testen bij de doelgroep. Bart van de Ven, sinds 2009 eigenaar van het TrueTalk, geeft zijn visie: ‘Veel innovaties mislukken, simpelweg omdat ze de doelgroep (net) niet raken.’ Samen met compagnon Nilofar Feizi blikt hij terug op zijn samenwerking met innovatiemanager Peter Paul Vos van KPN, die een productgroep voor ouderen ontwikkelt.

Bedrijven moeten altijd kunnen afstemmen met hun doelgroep, zonder elke keer een project te hoeven opstarten. TrueTalk helpt door marketingteams zelf marktkennis op te laten doen. 'Gewoon bij de bron, met een echt gesprek: hoe puurder hoe beter.' Met als uiteindelijk doel dat het desbetreffende product beter aansluit op de markt. Nilofar Feizi: 'De ontwikkeltijd neemt af en de succesratio toe.'

Van de Ven merkt het volgende op: ‘De bulk van marketingteams bestaat uit generatie Y en Einstein. Twintigers, dertigers en veertigers dus. Babyboomers daarentegen zijn minder vertegenwoordigd in zulke teams. Maar wat nu als je een productgroep voor ouderen ontwikkeld?’ TrueTalk ging daarom samen met acht KPN-professionals naar de ouderen toe. Bart: 'Op de 50Plusbeurs hebben we samen concepten getest, waarbij we het team hebben geholpen zelf te valideren. Daardoor konden ze zelf luisteren, ervaren en beleven. We hebben naderhand inzichten aangescherpt. Resultaat: concepten die aansluiten op de doelgroep én –voor toekomstige projecten- een beter gevoel voor de generatie ouderen.

Peter Paul Vos vult aan: 'De inzichten die wij hebben opgedaan in één middag haal je niet uit een willekeurig rapportage. Dit kan alleen door zelf in gesprek te gaan.' Klinkt logisch maar gebeurt toch nog te weinig volgens Peter Paul. 'De waarde van zo'n middag zit niet alleen in de dag zelf, maar met name ook in de periode daarna. komende weken dus genoeg stof om over na te denken met ons team'.

Feizi vervolgt: ‘Bedrijven vinden het belangrijk om zelf inzichten op te doen en meer inzicht in de generatie te krijgen. De ontmoeting tussen een bedrijf en haar doelgroep zou ik willen omschrijven als intensief, positief en energiek. Wil je je doelgroep echt bereiken, is dit dé manier. Ga met ze in gesprek!’

Van de Ven is op zijn beurt positief gestemd: ‘Succesvolle bedrijven erkennen de (generatie-)verschillen tussen de marketeer en de doelgroep. Ze innoveren door de verschillen te overbruggen, waar ze verder gaan dan trendanalyses en marktonderzoek. Ze zoeken de doelgroep op!'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken